Connect with us

Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Volvo EX30 pokazane. Najszybsze, najmniejsze i elektryczne

Wraz z premierą nowego SUV-a Volvo przełamuje magiczną barierę 4 sekund – nowe EX30 jest po trzykroć naj – najszybsze, najmniejsze i…. ma najbardziej minimalistyczną kabinę ze wszystkich modeli tej marki.

Volvo EX30
Fot. Volvo

Na początek ciekawostka. Najnowsze Volvo EX30 jest nie tylko najmniejszym modelem w obecnej gamie marki, ale również najmniejszym samochodem od czasów C30. Jest to też pierwsze miejskie Volvo od 43 lat! Volvo EX30 mierzy 4233 mm długości (o 19 cm krótsze od XC40), 1837 mm szerokości oraz 1555 mm wysokości, zaś rozstaw osi liczy 2650 mm. Jest to pierwszy samochód Volvo oparty na nowej modułowej platformie SPA2, z której korzysta m.in. Smart #3 i z której w przyszłości skorzysta Izera (o ile się jej doczekamy). EX30 waży 1830 kg.

Volvo EX30

Fot. Volvo

Bezpieczne jak przystało na Volvo

Volvo nie oszczędzało na bezpieczeństwie w EX30. Do wzmocnienia klatki bezpieczeństwa użyto stali o wysokiej wytrzymałości, ze szczególnym uwzględnieniem dachu i słupków podtrzymujących. Auto wyposażono także w pakiet elektronicznych funkcji wspomagających kierowcę Safe Space Technology, który obejmuje m.in. automatyczne hamowanie awaryjne czy po raz pierwszy w Volvo system zapobiegający otwarciu drzwi przez kierowcę lub pasażera, gdy obok jego samochodu przejeżdża rowerzysta lub inny pojazd Automatyczne parkowanie (z monitorowaniem kierowcy) udoskonalono i dostosowano do obsługi miejsc parkingowych równoległych, prostopadłych i ukośnych.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo XC40 Recharge P6 FWD 231 KM 69 kWh - mniej znaczy więcej

Z przodu pojazdu umieszczono radar i kamerę o dłuższym zasięgu, jest też oddzielna kamera szerokokątna ułatwiająca parkowanie i cztery ultradźwiękowe czujniki parkowania. W wyposażeniu auta znajdują się ponadto dwa dodatkowe radary skierowane na boki. Tyłu elektrycznego crossovera chronią natomiast kolejne cztery czujniki i dwa radary stale wspomagane kamerą.

Nowocześnie, lecz z tradycją

Z zewnątrz samochód nawiązuje do flagowego EX90, m.in. poprzez kształt przedniego pasa z charakterystycznymi „cyfrowymi” LED-ami w kształcie litery T (motyw Thora). Nie jest to jednak mniejsza wersja EX90, gdyż Volvo EX30 ma wiele indywidualnych cech. Jego kanciasta sylwetka nawiązuje po części do kompaktowego XC40. Z kolei zachodzące na słupki C tylne lampy z dwoma osobnymi kloszami charakteryzować będą także przyszłe modele z rodziny EX. Współczynnik oporu powietrza Cx wynosi raptem 0,28. 

Volvo EX30

Fot. Volvo

Kabinę EX30 cechuje skrajny minimalizm

Jako pojazd podstawowy, EX30 rezygnuje z typowego luksusowego wystroju wnętrza, spotykanego w większych modelach Volvo, na rzecz wzornictwa i materiałów zorientowanych na praktyczność i zrównoważony rozwój. 12,3-calowy ekran dotykowy służy do obsługi systemu infotainment, klimatyzacj i zastępuje też… zegary. Zawiera także wiele popularnych wbudowanych aplikacji Google. System obsługuje również bezprzewodowy Apple CarPlay, a dedykowana aplikacja umożliwi właścicielom zdalny dostęp do pojazdu w celu wykonania określonych funkcji, takich jak wstępne ogrzanie go w zimny poranek lub odnalezienie go na zatłoczonym parkingu. Co ciekawe, jest to jedyny wyświetlacz w kabinie Volvo, która jest wręcz skrajnie minimalistyczna.

Volvo EX30 wnętrze

Fot. Volvo

Pod ekranem znajduje się konfigurowalna konsola środkowa z mnóstwem schowków, w tym jednego dla pasażerów na tylnych siedzeniach. Ciekawostką jest też soundbar rozciągający się na całą szerokość deski rozdzielczej znajdujący się bezpośrednio pod przednią szybą. Z tyłu pojazdu Volvo dodało natomiast podręczny przewodnik z najważniejszymi wymiarami wnętrza — idealny na wizytę w Ikei. Volvo chwali się, że EX30 nie wykorzystuje naturalnej skóry, lecz tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu oraz włókna na bazie lnu i wełny pozyskiwane w zrównoważony sposób. Zamiast skóry będzie też recyklingowany dżins Indigo.

W 2024 roku do gamy dołączy EX30 Cross Country

Od 2024 roku Volvo zaoferuje również bardziej wytrzymałą wersję EX30 Cross Country, która wejdzie do produkcji w 2024 roku. Ulepszenia obejmą większy prześwit, osłony podwozia z przodu, z tyłu i po bokach pojazdu, dodatkowe ochronne nakładki z tworzywa sztucznego oraz unikalne 19-calowe obręcze wykończone na czarno. Jako alternatywę oferowany będzie zestaw 18-calowych felg z oponami na zamówienie.

ZOBACZ TAKŻE
Volvo wraca do tylnego napędu. Elektryczne XC40 i C40 RWD

Volvo EX30 w topowej wersji łamie barierę 4 sekund!

Volvo zaoferuje w EX30 trzy warianty układu napędowego, nazwane Single Motor, Single Motor Extended Range i Twin Motor Performance. Bazowa odmiana ma napęd na tył, baterie o pojemności 51 kWh netto i generuje 272 KM oraz 343 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s, a zasięg wynosi 344 km według normy WLTP. Akumulator jest wykonany w technologii LFP (litowo-żelazowo-fosforowy). Ten typ wykorzystuje mniej drogich surowców, a co za tym idzie jest tańszy i z oczywistych względów wpływa na obniżenie ceny auta.

ZOBACZ TAKŻE
Volvo EX90 zaprezentowane. Rewolucja w kwestii bezpieczeństwa

Odmiana Extended Range ma już baterie o pojemności 69 kWh, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,3 s i zapewnia 480 km zasięgu. Zastosowano w niej akumulatory niklowo-manganowo-kobaltowe, które są wydajniejsze i poprawiają osiągi. Flagowy wariant Twin Motor Performance ma napęd na obie osie, dwa silniki (po jednym na oś) i generuje 428 KM oraz 543 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,6 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Jest to najlepiej przyspieszające Volvo w historii. Zasięg wynosi 460 km. Volvo EX30 w odmianie Extended Range obsługuje ładowarki o mocy do 153 kW. Naładowanie auta od 10 do 80% zajmie w efekcie 25 minut.

Volvo EX30 2024 – kiedy w Polsce i za ile?

Produkcja zwykłego EX30 rozpocznie się jeszcze w tym roku, a do salonów auto trafi pod koniec 2023 r. Wiadomo jednak, że bazowa wersja z baterią 51 kWh kosztować ma od 169 900 zł.

Reklama