Przerwana budowa kluczowych dróg - motohigh.pl
Nasze social media

Inne

Przerwana budowa kluczowych dróg

Dwie włoskie firmy odpowiedzialne m.in. za budowę fragmentów autostrady A1 oraz dróg ekspresowych S5 i S7 (Zakopianki) przerwały budowę i grożą całkowitym zerwaniem prac. Wszystkiemu winne są … pieniądze.

Opublikowano

w dniu

Fot. GDDKiA / Plan przebiegu A1 koło Częstochowy

Koncerny Salini Impregilio oraz Impresa Pizzarotti żądają sporych dopłat ze strony GDDKiA, grożąc jednocześnie zerwaniem kontraktu. Jako powód podały gwałtowny wzrost cen materiałów budowlanych. Jak twierdzą przedstawiciele tych firm, materiały podrożały aż o 30 % od czasu zawarcia umowy.

Rzecz rozchodzi się o wielomilionowe kwoty. Salini żąda od GDDKiA 449 mln zł dopłaty, natomiast Impresa aż 776 mln. Łącznie daje to ponad 1,2 mld zł dodatkowych wydatków ze strony państwa.

Sytuacja wydaje się być patowa. Z jednej strony koncerny dbają o rentowność i grożą zejściem z placów budów z dniem 15 marca. Z drugiej strony obowiązuje je kwota zawarta w kontrakcie zawartym jeszcze za kadencji poprzedniego rządu. Z kolei GDDKiA jako spółka państwowa nie może sobie pozwolić na aż tak duże nieplanowane wydatki.

Sytuacja bez wyjścia

Rodzi się pytanie, po czyjej stronie leży wina? Trudno to nam rozstrzygać, aczkolwiek bez wątpienia kiedyś znacznie częściej o wyborze danej firmy decydowała jak najniższa kwota. Stąd też często zdarzały i zdarzają się takie sytuacje, jak wspomniana wyżej. Teoretycznie obecna władza zapewnia, że kryteria doboru firm się zmieniły, ale to pokażą dopiero najbliższe lata.

Dochodzi do tak kuriozalnych sytuacji, że firmom budującym drogi bardziej opłaca się zapłacić spore kary za zerwanie kontraktów niż dokończenie budowy. Co gorsza, wspomniane drogi są już na ukończeniu i miały być oddane w tym roku. Oznaczałoby to konieczność ogłoszenia nowych przetargów na dokończenie dróg a co za tym idzie opóźnienie o kolejne kilka miesięcy. Najgorszy w tym wszystkim jest fakt, że najbardziej stratni są na tym kierowcy.

Reklama

Facebook

Reklama
Reklama