Connect with us

BMW M3 i M4 – klasyka gatunku w nowym wydaniu. 510 KM i wielki grill

Doczekaliśmy się nowych odsłon BMW M3 i M4. Jak zwykle możemy liczyć na świetne osiągi i doskonałe właściwości jezdne. Krótko mówiąc klasyka gatunku… Może poza kontrowersyjnym wielkim grillem.

Opublikowano

w dniu

BMW M3 Competition i M4 Competition
Fot. bmw.com / BMW M3 Competition i M4 Competition

Po licznych zapowiedziach i przeciekach wreszcie doczekaliśmy się nowych BMW M3 i M4. Patrząc na nie, można się chwycić za głowę i pomyśleć:Co to jest?“. Otóż chodzi tu o pewien szczegół znany już ze zwykłej serii 4, jakim są… wielkie, wręcz przesadzone “nerki” atrapy chłodnicy z poziomym, czarnym ożebrowaniem, które to trafiły także do M3. Warto zaznaczyć, że standardowa seria 3 ma zgrabny grill, idealnie do niej pasujący. No cóż, każdy ma inne gusta. Zostawmy na bok ten detal i zajmijmy się całą resztą… A ta nie daje absolutnie żadnych powodów do narzekania.

Poza grillem nie ma się do czego przyczepić

Oba samochody prezentują się naprawdę dobrze, nie licząc wspomnianych nerek. Poza tak oczywistymi zmianami jak zmodyfikowane zderzaki z większymi wlotami powietrza, poszerzonym nadwoziem, dyfuzorem czy czterema końcówkami układu wydechowego mamy też szereg zmian technicznych. Oba pojazdy otrzymały pakiet rozpórek, inną ramę przedniego zawieszenia z aluminiową płytą wzmacniającą, wzmocnienia poprzeczne w podłodze i ramę tylnego zawieszenia ze sztywno połączoną karoserią. Ciekawostką z listy opcji są centralnie umieszczone końcówki układu wydechowego.

ZOBACZ TAKŻE
Wyciekły zdjęcia BMW serii 4... Znów ten wielki grill!

Nowe BMW M3 mierzy 4,79 m długości, 1,9 m szerokości oraz 1,44 m wysokości. Taką samą długość ma M4, jednak jest ono nieco węższe (1,89 m) oraz wyraźnie niższe (1,39 m) od sedana. Rozstaw osi wynosi w obu pojazdach 2,86 m. Oba auta wyposażono w opony o rozmiarze 275/40 R18 z przodu oraz 285/35 R19 z tyłu. Koła mają kute obręcze. Do wykonania niektórych elementów nadwozia, w tym dachu, użyto tworzyw CFRP (tworzywa sztuczne wzmacniane włóknem węglowym).

BMW M3 Competition i M4 Competition

W kabinie obu modeli znajdziemy cyfrowy kokpit BMW Live Cockpit Professional z całkowicie cyfrowym zestawem ekranów, systemem nawigacyjnym oraz inteligentnym asystentem osobistym BMW. W standardzie znajdują się ponadto charakterystyczne sportowe fotele M ze skórzaną tapicerką oraz systemy rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania przed kolizją czołową i zjechaniem z pasa ruchu. Opcjonalnie dostępne będą kubełkowe fotele z elementami z włókna węglowego.

M3 i M4 – kwintesencja BMW

W kabinie znalazł się też przycisk “setup” umożliwiający bezpośredni dostęp do ustawień silnika, układu jezdnego, kierowniczego i hamulcowego oraz – w zależności od wersji – układu M xDrive, asystenta zmiany biegów i kontroli trakcji.

ZOBACZ TAKŻE
BMW M3 Touring dostało zielone światło! M3 po raz pierwszy jako kombi

Pod maską obu modeli zagościła 3-litrowa jednostka R6 z podwójnym doładowaniem, a więc kwintesencja BMW. Posiada ona cztery zawory na cylinder, chłodnicę powietrza doładowującego oraz wtrysk bezpośredni i system zmiennych faz rozrządu double-Vanos i Valvetronic (zmienne czasy otwarcia zaworów). Baza bloku silnika powstała w wyniku wykorzystania technologii druku 3D, co pozwala na optymalizację kanałów chłodzących. Dzięki nowym okładzinom tulei cylindrów jednostka chętniej wchodzi na obroty. Zmniejszono też masę kutego wału korbowego.

Miła niespodzianka dla purystów

Podstawowa odmiana rozwija 480 KM i 550 Nm. Co ciekawe, moc trafia na tylne koła za pośrednictwem… sześciobiegowej skrzyni manualnej. Jej zastosowanie obniża o 50 kg masę w stosunku do 8-biegowego automatu oraz poprawia rozkład mas. Przyspieszenie od 0 d0 100 km/h wynosi 4,2 s a prędkość maksymalna 250 km/h (ograniczona elektronicznie). Po wykupieniu opcjonalnego pakietu M Driver rośnie ona do 290 km/h.

BMW M4 Competition

Fot. bmw.com / BMW M4 Competition

W standardzie otrzymamy m.in. aktywny tylny dyferencjał, systemy CBC (Cornering Brake Control), DBC  (Dynamic Brake Control) czy przekładnię kierowniczą o zmiennym przełożeniu. Oprócz tego dostępne będzie adaptacyjne zawieszenie z elektronicznie regulowanymi amortyzatorami. Ciekawostką są 10-stopniowa kontrola trakcji oraz dwa ustawienia czułości układu hamulcowego.

BMW M3 i M4 można już zamawiać

Dostępna też będzie mocniejsza odmiana Competition. Rozwija ona 510 KM i 650 Nm. Za przeniesienie napędu odpowiada 8-biegowa przekładnia automatyczna. Po raz pierwszy w historii dostępny będzie opcjonalny napęd 4×4 xDrive (od lata 2021 roku). Przyspieszenie od 0 do 100 km/h BMW M3 i M4 wynosi w tej odmianie 3,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest taka sama jak w przypadku standardowej odmiany.

BMW M3 Competition i M4 Competition

 

Zamówienia na BMW M3 i M4 można już składać. Nowe M3 kosztuje od 414 900 zł a M4 oznacza wydatek minimum 419 900 zł. Nowe “eMki” zachowały to, za co cenimy niemiecką markę. Obecność dużego grilla rekompensuje cała reszta oraz niespodzianka w postaci obecności skrzyni manualnej. Zapomnielibyśmy jeszcze o jednej zaskakującej informacji – nowe M3 najprawdopodobniej otrzyma także wersję kombi.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama