Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Volvo EX90 zaprezentowane. Rewolucja w kwestii bezpieczeństwa

Volvo EX90 to nowy flagowy SUV tej marki, który zastąpi w gamie XC90. Samochód ma napęd elektryczny, 7 miejsc i wyznacza nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa.

Volvo EX90
Fot. Volvo

Po długiej kampanii reklamowej Volvo EX90 debiutuje jako nowy flagowy trzyrzędowy SUV marki. Opiera się na nowej architekturze i ma w pełni elektryczny układ napędowy. Zasilany bateryjnie brat XC90 jest pierwszym z wielu nowych elektrycznych Volvo, które szwedzka firma obiecuje co roku wprowadzać na rynek nowy EV, a do końca dekady zamierza sprzedawać na całym świecie wyłącznie w pełni elektryczne samochody. Producent twierdzi, że EX90 wyznacza nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa i jest rewolucją na miarę PV544, w którym to po raz pierwszy zastosowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa.

Volvo EX90 to pierwszy opracowany od podstaw elektryk tej marki

W przeciwieństwie do obecnych kompaktowych pojazdów elektrycznych Volvo C40 Recharge i XC40 Recharge, które wykorzystują platformę pierwotnie opracowaną dla silników spalinowych, EX90 od samego początku był opracowywany z myślą o zasilaniu energią elektryczną. Jeździ na nowo opracowanej platformie SPA2, która jest również podstawą Polestar 3 2024, która pojawi się u dealerów mniej więcej w tym samym czasie co EX90. Oba SUV-y mają być również produkowane w fabryce Volvo w Charleston w Południowej Karolinie, gdzie obecnie produkowane jest Volvo S60.

Volvo EX90

Fot. Volvo

Stylistom samochodu udało się wyraźnie nawiązać do XC90. Jednocześnie uzyskano niski współczynnik oporu powietrza Cx, który wynosi 0,29. By to osiągnąć, nisko poprowadzono linię maski i mocno pochylono przednią szybę, a cała przednia sekcja jest idealnie gładka i zaokrąglona. Klamki zintegrowano z powierzchnią drzwi, zaś szyby, słupki i połacie karoserii tworzą jedną spójną całość. Oczywiście zachowano wyróżniki designu Volvo. Są nimi przednie reflektory w kształcie litery T symbolizującej młot Thora, a także zachodzące na słupki tylne światła.

ZOBACZ TAKŻE
Volvo EX90 tuż przed premierą. Marka zdradziła jednak już sporo szczegółów

Wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa

Standardowo na dachu znajduje się czujnik lidarowy. Będzie on w stanie wykryć pieszych w odległości do 250 metrów lub zwierzęta do 120 metrów. Pierwszy samochód elektryczny Volvo obsługujący ładowanie dwukierunkowe, model EX90 2023, zawiera co najmniej 16 czujników ultradźwiękowych, osiem kamer i pięć radarów. Umożliwiają one monitorowanie przestrzeni wokół samochodu (360 stopni). 

Volvo EX90

Fot. Volvo

Chociaż w momencie premiery w pełni autonomiczne funkcje nie będą dostępne, Volvo już zapowiedziało funkcję o nazwie Ride Pilot. Umożliwi ona autonomiczne podróżowanie bez użycia rąk i oczu na niektórych autostradach. Na pokładzie Volvo EX90 znajduje się też system dwóch kamer monitorujący ruch gałki ocznej kierowcy, którego zadaniem jest wykrywanie tzw. mikrosnu kierowcy oraz radar skanujący kabinę, którego zadaniem jest zapobieganie nieświadomemu zamknięciu i zostawieniu w aucie dziecka czy zwierzęcia. Radar wykrywa ruch oddechowy, jest w stanie zarejestrować nawet taki o wielkości 1 mm.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Volvo XC90 B5 2.0 235 KM – hybrydowa arystokracja

W kabinie totalny minimalizm, nie ma żadnych przycisków

Wewnątrz EX90 znajduje się czysta, uporządkowana deska rozdzielcza. Wygląda ona wręcz jakby  pochodziła z Tesli. Aby zwiększyć bezpieczeństwo, Volvo planuje zaoferować system wykrywania pasażerów, aby uniemożliwić uwięzienie dziecka lub zwierzęcia w pojeździe. Jeśli chodzi o materiały użyte w kabinie, Volvo zaoferuje nowe opcje drewna i wełny ze zrównoważonych źródeł, a także skóropodobny materiał o nazwie Nordico, wykonany z przetworzonych plastikowych butelek i ekologicznych włókien organicznych. Ponadto do produkcji dywanów stosuje się nylon z recyklingu, w tym porzucone sieci rybackie odzyskane z dna morskiego.

fotele w EX90

Fot. Volvo

Ponad 500 KM i blisko 500 km zasięgu

Spore wymiary EX90 dają Volvo wystarczająco dużo miejsca na zainstalowanie ogromnego zestawu akumulatorów o mocy 111 kWh. Początkowo dostępny będzie dwusilnikowy elektryczny układ napędowy z dwoma silnikami z magnesami trwałymi, po jednym na każdą oś. W najmocniejszej wersji wozidła rodzinnego maksymalna moc systemu wynosi 517 KM i 990 Nm chwilowego momentu obrotowego. Volvo obiecuje szacunkowy zasięg do 483 km na jednym ładowaniu. Nie ma informacji na temat maksymalnej mocy ładowania, ale firma twierdzi, że naładowanie akumulatora od 10 do 80 procent zajmuje około 30 minut.  Z czasem pojawi się odmiana RWD z jednym silnikiem o mocy 400 KM.

EX90 przód

Fot. Volvo

Na niektórych rynkach dostępne będzie też ładowanie dwukierunkowe. Oznacza to, że pojazd może odprowadzać energię elektryczną z powrotem do sieci, zasilać dom lub urządzenie elektryczne, w którym nie ma gniazdka elektrycznego, na przykład na obozie lub na placu budowy. Potencjalnie można go używać także do ładowania innych pojazdów elektrycznych.

Volvo z dumą mówi również, że EX90 to nie tylko SUV nowej generacji, ale raczej „wysoce zaawansowany komputer na kołach”. Jest „bardziej responsywny i przyjemniejszy” niż kiedykolwiek wcześniej. Producent połączył siły ze Snapdragonem, aby wykorzystać możliwości wizualizacji Unreal Engine – tego samego narzędzia 3D opracowanego przez Epic Games, które stanowi podstawę niektórych z najbardziej zaawansowanych gier wideo – dla mocy obliczeniowej i grafiki ekranowej na pokładzie EX90.

Poza bezpieczeństwem stawia na luksus i materiały z recyklingu

Wbudowanymi funkcjami Google, w tym Google Maps i innymi aplikacjami z Google Play, można sterować z centralnego ekranu o przekątnej 14,5 cala. Standardowe połączenie 5G zapewnia stały przepływ danych dla wszystkich aplikacji uruchomionych na wyświetlaczu, w tym usług strumieniowego przesyłania muzyki. Ekran cyfrowych zegarów jest znacznie mniejszy i wyświetla funkcje dostosowane do sytuacji drogowej. Np. podczas jazdy poda informacje o zasięgu, prędkość i opcję wejścia we wspomagany tryb jazdy. Podczas manewrowania będą to z kolei komendy ułatwiające parkowanie. Fizycznych przycisków i przełączników w EV90 nie uświadczymy.

Volvo EV90 - wnętrze

Volvo EV90 – wnętrze

Standardem jest również technologia kluczyka do telefonu, która zamienia smartfona w kluczyk samochodowy. Gdy zbliżysz się do samochodu z telefonem w kieszeni, odblokuje się on automatycznie i załaduje Twój osobisty profil z zaprogramowanymi siedzeniami, klimatem i innymi ustawieniami. EX90 to także pierwsze Volvo wyposażone w głośniki zintegrowane z zagłówkiem w ramach systemu audio Bowers & Wilkins.

Volvo EX90 – nowy rozdział w historii szwedzkiej marki

Nie ma szczegółowych informacji o cenach. Volvo twierdzi, że  cena za dobrze wyposażony model będzie wyniesie mniej niż 80 000 dolarów. Zamówienia w przedsprzedaży przekształcą się w skonfigurowane zamówienia jesienią 2023 r. Pierwsze dostawy nastąpią na początku 2024 r. XC90 nadal pozostanie w ofercie w wariantach hybrydowych PHEV i co ciekawe, doczeka się liftingu. Przypomnijmy, że Volvo już jakiś czas temu zadeklarowało sukcesywne przechodzenie na napęd bezemisyjny do 2030 r., a potem już całkowite wyeliminowanie napędów spalinowych z gamy.

tył EV90

Fot. Volvo

Reklama