Connect with us

Kabriolety bezpieczniejsze od pojazdów z zamkniętym nadwoziem!

Według najnowszych danych Instytutu IIHS kabriolety okazują się w razie wypadku bezpieczniejsze od samochodów ze stałym dachem. Co ciekawe, jadąc kabrioletem, ryzyko ucierpienia lub nawet śmierci w razie kolizji jest mniejsze niż w przypadku aut z zamkniętym nadwoziem. Jakie są tego powody?

Opublikowano

w dniu

Porsche 911 Cabrio (kabriolety)
Fot. porsche.com / Porsche 911 Cabrio

Właśnie zaczęło się lato a wraz z nim na ulicach pojawiło się coraz więcej cabrio. Kabriolety przez wielu uznawane są za mniej bezpieczny typ nadwozia niż np. SUV-y, sedany czy inne pojazdy ze stałym dachem… Tymczasem okazuje się, że jest inaczej.

Instytut IIHS

Świadczą o tym dane opublikowane przez Instytut IIHS, będący amerykańską organizacją non-profit. Jest ona finansowana z towarzystwa ubezpieczeń samochodowych. Działa w celu zmniejszenia kolizji drogowych oraz liczby rannych i szkód materialnych w wypadkach. Prowadzi m.in. badania i ocenia popularne samochody osobowe, a także niektóre produkty, jak np. foteliki samochodowe. Niektóre z badań dotyczą także projektowania dróg i przepisów ruchu drogowego.

ZOBACZ TAKŻE
Przewodnik po rodzajach kabrioletów – do wyboru do koloru

Najnowsze dane opublikowane przez Instytut IIHS pokazują, że w autach ze składanym dachem ginie mniej osób i mniejsze są także obrażenia w razie wypadku w porównaniu do modeli z zamkniętym nadwoziem. Dla jasności badanie dotyczyło w szczególności wypadków w latach 2014-2018. W celu porównania bezpieczeństwa zbadano tylko modele dostępne zarówno jako kabriolety, jak  i w odmianie ze stałym dachem. Pojazdy nie mogły mieć więcej niż 5 lat.

Mercedes klasy E Cabriolet

Fot. mercedes.com / Mercedes klasy E Cabriolet

Na 10 miliardów przejechanych kilometrów (łącznie we wszystkich badanych autach) wskaźnik śmiertelności był o 11% niższy w przypadku samochodów z otwartym nadwoziem w porównaniu do wersji z zamkniętym. Liczba osób uczestniczących w wypadkach była o 6% niższa niż w przypadku coupe

Kabriolety bezpieczniejsze od coupe

Co więcej, wskaźnik obrażeń w przypadku kabrioletów ze sztywnym dachem był aż o 10% niższy niż w przypadku coupe. Z kolei kabriolety z miękkim dachem miały o 3% niższy wskaźnik obrażeń.

ZOBACZ TAKŻE
Co to jest coupe? Wyjaśniamy rodzaje nadwozia samochodu

Badanie wykazało ponadto, że 21% kierowców zabitych w wypadku kabrioletu zostało wyrzuconych. W przypadku przewrócenia się szanse na opuszczenie pojazdu wynosiły 43% w przypadku cabrio oraz 35% w przypadku coupe.

BMW serii 8 Convertible

Fot. bmw.com / BMW serii 8 Convertible

IIHS wskazuje na kilka czynników wpływający na to, że kabriolety wypadają lepiej w statystykach bezpieczeństwa. Są one zazwyczaj cięższe od ich odpowiedników ze stałym nadwoziem, a pojazd ważący więcej jest zazwyczaj bezpieczniejszy.

Przyczyny są… prozaiczne

Kolejną przyczyną może być dosyć prozaiczny fakt, iż kabriolety są najzwyczajniej w świecie droższe od porównywalnego coupe, co może wpływać na status społeczno-ekonomiczny właścicieli cabrio, którymi mogą być starsi, bardziej rozsądni ludzie, którzy jeżdżą mniej ryzykownie.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Focus CC – całoroczne cabrio

Ponadto kabriolety często użytkowane są przy ładnej pogodzie, kiedy to ryzyko kolizji jest mniejsze. Poza tym wielu użytkowników kabrioletów zamiast szybkiej jazdy woli się delektować wycieczkami krajoznawczymi i wybiera często te mniej uczęszczane trasy.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama