Nowa Toyota RAV4 Hybrid na Salonie Samochodowym w Paryżu - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Nowa Toyota RAV4 Hybrid na Salonie Samochodowym w Paryżu

Swoją europejską premierę ma nowa Toyota RAV4. Zbudowana na platformie TNGA piąta generacja modelu zostanie pokazana na targach Paris Motor Show.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Toyota

Nowa odsłona prekursora segmentu SUV i najpopularniejszego SUV-a na świecie wprowadza do segmentu zaawansowane rozwiązania w napędzie hybrydowym i konwencjonalnym, przekonstruowany inteligentny napęd AWD, znakomite osiągi, świetne właściwości jezdne dzięki technologii TNGA, inteligentne systemy bezpieczeństwa i doskonałą jakość.

  • Toyota RAV4 piątej generacji po raz pierwszy w Europie;
  • Pierwszy SUV Toyoty zbudowany na platformie TNGA – nowa stylistyka, większy rozstaw osi, lepsze właściwości jezdne i przestronniejsze wnętrze;
  • Sztywne nadwozie, nisko położony środek ciężkości i zawieszenie wielowahaczowe dla większej radości z jazdy;
  • Nowe jednostki napędowe TNGA – mocniejszy napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 litra i konwencjonalny dwulitrowy silnik benzynowy;
  • Lepsza dynamika jazdy z przekonstruowanym elektrycznym napędem AWD – od 0 do 100 km/h w 8,1 s;
  • Trail Mode – najlepsza możliwa przyczepność i sposób na pewną jazdę w terenie;
  • Niespotykana w tej klasie funkcja zarządzania napędem (AIM);
  • Wyróżniający się design podkreślający charakter samochodu i rekordowa w klasie pojemność bagażnika;
  • Wirtualne wsteczne lusterko po raz pierwszy w samochodzie Toyoty.

W roku 1994, wprowadzając na rynek pierwszą generację modelu RAV4, Toyota zaoferowała światu zupełnie nowy typ samochodu, który łączył charakter auta terenowego o mocnym wyglądzie z niewielkimi wymiarami oraz własnościami jezdnymi typowymi dla kompaktowego hatchbacka. Tego samego, pionierskiego ducha ma w sobie najnowsza, piąta generacja RAV4, której europejska premiera odbywa się na Salonie Samochodowym w Paryżu. Jest to pierwszy SUV Toyoty zbudowany na platformie TNGA (Toyota New Global Architecture), która wynosi ten model na nowy poziom pod względem osiągów, możliwości, bezpieczeństwa, a także wyrazistej stylistyki.

RAV4 jest dziś jednym z najważniejszych modeli w globalnej gamie Toyoty, a jego łączna sprzedaż przekroczyła już 8 mln sztuk. W 2017 roku Toyota RAV4 była najlepiej sprzedającym się SUV-em świata. Toyota spodziewa się, że nowy model odniesie ogromny rynkowy sukces.

Nowa Toyota RAV4 to całkiem inny, odważny język stylistyczny i liczne, nowatorskie rozwiązania. Zwiększenie prześwitu o 15 mm i zastosowanie większych kół rozszerza możliwości jej użytkowania, a wygląd nadwozia jest zapowiedzią zdolności prawdziwego SUV-a. We wnętrzu zastosowano nowe wzory, faktury i kolory oraz symetryczne formy – w tym motyw wieloboku, zapożyczony z koncepcyjnego modelu, Toyoty FT-AC. Odważne linie karoserii i detale wnętrza dodają nowej RAV4 charakterystycznych, wyróżniających ją cech, by wzbudzić zainteresowanie nabywców na wyjątkowo konkurencyjnym rynku.

Pierwszy SUV Toyoty na platformie TNGA
Po raz pierwszy platformę TNGA (Toyota New Global Architecture) zastosowano do budowy SUV-a. To właśnie jej nowa Toyota RAV4 zawdzięcza nisko położony środek ciężkości, niewielką masę oraz mocne, sztywniejsze o 57 proc. i dobrze wyważone nadwozie, gwarantujące stabilność i wyjątkowe własności jezdne. Dla kierowcy oznacza to więcej radości z prowadzenia, a dla każdego z podróżnych – znakomitą stylistykę nadwozia i wnętrza oraz wyższy poziom komfortu i bezpieczeństwa, a także więcej miejsca w kabinie i największy w tej klasie bagażnik. Maksymalne obniżenie środka ciężkości uzyskano dzięki zmniejszeniu masy każdego elementu i możliwie jak najniższemu zamontowaniu podzespołów – od silnika po fotele w kabinie.

Przestronne wnętrze i rekordowy bagażnik
Nowy model jest krótszy od poprzednika o 5 mm (4600 mm), szerszy o 10 mm (1885 mm) oraz niższy o 10 mm (1650 mm), lecz rozstaw osi zwiększono o 30 mm (2690 mm). Przedni i tylny zwis skrócono o 35 mm (5 mm z przodu i 30 mm z tyłu). Siedzisko przedniego fotela znalazło się o 15 mm niżej niż w poprzedniej generacji RAV4. Choć samochód tylko minimalnie zmienił swoje wymiary zewnętrzne w stosunku do poprzednika, dzięki platformie TNGA i wysiłkom inżynierów udało się wygospodarować we wnętrzu i bagażniku jeszcze więcej miejsca. Szerokość kabiny na wysokości tylnej kanapy wzrosła o 40 mm, zwiększając przestrzeń dla nóg. Pasażerowie z tyłu zyskali też dwa oddzielne nawiewy.

Pojemność bagażnika wzrosła do rekordowej w klasie wartości 580 l (VDA) – o całe 79 l, a jego długość zwiększyła się o 60 mm. Dzięki temu, po złożeniu oparć tylnej kanapy do środka mieści się 29-calowy rower. Ruchomą podłogę przestrzeni bagażowej można odwrócić. Jej drugą stronę pokryto ochronną warstwą gumy.

Hybryda 4. generacji z silnikiem Dynamic Force
Pod maską nowej Toyoty RAV4 Hybrid znalazł się 4-cylindrowy, benzynowy silnik 2.5 Dynamic Force z bezpośrednim wtryskiem, który łączy oszczędność paliwa z wyższą mocą. Nowy, półelektryczny układ hybrydowy ma moc 218 KM (160 kW) dla wersji z przednim napędem oraz 222 KM (163 kW) z napędem AWD. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje nowemu RAV4 z elektrycznym systemem AWD tylko 8,1 s. Nowością są w nim lżejsze i mniejsze baterie niklowo-wodorkowe i sterownik PCU. Toyota spodziewa się średniego zużycia paliwa na poziomie 4,5* l/100 km (w cyklu NEDC) oraz emisji CO2 na poziomie 102* g/km (w cyklu NEDC). Dla kierowcy nowy napęd oznacza płynniejsze, szybsze i bardziej liniowe przyspieszanie oraz niższe spalanie przy wyższych prędkościach jazdy. Hybrydowy SUV Toyoty może poruszać się na samym silniku elektrycznym bez ładowania z zewnętrznej sieci.

Udoskonalony elektryczny napęd AWD z AIM
Model RAV4 Hybrid wyposażono w sprawniejszy, elektryczny układ napędu na cztery koła. Cichszy podczas szybkiej jazdy, zapewnia mniejsze zużycie paliwa w mieście i lepszą przyczepność poza utwardzonymi szlakami. Tylną oś napędza dodatkowy silnik-generator, który współpracuje z układem hybrydowym. Nowością jest również Zintegrowane Zarządzanie Napędem AWD (AIM), automatycznie dostosowujące pracę wspomagania kierownicy, sterowania hamulcami i przepustnicą, dobór przełożeń i rozdział momentu obrotowego – zależnie od wybranego przez kierowcę trybu jazdy: Normal, Eco lub Sport.

Trail Mode – sposób na terenówkę
Model RAV4 Hybrid zyskuje większą dzielność terenową dzięki zastosowaniu kontroli ograniczenia uślizgu w mechanizmie różnicowym – Trail Mode. Zapewnia ona najlepszą możliwą przyczepność i kontrolę nad autem w warunkach niedostatecznej przyczepności. Pozbawione przyczepności koło zostaje zablokowane, a moment obrotowy – zamiast do niego – trafi do koła mającego dobry kontakt z podłożem. Kierowcę wspomaga również specjalny algorytm, sterujący przepustnicą oraz doborem przełożeń.

Najnowsza wersja systemu Toyota Safety Sense
Nowa RAV4 jest pierwszą Toyotą, wykorzystującą dodatkowe funkcje systemu Toyota Safety Sense, dzięki czemu supernowoczesne technologie służą zapobieganiu wypadkom i wspieraniu kierowcy, obejmującym także systemy o wysokim stopniu autonomii. Wszystkie wersje w standardzie są wyposażone w najnowszą generację systemu Toyota Safety Sense z funkcją połączenia alarmowego eCall.

Wirtualne wsteczne lusterko
Nowa RAV4 pozwala lepiej obserwować otoczenie dzięki nowemu – zastosowanemu po raz pierwszy w Toyocie – wirtualnemu wstecznemu lusterku. Może ono działać jako zwyczajne, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne lub jako cyfrowy monitor o znacznie szerszym polu widzenia. Obraz pochodzi z regulowanej, zamontowanej nad tylną szybą kamery wysokiej rozdzielczości o szerokim polu widzenia, które można regulować – w tym wykonywać zbliżenie (zoom). Kierowca może obserwować sytuację za pojazdem, nawet gdy przewozi ładunek zasłaniający tylne okna lub wysokich pasażerów.

Najbogatsze standardowe wyposażenie
Nawet w podstawowej wersji RAV4 lista wyposażenia obejmuje 17-calowe aluminiowe felgi, relingi dachowe, światła LED, uruchamianie auta przyciskiem, 7-calowy wyświetlacz systemu audio i 4,2-calowy wyświetlacz informacyjny TFT. Na liście dodatkowego wyposażenia jest m.in. elektrycznie sterowany panoramiczny dach, wentylowane fotele, elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, a nawet 5 rozmieszczonych w całej kabinie portów USB.

Samochody

Nowe Audi A1 Sportback już dostępne na polskim rynku

W sieci salonów sprzedaży Audi na terenie całego kraju można już składać zamówienia na nowe Audi A1 Sportback. Ceny nowego modelu rozpoczynają się od 91 000 złotych.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Audi

Druga generacja kompaktowego modelu rodem z Ingolstadt zaskakuje jeszcze bardziej dynamiczną stylistyką, rozbudowaną gamą systemów infotainment i wspomagania kierowcy oraz zróżnicowaniem linii wyposażeniowych, dających ogromne możliwości indywidualizacji. 

Na początek nowe Audi A1 Sportback dostępne będzie z benzynowym silnikiem 30 TFSI o mocy 85 kW (116 KM) i z dwiema skrzyniami biegów do wyboru – 6-biegową skrzynią manualną lub automatyczną skrzynią S tronic. Do wyboru są również trzy wersje wyposażenia – Basic, Advanced i S line

Nowością jest tu modułowa struktura linii wyposażeniowych. Zapewnia ona dużą elastyczność. Po raz pierwszy klienci mogą teraz dowolnie łączyć poszczególne linie zewnętrzne i wewnętrzne. W zależności od wersji wyposażenia, dodatki zewnętrzne dostępne są w różnych konfiguracjach. Oferując pakiety wyposażenia wnętrza –advanced, design selection i S line, Audi dodatkowo daje klientom wiele możliwości odpowiedniego doboru kolorów i materiałów.

Mocną stroną Audi A1 Sportback jest gama systemów wsparcia kierowcy pochodząca wprost z modeli klasy wyższej. Standardowy system ostrzegający o zjeżdżaniu ze swojego pasa ruchu wspomaga kierowcę w utrzymaniu się na prawidłowym pasie przy prędkościach powyżej 65 km/h. Standardem jest też system Audi pre sense front. Czujnik radarowy rozpoznaje tu sytuacje krytyczne z udziałem innych pojazdów, pieszych, czy rowerzystów znajdujących się przed samochodem nawet wtedy, gdy widoczność jest zła, np. we mgle. System daje wtedy kierowcy akustyczne i wizualne ostrzeżenie. Jednocześnie przygotowuje pojazd i wszystkie układy do prawdopodobnego ostrego hamowania, a jeśli to konieczne, sam takie awaryjne hamowanie aplikuje. W standardzie znajdziemy również ogranicznik prędkości zapobiegający przekroczeniu przez A1 Sportback wybranej prędkości maksymalnej. Dodatkowo dostępny jest wachlarz opcjonalnych systemów wsparcia.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Znamy ceny nowej Mazdy 3

Dwa dni po polskiej premierze Nowej Mazdy 3 podczas uroczystości podsumowującej 10-lecie Mazdy Motor Poland, firma ujawnia wyposażenie i ceny nowego modelu.

Paweł Bartocha

Opublikowano

w dniu

Źródło inf./ fot.: Mazda

Przedsprzedaż wersji hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G rozpocznie się jeszcze przed Bożym Narodzeniem, pierwsze samochody trafią do klientów w marcu 2019 r. 

Nowa Mazda3, która zadebiutowała pod koniec listopada podczas Los Angeles Auto Show to model nowej generacji, który otwiera kolejny rozdział w historii marki i przybliża ją do realizacji wizji Mazda Premium. 

Nowa Mazda3 to model zaprojektowany od podstaw z naciskiem na zapewnienie idealnego komfortu akustycznego. Dotyczy to zarówno wyciszenia wnętrza, jak i zapewnienia doskonałych wrażeń dźwiękowych podczas korzystania z opcjonalnego systemu przestrzennego systemu nagłośnieniowego opracowanego wspólnie z firmą BOSE®. Szczególną uwagę poświęcono także wykończeniu wnętrza przy użyciu materiałów najwyższej jakości, które w dotyku dają poczucie solidności wykonania.

Celując w klasę wyższą, Nowa Mazda3 będzie konkurować nie tylko z kompaktami marek popularnych w wyższych wersjach wyposażenia, ale także z uznanymi graczami marek premium. Segment premium w Europie stanowi już 22% ogólnej sprzedaży samochodów. W Polsce to zaledwie 13%, ale w ciągu ostatnich 7 lat liczba nowych samochodów premium sprzedawanych rocznie w naszym kraju wzrosła ponad dwukrotnie, a segment rozwija się szybciej od rynku.

Niezaprzeczalnym atutem Nowej Mazdy 3 jest najbogatsze w klasie wyposażenie standardowe, które obejmuje m.in. kolorowy wyświetlacz head-up, cyfrowe zegary, nowy system multimedialny MZD Connect z ekranem o przekątnej 8,8 cala z nawigacją satelitarną i systemem Apple Carplay/Android Auto, adaptacyjny tempomat, system monitorujący martwe pole w lusterkach czy reflektory i światła wykonane w technologii LED.

Gama jednostek napędowych Nowej Mazdy 3 w Polsce będzie obejmować dwa silniki benzynowe:

  • 2.0 SKYACTIV-G – nowa jednostka o mocy 122 KM, bazująca na sprawdzonej konstrukcji, wyposażona została w system dezaktywacji cylindrów, zmodyfikowane porty dolotowe
    i dzielony system wtrysku paliwa. Dodatkowo, silnik współpracuje z technologią M-Hybrid (mild hybrid), która pomaga obniżyć zużycie paliwa, wykorzystując energię odzyskaną podczas hamowania do zasilania pokładowego sprzętu elektrycznego. Dodatkowo, M-Hybrid przyspiesza i usprawnia pracę systemu
    i-stop, a także wspiera pracę układu napędowego;
  • 2.0 SKYACTIV-X – jest to silnik spalinowy nowego typu, który łączy w sobie zalety silników benzynowego i Diesla. Jego nowatorski układ zapłonowy SCCI (Spark-Controlled Compression Ignition – zapłon samoczynny sprężonej mieszanki sterowany świecą) umożliwia dobranie takich przełożeń skrzyni biegów, które podnoszą osiągi bez zwiększania spalania i emisji. Silnik ten cechuje się szybkością reagowania i sprzyja czystej, płynnej jeździe, której towarzyszy poczucie pełnego panowania nad pojazdem.

Kolejną nowością w ofercie Nowej Mazdy 3 w nadwoziu hatchback jest napęd na wszystkie koła i-Activ AWD (dostępny z silnikiem Skyactiv-X), który wykorzystuje czujniki wykrywające „obciążenie pionowe czterech kół” i spójnie współpracuje z zaawansowanym systemem zwiększania przyczepności pojazdu (G-Vectoring Control+). Obydwa systemy wspólnie odpowiadają za rozdzielanie momentu obrotowego pomiędzy koła osi przedniej i tylnej. Dzięki temu samochód w każdych warunkach jazdy jest w stanie reagować w sposób wiernie odzwierciedlający intencje kierowcy. Ponadto, udoskonalony system i-Activ AWD zdecydowanie zmniejsza ogólne straty ponoszone na oporach mechanicznych – są one o około 60% mniejsze niż dotychczas, co przyczynia się do jeszcze lepszych wyników w zakresie zużycia paliwa.

Ceny wersji Kai:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          94 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         102 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        112 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             120 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   122 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    130 900

Ceny wersji Kanjo:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                          99 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         107 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             125 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   127 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    135 900

Ceny wersji Hikari:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6MT                        109 900

2.0 SKYACTIV-G 122 KM 6AT                         117 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        123 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             131 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   133 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    141 900

Ceny wersji Enso:

Hatchback i Sedan

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT                        130 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT             138 900

Hatchback

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6MT AWD   140 900

2.0 SKYACTIV-X 181 KM 6AT AWD    148 900

Polscy dealerzy Mazdy rozpoczną przedsprzedaż Nowej Mazdy3 z produkcji styczniowej jeszcze przed Bożym Narodzeniem. W pierwszej kolejności można będzie zamawiać wersję hatchback z silnikiem 2.0 SKYACTIV-G, a pierwsze samochody w salonach pojawią się w marcu 2019 r.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Nissan GT-R50 by Italdesign – potwierdzenie produkcji

Nissan potwierdził wersję produkcyjną GT-R50 by Italdesign — najbardziej ekskluzywnej wersji modelu GT-R. Japońska marka oficjalnie rozpoczęła przyjmowanie zamówień na samochody z liczącej 50 egzemplarzy limitowanej edycji.

Opublikowano

w dniu

Fot. Nissan | Informacja prasowa

Wnętrze samochodu praktycznie nie różni się od prototypu zaprezentowanego w lipcu na Festiwalu Szybkości w Goodwood w Anglii. Ceny 720‑konnego GT-R50 by Italdesign, poddanego tuningowi NISMO, rozpoczynają się od 990 000 euro, nie licząc podatków i opcji.

Nissan nawiązał współpracę z turyńską pracownią Italdesign, aby w oparciu o najnowszego Nissana GT‑R NISMO stworzyć model upamiętniający 50‑lecie zarówno modelu GT‑R (przypadające w 2019 r.), jak i Italdesign (2018 r.). Dla prototypowego egzemplarza wybrano specjalny odcień szarości urozmaicony złotymi akcentami, natomiast nabywcy wersji produkcyjnej będą mogli określić preferowaną kombinację kolorystyczną. Przewidziano także możliwość wyboru pakietów wyposażenia* oraz kolorów wnętrza.

[Modula id=”74″]

Poza Goodwood prototypowy GT‑R50 był prezentowany także na Spa-Francorchamps w Belgii, na Rolex Monterey Motorsports Reunion w USA oraz w Nissan Crossing w tokijskiej dzielnicy Ginza. Od 7 grudnia można go oglądać w Galerii Nissana w Jokohamie.

Reakcje fanów Nissana z całego świata oraz potencjalnych nabywców GT‑R50 w znacznym stopniu przekroczyły nasze oczekiwania — powiedział Bob Laishley, globalny dyrektor programu samochodów sportowych w firmie Nissan. – 50 samochodów na 50‑lecie modelu GT‑R oraz pracowni Italdesign przez wiele lat będzie namacalnym wyrazem uznania dla pozycji Nissana jako lidera myśli technicznej oraz bogatych sportowych tradycji marki.

Klienci zainteresowani zakupem GT‑R50 mogą już odwiedzać stronę www.GT-R50.nissan i kontaktować się z Italdesign w sprawie przygotowania własnego, niepowtarzalnego egzemplarza. Wydawanie samochodów rozpocznie się w 2019 roku i potrwa przez 2020 rok.

* Z zastrzeżeniem zasad homologacji w kraju, w którym pojazd ma być eksploatowany.

Kontynuuj czytanie

Samochody

Jak testowane są silniki Škody?

Marka Škoda Auto skupia się nie tylko na produkcji samochodów, ale także wytwarza i rozwija ich najważniejsze komponenty. Przedstawiamy jak wygląda praca w Centrum Silników Škody.

Opublikowano

w dniu

Fot. Škoda | Informacja prasowa

Škoda odpowiada za opracowywanie silników MPI, stosowanych w wielu modelach koncernu Volkswagen występujących praktycznie na całym świecie. Wśród nich znajduje się 3-cylindrowa jednostka 1.0 MPI oraz 4-cylindrowe silniki 1.5 MPI i 1.6 MPI.

Trzeba pamiętać, że w różnych zakątkach świata obowiązują nie tylko inne przepisy, ale i odmienne warunki pogodowe. Nasze silniki muszą spełniać różne normy emisji spalin i być przygotowane na różne temperatury, wysokość terenu, parametry jakości paliwa, a także na stosowanie komponentów pochodzących od różnych dostawców – mówi Martin Hrdlička, dyrektor ds. rozwoju podwozi i silników Škoda Auto.

Inżynierowie z Centrum Silników dbają również o to, aby stosowane w ramach Grupy silniki mogły być bez przeszkód montowane w samochodach Škody. Ponieważ trafiają one do wielu różnych modeli, przed rozpoczęciem produkcji seryjnej muszą zostać precyzyjnie dostrojone. W tym przypadku zakres prac obejmuje optymalizację jednostki sterującej, układu chłodzenia i układu wydechowego oraz koordynację wszystkich badań funkcjonalności i testów homologacyjnych.

Trzecim zadaniem Centrum Silników jest koordynowanie aktualnej palety jednostek napędowych wykorzystywanych w samochodach Škody. Nasi specjaliści od silników muszą dbać o to, aby jednostki stosowane we wszystkich modelach przez cały okres produkcji danej linii modelowej spełniały obowiązujące przepisy i były zgodne z globalnymi trendami – kontynuuje Martin Hrdlička.

Jak przebiega testowanie?

Do badania silników wykorzystuje się 15 stanowisk testowych, które mogą obsłużyć jednostki o mocy nawet 400 kW (544 KM) oraz maksymalnym momencie obrotowym sięgającym 750 Nm. Najwyższe parametry osiągają silniki stosowane w wyścigowych samochodach Škoda Motorsport. Każde stanowisko badawcze znajduje się w oddzielnym pomieszczeniu, kompleksowo wyciszonym i zabezpieczonym przed pożarem. Cała instalacja badawcza wraz z silnikiem zamontowana jest na żeliwnych płytach z pneumatyczną amortyzacją, a jej masa dochodzi nawet do 40 ton. Zapobiega to przenoszeniu wibracji na cały budynek Centrum Silników.

System wentylacyjny natychmiast odprowadza generowane spaliny, a pomiędzy każdą stacją znajdują się analizatory ich składu. Ze względów akustycznych i bezpieczeństwa testowany silnik oddziela od operatorów panel z „kuloodpornego” szkła. Wchodzenie do pomieszczenia, w którym odbywa się badanie, jest niedozwolone. Aby zwiększyć skuteczność procesu monitorowania, jednostka jest obserwowana za pośrednictwem kamer – wyjaśnia Martin Hrdlička.

Przed rozpoczęciem testów silnik zostaje przymocowany do specjalnej palety. Przygotowanie jednostki do badania – w tym montaż, dopasowanie do palety zajmuje kilkadziesiąt godzin, ale już samo umieszczenie jej na stanowisku to zaledwie kilka minut. Inżynierowie „podpinają” silnik do elektrycznego hamulca silnikowego i podłączają go do potrzebnych urządzeń pomiarowych oraz układów zasilania i chłodzenia. Test silnika odbywa się w zautomatyzowany sposób, nadzorowany przez specjalny system.

Kolejnym obszarem działalności inżynierów z Centrum Silników Škody jest opracowywanie i testowanie skrzyń biegów. W tym celu na początku 2018 roku otwarto tu nowe laboratorium testowe, składające się z pięciu supernowoczesnych stanowisk badawczych. Można realizować na nich skomplikowane, trudne zadania – od testowania nowych przekładni i ich komponentów aż po kontrole jakości seryjnych skrzyń. Jedno ze stanowisk wyposażono w unikalną kabinę kierowcy, która służy do analiz akustycznych, jak również do testowania funkcjonalności skrzyń biegów. Kolejne stanowisko wykorzystuje się do kompleksowych, wymagających testów żywotności – zarówno samych przekładni, jak i całych zespołów napędowych.

Do sprawnego działania wszystkich stanowisk badawczych wymagane jest pokaźne zaplecze techniczne. Ponieważ Centrum Silników zaprojektowano pod kątem testowania jednostek na szerokiej gamie paliw (benzyna, olej napędowy, CNG, LPG, etanol i paliwa do silników wyścigowych), obok głównego budynku znajdują się zbiorniki na paliwo o pojemności 50 000 litrów. Każde stanowisko testowe ma własne układy: zasilania w paliwo oraz chłodzenia cieczą. Temperatura wody wykorzystywanej do chłodzenia waha się od 30° C (chłodzenie silnika) do 6° C (chłodnice powietrza doładowującego i inne komponenty). System wentylacji budynku potrafi przefiltrować nawet 136 000 metrów sześciennych powietrza na godzinę.

Kontynuuj czytanie
Reklama

Facebook

Reklama
Reklama

Popularne