5 porad jak przygotować cabrio na zimę - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

5 porad jak przygotować cabrio na zimę

Sezon na jazdę z otwartym dachem już się zakończył. Nie oznacza to jednak, że kabriolety muszą całą zimę stać w garażu. Oto kilka porad, o których należy pamiętać, przygotowując nasze cabrio na zimę.

Opublikowano

w dniu

IV Festival Cabrio Poland
Fot. Adrian Zieliński

Choć za oknem nieraz jeszcze świeci słońce, to coraz niższa temperatura i krótki dzień nie zachęcają do otwierania dachu w kabrioletach. Już niebawem na drogach pojawi się śnieg i niszcząca samochody sól, a nieprzyjemny mróz sprawi, że nawet nie będziemy myśleli o jeździe bez dachu. Nie oznacza to jednak, że nasze bezdaszniki całą zimę muszą spędzić w garażu. Nim jednak zdecydujemy się na ich eksploatację zimą, warto pamiętać o kilku czynnościach, które pozwolą odpowiednio zabezpieczyć je przed niesprzyjającą pogodą.

Zakonserwuj dach (w przypadku soft topu)

W okresie jesiennym materiał, z którego wykonany jest dach w kabriolecie, wchłania sporą ilość zanieczyszczeń, które wnikają w strukturę dachu z tkaniny. Po całym sezonie warto ją dokładnie wyczyścić za pomocą specjalnych środków, przeznaczonych do czyszczenia dachów samochodowych. Koniecznie należy także zabezpieczyć dach przed nabieraniem wody. Jej zamarznięcie mogłoby nie tylko uniemożliwić otwarcie dachu, ale nawet naruszyć jego konstrukcję w skrajnych przypadkach.

Przy konserwacji stosuje się specjalny impregnat, który tworzy warstwę ochronną na powierzchni materiału, uniemożliwiającą wnikanie wody w głąb dachu. Rodzaj preparatu należy dobrać do rodzaju dachu – może być on wykonany z materiału, winylu lub poliestru. Należy pamiętać o dokładnym wyczyszczeniu dachu przed nałożeniem impregnatu!

IV Międzynarodowy Festival Cabrio Poland

Fot. Adrian Zieliński / kabriolet z miękkim dachem (soft top)

Przykładowy zestaw firmy Sonax, zawierający gąbkę, szczotkę oraz preparat do pielęgnacji dachu w cabrio kosztuje ok. 100 zł, natomiast zestaw do czyszczenia i zabezpieczenia dachów w kabrioletach firmy Shiny Garage kosztuje ok. 170 zł.

Konserwacja dachu nie dotyczy cabrio z twardym dachem (hardtopem).

Zadbaj o uszczelki

Wszechobecny podczas zimy mróz niesie ze sobą ryzyko gromadzenia się w uszczelkach wody i ich przymarzanie do nadwozia. Konsekwencje mogą być poważne, zwłaszcza w przypadku kabrioletów i kosztować co najmniej kilkaset złotych. Aby temu zapobiec, wystarczy za kilkanaście/kilkadziesiąt złotych kupić specjalny preparat, np.  na bazie silikonu (często mają własną gąbkę), którym należy nasmarować uszczelki m.in. drzwi, klapy bagażnika, szyb i dachu. Można użyć też wazeliny technicznej lub gliceryny (która jednak nieco brudzi).

Ford Focus CC (2004)

Fot. Władysław Leoniewski / Ford Focus CC (hardtop)

Dzięki wykonaniu tej prostej i szybkiej czynności nie tylko zabezpieczymy nasze uszczelki przed przymarzaniem do nadwozia, ale również nabłyszczymy je i nadamy im sprężystości. Ważne, aby konserwację uszczelek wykonać przed nadejściem mrozów!

Regularnie usuwaj usuwaj śnieg z dachu

Jeśli już spadnie śnieg, ważne jest, by go regularnie usuwać z dachu naszego cabrio. Dotyczy to głównie kabrioletów z miękkim dachem. Zimą śnieg potrafi się pojawić bardzo szybko i w dużych ilościach na naszych bezdasznikach. Spora ilość śniegu może powodować przenikanie wilgoci do wewnętrznych partii poszycia dachu, a niekiedy nawet odkształcenie samej konstrukcji dachu.

Skontroluj mechanizm otwierania dachu

Przed nadejściem zimy warto sprawdzić stan techniczny mechanizmu otwierania dachu oraz – w razie potrzeby – uzupełnić płyn hydrauliczny w układzie , a także nasmarować  wszystkie ruchome części. Podczas zimy warto też przynajmniej raz w miesiącu otworzyć dach, by sprawdzić jego działanie i rozruszać cały mechanizm. Przy tej czynności powinno się unikać niskich temperatur, więc najlepiej przeprowadzać ją w garażu.

Jeśli zdecydujemy na trzymanie się naszego cabrio “pod chmurką”, warto przykryć je specjalnym wodoodpornym i paro przepuszczalnym pokrowcem, wcześniej dokładnie osuszając dach.

Pozostałe czynności eksploatacyjne (płyny, opony, itd.)

W przypadku kabrioletów (zwłaszcza dwuosobowych) zwykła wymiana opon potrafi być wyzwaniem, a dokładniej rzecz biorąc – ich transport. W wielu przypadkach przewiezienie kompletu opon jest wręcz niemożliwe z uwagi na ograniczoną ilość miejsca w kabinie i bagażniku. Są 3 wyjścia – jechać “na dwa razy” z dwiema oponami, trzymać opony w przechowalni (dodatkowy koszt) lub polecany przez nas sposób – poprosić znajomego, aby pomógł nam przewieźć opony drugim autem.

Soft top i hardtop

Fot. Paweł Bartocha / soft top (po lewej) i hardtop (po prawej)

Poza wymianą opon warto także skontrolować poziom płynu chłodniczego. Jako, że kabriolety często nie należą do najczęściej używanych samochodów w rodzinie, to łatwo przeoczyć termin wymiany poszczególnych płynów, w tym płynu chłodniczego. Należy go wymieniać co 3 lata lub 100 000 km.

To  dotyczy płynu do spryskiwaczy, o wymianie którego (z letniego na zimowy) równie łatwo zapomnieć.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama