W ostatnich latach coraz częściej pojawiają się projekty autorstwa różnych firm, czy to startupów, czy też bardziej znanych, które albo są inspirowane motoryzacyjnymi ikonami z ubiegłego wieku albo też stanowią oparte na nich restomody. Najnowszym przykładem projektu nawiązującego do jednej z największych ikon wśród samochodów jest Elegend EL1 autorstwa niemieckiego startupu Elegend AG z siedzibą w Beilngries w Bawarii. Elegend AG założył projektant i przedsiębiorca Markus Holzinger. Jego ojciec pracował nad projektem klasycznego sport quattro, a sam Markus przez pewien czas pracował jako stylista w Volkswagenie.
Elegend EL1 jako współczesna interpretacja Audi Quattro
Oczywiście, jak na współczesną interpretację legendy przystało, nie mogło zabraknąć nawiązań do niej okraszonych nowoczesnymi rozwiązaniami. Mamy zatem kanciaste nadwozie z charakterystycznymi dla oryginalnego Audi Quattro wybrzuszonymi błotnikami oraz wlotami powietrza na masce, a także kanciaste reflektory przednie (LED-owe). Ciekawie prezentuje się także tył pojazdu z okalającym go pasem LED-owym, stanowiącym nowoczesne wydanie blendy z oryginalnego Quattro.
Także kabina z nawiązującą do rajdówek kierownicą i zegarami ukrytymi w głębokich tubach ma w sobie klimat retro. Wyposażono ją jednak we współczesne akcenty, np. w postaci dotykowego ekranu systemu infotainment. Prezentowana wersja wnętrza nie jest ostateczna – nadal będzie finalizowana. Kamery zamiast lusterek, zdaniem Holzingera, mogą nie być standardem, ale klimatyzacja i elektrycznie sterowane szyby na pewno będą.
Moc, osiągi i elektryczne quattro
Zgodnie z obecnie obowiązującymi trendami sercem Elegend EL1 są trzy silniki elektryczne o łącznej mocy 816 KM. Jeden z nich przypada na przednią, zaś pozostałe dwa na tylną oś. EL1 przyspiesza do 100 km/h w zaledwie 2,8 sekundy, do 200 km/hw 10 sekund, a prędkość maksymalna to 255 km/h. Pełne naładowanie akumulatora powinno wystarczyć na 400 km biegu w cyklu WLTP lub 2 okrążenia bojowe na północnej pętli toru Nürburgring (42 km). Maksymalna moc ładowania to 150 kW. Pokładowa ładowarka AC/DC zapewnia z kolei moc ładowania 22 kW.
Karoserię Elegend EL1 wykonano z włókna węglowego, w efekcie czego samochód waży 1680 kg. Same baterie o pojemności 90 kWh i zasilaniu 800V ważą 550 kg. Akumulatory zęściowo znajdują się w rejonie tunelu środkowego, a częściowo za fotelami kierowcy i tylko pasażera. Dostawca akumulatorów nie został ujawniony, podobnie jak dostawca silników elektrycznych, jednak spekuluje się, że może być nim Porsche.
Projekt wart dosłownie ponad milion euro
Firma planuje wyprodukować pierwszych 12 egzemplarzy Elegend EL1 w 2023 roku, pozostałe 18 w 2024 roku. Firma obiecuje pokazać obecny prototyp już w przyszłym roku. Cena pojazdu to aż 1,06 miliona euro. Oprócz odrodzenia sportowego Quattro, Elegend AG planuje przywrócić do życia inne rajdowe legendy. Pod nazwą EL2 najprawdopodobniej będzie oferowana odnowiona Lancia Stratos, a konkretne źródło inspiracji dla EL3 nie zostało jeszcze wybrane, istnieje kilka opcji: Lancia Delta S4, Lancia 037, Peugeot 205 Turbo 16, Renault 5 Maxi Turbo.