Lotus Evija – elektryzujący hypercar o mocy 2000 KM - motohigh.pl
Nasze social media

Samochody

Lotus Evija – elektryzujący hypercar o mocy 2000 KM

Nareszcie doczekaliśmy się szumnie zapowiadanego hipercara od Lotusa. Elektryczna Evija imponuje niebotyczną mocą i osiągami oraz futurystycznie zaprojektowaną karoserią.

Opublikowano

w dniu

Lotus Evija
Fot. netcarshow.com / Lotus Evija

Po przejęciu przez chiński koncern Geely Lotus zaczął łapać wiatr w żagle. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami doczekaliśmy się pierwszego elektrycznego hypercara  w historii brytyjskiej marki o nazwie Evija.

Potężną moc i osiągi pojazdu zdradza zaawansowana aerodynamika futurystycznego nadwozia. Liczne wloty, przetłoczenia, przedni i tylny spoiler oraz ogromny dyfuzor – wszystko to zwiastuje, że nie mamy do czynienia ze zwykłym samochodem, tylko z mocnym hipercarem. Ciekawie wyglądają zwłaszcza otoczone tylnymi światłami wyloty powietrza. W celu obniżenia oporu powietrza karoserię pozbawiono klamek.

Lotus Evija – hypercar XXI wieku

Lotus Evija jest najlżejszym supersportowym modelem o napędzie elektrycznym. Pojazd waży 1680 kg. Nadwozie wykonano z włókien węglowych.

Lotus Evija

Fot. netcarshow.com

Słowo “mocny” wydaje się jednak niewystarczające, zważywszy, że Evija oferuje aż 2000 KM i 1700 Nm. Czyni to nowego Lotusa najmocniejszy seryjnie produkowany samochód na świecie, przebijając tym 1900-konną Pininfarinę Battistę. Napęd brytyjskiego hipercara składa się z czterech silników elektrycznych, po jednym na każde koło.

Lotus zapewnia, że Evija przyspiesza od 0 do 100 km/h w mniej niż 3 sekundy. Po 6 sekundach od startu na liczniku będzie już 200 km/h. Po zaledwie 9 sekundach od ruszenia prędkościomierz pokaże już 300 km/h. Prędkość maksymalna wynosi 320 km/h. Należy jednak wspomnieć, że z pełnej mocy można będzie korzystać tylko przez 7 minut.

Nowe oblicze napędu elektrycznego

Litowo-jonowe baterie mają 70 kWh pojemności i zapewniają zasięg na poziomie ok. 400 km. Przy użyciu ładowarki o mocy 350 kWh naładowanie akumulatorów zajmie 18 minut.

Lotus Evija

Fot. netcarshow.com

Jak przystało na hipersamochód, wnętrze elektrycznego Lotusa jest minimalistyczne. Uwagę zwracają zwłaszcza futurystyczna mała kierownica niczym w bolidach F1 oraz panel sterujący na środkowym tunelu. W kabinie znajdziemy tylko jeden ekran, umieszczony na kierownicą, na którym wyświetlane są najważniejsze informacje.

Za właściwości jezdne odpowiadają napęd na cztery koła oraz 5 trybów jazdy: Range, City, Tour, Sport oraz Track. Lotus Evija powstanie w liczbie 130 egzemplarzy, a każdy z nich kosztować będzie 1,7 mln funtów, czyli ponad 8 mln zł. Chętni na zakup pojazdu muszą wpłacić zaliczkę w wysokości 250 000 funtów. Produkcja elektrycznego hypercara ruszy w przyszłym roku.                                                                                                  

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama