Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

Toyota 4500GT – luksusowe shooting brake z V8 | Zapomniane koncepty

Obecnie Toyota kojarzy się głównie z hybrydami, a także z rajdami WRC. Mało kto jednak pamięta, że już w latach 80-tych pracowano nad luksusowym shooting brake o nazwie Toyota 4500GT. Miało ono korzystać z jednostki V8 Lexusa i rozpędzać się do 300 km/h.

Toyota 4500GT

Obecnie na rynku pojawia się coraz więcej kombi stylizowanych na coupe, tzw. shooting brake. Są one alternatywą dla klasycznych samochodów rodzinnych, które się już opatrzyły i nie są tak atrakcyjne wizualnie. Mało kto jednak pamięta, że mająca obecnie w ofercie tylko jedno kombi Toyota w latach 80-tych intensywnie pracowała nad projektem, który teraz można by określić jako protoplastę samochodów typu shooting brake. Toyota 4500GT, bo o niej mowa, szokowała nie tylko niezwykle awangardową stylistyką i nietypową jak na owe lata koncepcją nadwozia, ale również zastosowanym napędem i osiągami. Niestety plany nie doszły do skutku.

Toyota 4500GT – wyprzedziła swoje czasy

Oprócz niekonwencjonalnego kształtu nadwozia, Toyota 4500 GT miała wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza. Wynosił on 0,29 i wykorzystywała to, co miało stać się fundamentem napędu przyszłych modeli Toyoty i Lexusa. Mierzące blisko 4,4 metra, futurystyczne coupe w stylu kombi zdolne było pojechać z czterema osobami na pokładzie i ich bagażem ponad 300 km/h. Wówczas „potrzebę transportu z wysokimi prędkościami” traktowano jako wyzwanie stojące przed branżą motoryzacyjną.

Toyota 4500GT

Nowości obejmowały przesłony LCD dla pionowo ustawionych reflektorów i osłony przeciwsłonecznej. Kolejne były ultradźwiękowe lusterka boczne do usuwania kropel wody. Ciekawostką był też tłumik hałasu, który emitował sygnały o przeciwnej fazie i amplitudzie, aby wyeliminować szumy. Można rzec, iż był to protoplasta dzisiejszych systemów aktywnej redukcji hałasu. Chociaż Toyota 4500 GT może nie wyglądała zbyt ładnie, wszystkie pięć egzemplarzy, które zbudowała Toyota, było kompletnymi samochodami przystosowanymi do poruszania się po drogach. Ciekawostką było też zastosowanie LED-owych przednich świateł.

V8, 300 km/h i świetna aerodynamika

Pod maską Toyoty 4500GT znajdowała się eksperymentalna wersja dopiero co ukończonej jednostki V8. Zagościła ona pod maską I generacji Lexusa LS z 1989 roku. O ile jednak w Lexusie miał on 4 litry pojemności, o tyle w Toyocie było to już 4.5 l. Silnik miał 5 zaworów na cylinder oraz aluminiowy blok, zaś napęd trafiał na tylne koła za pośrednictwem 6-biegowej manualnej przekładni. Jednostka rozwijała 300 KM przy 6600 obr./min. oraz 390 Nm przy 4800 obr./min. Co ciekawe, już wtedy w oponach zastosowano czujniki ciśnienia.  Dla lepszego rozkładu mas cała skrzynia (wraz z mechanizmem Torsen) również była zamontowana z tyłu.

ZOBACZ TAKŻE
Ford GN34 - reakcja Forda na Ferrari Testarossę | Zapomniane koncepty

Toyota 4500GT posiadała też aktywne zawieszenie (za pomocą systemu piezoelektrycznego, który nie doczekał się dalszego rozwinięcia) oraz układ czterech kół skrętnych. Samochód ważył 1450 kg. Zapewniał według producenta przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 7 s i prędkość maksymalną 300 km/h.

Szereg innowacyjnych rozwiązań

Projektując 4500GT, Toyota słusznie przewidziała, że w latach 90-tych rozwijanie wysokich prędkości przestanie być wyłącznie domeną sportowych supersamochodów. Stało się ono możliwe także w luksusowych i zapewniających znacznie większy poziom bezpieczeństwa limuzynach. Pomimo swojego negatywnego odbioru na salonie we Frankfurcie w 1989 roku, ze względu na kontrowersyjną stylistykę, Toyota 4500GT zapisała się pozytywnie na kartach historii. Była bowiem słuszną wizją przyszłości oraz przetarła szlaki dla szybkich, luksusowych kombi. Tak naprawdę jednak to nie reakcja publiczności, tylko dobre przyjęcie Lexusa LS 400, sprawiło, że Toyota skupiła się na rozwoju swojej nowozałożonej marki premium. Jak pokazały kolejne lata, wyszło jej to na dobre.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama