Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowy Lexus LM pokazany. Van bardziej luksusowy niż LS

Na trwających właśnie targach w Szanghaju Japończycy pochwalili się swoim najnowszym vanem. Ku zaskoczeniu wielu Lexus LM trafi do Europy i jest bardziej luksusowy nie tylko od Klasy V, ale nawet od flagowej limuzyny LS.

Lexus LM
Fot. Lexus

Jedną z najbardziej emocjonujących premier na targach Auto Shanghai 2023 jest bez wątpienia Lexus LM. Co ciekawe, ten luksusowy van trafi też do Europy, która nie uchodzi w ostatnich latach za dobry rynek dla tego typu aut. Auto będzie miało jednak kilku groźnych rywali, takich jak Mercedes Klasy V, Volkswagen Multivan czy Maxus Mifa 9, który zrobił na nas wrażenie podczas tegorocznych targów w Poznaniu. Co ciekawe, van Lexusa dotychczas dostępny był tylko w Chinach, zaś w najnowszym wydaniu awansuje do miana modelu globalnego. Będzie bowiem oferowany na aż 60 różnych rynkach.

Lexus LM zaskoczył wszystkich

Lexus LM to pierwszy model marki w Europie, który łączy komfort ekskluzywnej limuzyny z nadwoziem przestronnego minivana. Samochód dołącza do gamy najbardziej luksusowych aut w swoich segmentach z literą „L” w nazwie obok limuzyny LS, coupe i kabrioleta LC oraz oferowanego na wybranych europejskich rynkach SUV-a LX. LM to czwarty model, który powstał w ramach koncepcji „Next Chapter”, wprowadzającej na rynek zupełnie nowe platformy, napędy oraz innowacyjne technologie. Wcześniej były to nowe generacje SUV-ów NX oraz RX, a także bazujący na Toyocie bZ4X model RZ.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Lexus LS 500 3.5 V6 417 KM w wersji Omotenashi – japońska róża

Spory minivan o typowo azjatyckiej stylistyce

Przejdźmy do konkretów. Lexus LM to naprawdę spory samochód. Auto ma 5130 mm długości, 1890 mm szerokości oraz 1945 mm wysokości, a także bardzo duży rozstaw osi (3000 mm). Zwłaszcza ten ostatni parametr jest kluczowy dla komfortu pasażerów.

Samochód bazuje na platformie TNGA-K, która gwarantuje nisko położony środek ciężkości oraz dużą sztywność nadwozia. Dodatkowe spawy, zastosowanie kleju oraz usztywnień w kluczowych obszarach poprawiają te właściwości. Dzięki zastosowaniu aluminium oraz cienkiej blachy stalowej na panelach zewnętrznych zmniejszono masę auta. Względem poprzednika sztywność skrętną zwiększono aż o 50%.

Lexus LM tył

Fot. Lexus

Patrząc na auto z przodu dostrzeżemy nową koncepcję atrapy chłodnicy, w której zachowano charakterystyczny dla marki kształt dolnej części grilla. Wyraźnie zarysowano także przednią krawędź maski, którą spajają reflektory. Opływowe kształty modelu LM podkreślone są przez przyciemnione przednie i tylne słupki, a duże przeszklenia sprawiają wrażenie otwartej przestrzeni. Łatwy dostęp do środka jest możliwy dzięki dużym, przesuwnym drzwiom. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Mercedes V 300 d Exclusive L 4MATIC - alternatywa dla limuzyn

Nastawiony na komfort i bezpieczeństwo

Lexus LM został wyposażony w najnowszą generację pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, która jest już dostępna także w modelach NX, RX i RZ. W najnowszej generacji Lexus Safety System + rozszerzono funkcje układu wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) o wspomaganie kierowania w sytuacjach awaryjnych, adaptacyjny tempomat oraz układ Proactive Driving Assist, który uaktywnia się w ruchu miejskim. Kamera systemu Driver Monitor cały czas monitoruje skupienie kierowcy, a gdy ten nie zareaguje na ostrzeżenia, auto w bezpieczny sposób się zatrzyma i uruchomi system eCall.

Lexus LM

Fot. Lexus

Wszystkie drzwi w Lexusie LM, także te przesuwane, wyposażono w elektroniczne klamki z systemem Safe Exit Assist. Pomaga on uniknąć zderzenia podczas wysiadania z auta, gdy z tyłu nadjeżdża inny pojazd. Dzięki technologii over-the-air oprogramowanie samochodu można zaktualizowane zdalnie. Lexusa LM można wyposażyć także w rozszerzony pakiet systemów bezpieczeństwa. Obejmuje on asystenta zmiany pasa ruchu (LCA) umożliwiającego automatyczną zmianę pasa ruchu na autostradzie oraz układ ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu (FCTA), który alarmuje kierowcę o pojazdach nadjeżdżających z prawej lub lewej strony.

Pod maską dobrze znane układy hybrydowe z nowego RX-a

Lexus LM wyposażony jest w szereg technologii, które poprawiają właściwości jezdne i zwiększają komfort pasażerów w trakcie podróżowania. Jedną z nich jest pionierski tryb jazdy Rear Seat Comfort, który dopasowuje ustawienia zawieszenia, rozkład momentu obrotowego oraz tłumi nadmierne wibracje. O wygodę pasażerów dbają także układ wspomagania hamowania Automatic Smart Stop, system Pitch Control oraz adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia (AVS).

ZOBACZ TAKŻE
TEST | VW Multivan eHybrid Style - z Golfem mu do twarzy

Sercem nowego Lexusa jest dobrze znany układ hybrydowy z RX-a 350h. Bazuje on na 2.5-litrowej jednostce benzynowej R4 o łącznej mocy 250 KM. Samochód posiada inteligentny napęd na obie osie E-FOUR ze zwiększonym poziomem przekazywania momentu obrotowego na tylną oś, by zagwarantować dobre prowadzenie oraz komfort pasażerów w tylnych rzędach siedzeń. System może rozdzielać napęd między przodem a tyłem w proporcjach od 100:0 do 20:80 w zależności od sytuacji na drodze. Ponadto dostępna będzie wersja 500h, czyli również hybrydowa, której bazę stanowi doładowany silnik o pojemności 2.4 l, która zasili ofertę w późniejszym czasie (znany z RX-a 500h układ o mocy 370 KM).

Pora na clou programu, a więc wnętrze… Ściślej mówiąc na przedział pasażerski, gdyż tam dzieje się najwięcej. LM To prawdziwy minivan z przesuwanymi drzwiami i gigantycznym wnętrzem oferowany w układzie trzyrzędowym z sześcioma lub siedmioma siedzeniami. Na szczególną uwagę zasługuje niezwykle luksusowa dwurzędowa konfiguracja z zaledwie czterema siedzeniami, przeznaczona do użytku jako MPV z szoferem.

Mobilna sala do wideokonferencji

Jedyną rzeczą większą od wrzecionowatej osłony chłodnicy jest ogromny 48-calowy wyświetlacz przed niezależnymi tylnymi siedzeniami modelu dwurzędowego. Lexus twierdzi, że służy nie tylko do rozrywki, ale także do spotkań online. Na ekranie można wyświetlać treści bezpośrednio z telefonu lub tabletu, można też podłączyć się do ekranu przez porty HDMI. W czteromiejscowym LM zastosowano pięciowarstwową podsufitkę, która nie pochłania dźwięku, co ułatwia prowadzenie rozmowy. Przegroda ma również znacznie podwyższoną izolację akustyczną (+40%).

Lexus LM kabina

Fot. Lexus

To chyba najbardziej luksusowy minivan na rynku… 

Wnętrze Lexusa LM wykonano z najlepszych materiałów takich jak tapicerka ze skóry L-anilinowej najwyższej jakości z kontrastującą lamówką, czy nowe wykończenie z drewna w kształcie charakterystycznej japońskiej jodełki stworzone w technologii druku 3D. W tym samym obszarze znajduje się lodówka, schowki i przyciemniana szyba z dwustopniowym przyciemnianiem. Pasażerowie relaksujący się z tyłu mogą stworzyć przytulną atmosferę, bawiąc się 64-kolorowym oświetleniem Ambiente, które ma 14 wbudowanych motywów i 50 niestandardowych odcieni. W podłokietniku znajduje się również wysuwany, owinięty skórą stolik. 

kabina Lexus LM

Fot. Lexus

Nawet luksusowe limuzyny nie oferują takich warunków co Lexus LM

Ciekawą cechą jest czujnik podczerwieni zamontowany w górnej środkowej części przegrody. Jest w stanie wykryć temperaturę twarzy, klatki piersiowej, ud i podudzi osoby siedzącej na tylnym siedzeniu. Mierzy również, jak zimne lub gorące są okna, wykończenia i obszary sufitu, ponieważ na obszary te ma wpływ temperatura otoczenia. Po zakończeniu obliczeń klimatyzacja automatycznie dostosowuje się w celu zapewnienia najwyższego komfortu. Wiele przydatnych funkcji rozmieszczono dyskretnie, niemal wtopiono w konstrukcję auta. Wśród nich są m.in. rozkładane stoliki, bezprzewodowe ładowarki, schowki, złącza, lampki do czytania czy lusterka.

Kabina kierowcy to otwarta przestrzeń z prostym układem deski rozdzielczej, dużym, dotykowym wyświetlaczem oraz konsolą środkową z możliwością łatwego dostosowania do potrzeb zawodowego kierowcy. Poziom wykonania i jakość materiałów nie odbiega od rozwiązań zastosowanych w kabinie pasażerskiej. Kierowca może korzystać z szeregu funkcji ułatwiających prowadzenie jak cyfrowe lusterko wsteczne czy układ kamer panoramicznych 360 stopni. 

kabina Lexusa LM

Fot. Lexus

Lexus LM trafi do polskich salonów jesienią bieżącego roku. Ceny pojazdu poznamy zapewne bliżej handlowej premiery.

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama