Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Lotus Emira już oficjalnie. Jeden za trzech, za to jaki wyrafinowany

Po miesiącach wyczekiwania i zapowiedzi najnowszy Lotus Emira wreszcie ujrzał światło dzienne. Nowy model brytyjskiej marki zastępuje aż 3 samochody i jest ostatnim spalinowym Lotusem, za to bardzo wyrafinowanym technicznie.

Lotus Emira

Kilka miesięcy zapowiedzi i szereg zwiastunów dzielił nas od premiery jednego z najbardziej wyrafinowanych modeli Lotusa ostatnich lat. Tuż przed rozpoczęciem Goodwood Festival of Speed (od 8 do 11 lipca) Lotus Emira debiutuje jako następca modeli Exige, Elise oraz Evora i jednocześnie ostatni spalinowy model brytyjskiej marki. Ma zatem ważną rolę do odegrania, a w przyszłości może być cenionym klasykiem. To tak na marginesie, a teraz przejdziemy do szczegółów brytyjskiego samochodu sportowego.

Lotus Emira – wyrafinowany i funkcjonalny

Lotus Emira występuje z dwoma jednostkami do wyboru. Mamy bowiem 3.5-litrową doładowaną kompresorem V6-tkę rodem z Toyoty. Drugim z silników będzie 2-litrowe R4 biturbo rodem z Mercedes A 45 AMG. Lotus zdradził, że rozwiną one od 360 do 400 KM, z maksymalnym momentem obrotowym 430 Nm. Producent nie zdradził jednak, który z nich będzie tym mocniejszym. Zważywszy jednak na parametry Evory, podejrzewamy, że będzie nią 3.5-litrowy motor V6 od Toyoty. Wiadomo jednak, że słabszy przyspieszy od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, zaś topowy w mniej niż 4 s i rozpędzi się do 290 km/h. Obie jednostki zostaną umieszczone centralnie. Za przeniesienie napędu na tylne koła odpowiada sześciobiegowa skrzynia manualna lub 8-stopniowa dwusprzęgłowa DCT.

Lotus Emira

Lotus Emira wygląda o wiele bardziej wyrafinowanie i nowocześniej niż modele, które zastępuje. Samochód otrzymał agresywne LED-owe reflektory nawiązujące do elektrycznego hipercara Eviji  i zgrabne, zwarte nadwozie coupe o wymiarach 4,412 mm, 1895 szerokości oraz 1,225 mm wysokości. Rozstaw osi liczy natomiast 2,575 mm. Jest zatem znacznie większy od Elise i Exige oraz nieco większy od Evory. Liczne przetłoczenia, finezyjne linie i dopracowana aerodynamika – widać, że mamy do czynienia z modelem nowej ery. Emira powstała w oparciu o nową, aluminiową platformę, która zapewnia autu lekkość konstrukcji. Jak na Lotusa, Emira jest prawdziwym „tłuściochem”, gdyż waży w bazowej wersji aż 1405 kg. Nie do tego bowiem przyzwyczaiła nas ta marka.

ZOBACZ TAKŻE
Lotus żegna kultowe modele z przytupem. Oto Exige i Elise Final Edition

Do wyboru silniki z AMG lub z Toyoty

To samo dotyczy wnętrza Emiry. Nowoczesny i minimalistyczny kokpit zawiera 12.3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów oraz 10,25-calowy dotykowy ekran systemu infotainment z funkcjami Android Auto oraz Apple CarPlay. Lista udogodnień obejmuje m.in. adaptacyjny tempomat, oświetlenie ambiente, elektrycznie regulowane w 12 kierunkach fotele czy automatyczną wycieraczkę przedniej szyby. Emira jest najbardziej funkcjonalnym  Lotusem, jaki kiedykolwiek powstał. Wyposażono go bowiem w przednie i tylne czujniki parkowania, elektrycznie składane lusterka, kurtyny powietrzne, bezkluczykowy dostęp czy automatycznie przyciemniane lusterko wsteczne. Z opcjonalnym pakietem Lotus Drivers Package posiada też funkcję Launch Control.

Lotus Emira

Emira zmienia zasady gry Lotusa. Jest latarnią morską wszystkiego co osiągnęliśmy do tej pory w transformacji biznesu, ucieleśnieniem naszego postępu. To kamień milowy na naszej drodze do stania się prawdziwie globalną marką samochodów wyczynowych. Lotus Emira to najdoskonalszy samochód drogowy, jaki kiedykolwiek przejechał przez bramy fabryki Hethel. Proporcjonalny i oszałamiający design inspirowany w pełni elektrycznym hipersamochodem Evija to idealny zestaw. Emira jest młodszym supersamochodem, z wszystkimi emocjami i przykuwającymi uwagę wyróżnikami, jakie występują w najlepszych samochodach Lotusa. Jednocześnie jest samochodem sportowym do codziennego użytku, który wyróżnia się wysokim poziomem komfortu i funkcjonalności i wyposażonym w najnowszą technologię dla wymagającego kierowcy – powiedział Matt Windle, dyrektor zarządzający Lotusa.

Lotus Emira

Brytyjskie ujęcie samochodu sportowego

Na liście opcji znajdzie się także sztywniejsze zawieszenie oraz lepsze opony Michelin Pilot Sport Cup 2 z 20 calowymi felgami (seryjnie Goodyear Eagle F1). Lotus Emira będzie produkowany w Wielkiej Brytanii w słynnym domu Lotusa w Norfolk, gdzie zainwestowano bowiem ponad 100 milionów funtów. Samochód trafi do sprzedaży wiosną 2022 roku. Latem 2022 roku dołączy do niego wariant z 2-litrową jednostką od AMG. Na rodzimym brytyjskim rynku ma on kosztować około 60 tys. funtów i mniej niż 62 tys. funtów w pozostałych krajach Europy.

5/5 (liczba głosów: 1)
+ posts

Zastępca redaktora naczelnego, wcześniej współzałożyciel power-car.pl. Student IV roku Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Motoryzacja jest jego pasją od najmłodszych lat. Jest wielkim miłośnikiem amerykańskiej motoryzacji, a w szczególności muscle carów i wielkich SUV-ów. W samochodach najbardziej ceni niczym nieskrępowaną przyjemność z jazdy oraz piękne brzmienie silników, zwłaszcza V8.

Reklama