Renault Arkana było jednym z pierwszych SUV-ów coupe spośród marek popularnych, które pojawiły się w Europie. Subkompaktowy samochód został wprowadzony na rynek w październiku 2020 roku i już doczekał kuracji odmładzającej w połowie cyklu. Arkana jest prawdziwym hitem. Do tej pory w Europie sprzedano aż 163 000 sztuk Arkany (240 000 egzemplarzy, wliczając Samsunga XM3 w Korei Południowej). Renault Arkana w gamie marki jest kluczowym modelem segmentu C, obok Megane E-Tech electric i Australa.
Renault Arkana 2024, czyli jak poprawić hit
Do sukcesu w dużej mierze przyczyniły się topowe wersje: R.S. Line i E-Tech Engineered, o bardziej wyrazistym stylu. W 2023 roku stanowią one 53% miksu sprzedaży w Europie. Klienci najczęściej wybierają napęd E-Tech full hybrid 145 KM. Zobaczymy go pod maską 63% samochodów sprzedanych w Europie w pierwszym półroczu 2023.
Wierne Nowej Fali Renault
Z zewnątrz aktualizacja przyniosła elementy stylistyczne wyróżniające Nową Falę Renault, w tym odświeżony grill z bardziej wyrazistym wykończeniem z motywem rombu oraz nowe logo marki. LED-owe reflektory łączy czarny błyszczący panel przebiegający przez górną część atrapy chłodnicy. Boczne linie każdego rombu zostały wyeksponowane dzięki wykorzystaniu efektu 3D, który dodaje im głębi i plastyczności. W zależności od wersji (evolution, techno, esprit Alpine) linie mogą mieć kolor czarny, bądź satynowego lub grafitowego chromu, który ułatwia rozróżnienie wersji. Ponadto pionowy wzór grilla zapewnia spójność stylistyczną z dolną częścią wbudowaną w zderzak.
Fot. Renault
Listwa F1, stanowiąca poprzednio charakterystyczny elementy wyposażenia wersji R.S. Line i E-Tech Engineered, jest obecnie oferowana w najwyższych wersjach gamy: techno i esprit Alpine. W wersji techno ma kolor nadwozia, a w esprit Alpine – satynowej szarości.
Z tyłu nadwozia logo znajdujące się na środku klapy bagażnika ma podobnie jak z przodu kolor czarnego chromu, taki sam jak litery nazwy modelu czy końcówka wydechu. Klosze świateł mają lekko przydymiony kolor i strukturę kryształu, która podkreśla ich nowoczesność. Z całej gamy znika chrom. Nie zobaczymy go na żadnych elementach ozdobnych na grillu, obramowaniach szyb itd. W zależności od wersji pojawiają się różne rodzaje czerni – klasyczny, satynowy lub błyszczący czarny lakier.
Do gamy dołącza topowa wersja Esprit Alpine
Nowością w gamie jest topowa wersja Esprit Alpine, która trafiła już do Australa, Espace, Rafale czy odświeżonego Clio. Poza listwą w kolorze satynowej szarości w zderzaku przednim wersja esprit Alpine wyróżnia się specjalnym emblematem w kolorze szary schiste w błyszczącym czarnym obramowaniu, który znajduje się na ozdobnej listwie nadkola. Aerodynamikę tylnej klapy dodatkowo poprawia nowy spojler, którego podwójne wycięcie przypomina przetłoczenia dachu. Wariant ten wyróżniają także 19-calowe ażurowe felgi.
Dbałość o detale w wersji Esprit Alpine widać także w kabinie
W kabinie wersji Esprit Alpine na fotelach zobaczymy skórę ECO TEP (10% składu pochodzi z surowców naturalnych) i ekologiczną Alcantarę. W obecnym wzorze Alcantara jest dominującym materiałem i jest jej więcej niż w poprzednich, najlepiej wyposażonych wersjach R.S. Line i E-Tech Engineered. Siedzenia zwracają uwagę poziomymi niebieskimi przeszyciami. Na oparciach pojawia się logo Alpine. Również pasy bezpieczeństwa ozdobiono dwoma niebieskimi paskami.
Fot. Renault
Płaty drzwi i kierownica są natomiast ozdobione niebiesko-biało-czerwonymi przeszyciami. Na desce rozdzielczej pojawia się nowy element dekoracyjny. Niezależnie od wybranego silnika w wersji esprit Alpine Nowej Arkany zobaczymy dźwignię zmiany biegów typu „e-shifter”, która jest pozbawiona mechanicznych cięgien i mechanicznego połączenia ze skrzynią biegów.
W ofercie 3 wersje
Już w wersji evolution Nowa Arkana jest wyposażona w standardzie w nawigację wbudowaną w system multimedialny Renault EASY LINK. System multimedialny ma funkcję bezprzewodowego połączenia ze smartfonami z systemem Android Auto i Apple CarPlay. Cyfrowy ekran na panelu zegarów ma przekątną 7 cali, ale znacznie większą powierzchnię użytkową niż dotychczas.
Wersja techno wyróżnia się nie tylko listwą F1 w kolorze nadwozia, lecz także obręczami kół, montowanymi poprzednio w wersjach R.S. Line i E-Tech Engineered. Logo i nazwa modelu na tylnej klapie mają kolor matowego chromu. W gamie pojawił się również nowy kolor lakieru niebieski nocturne.
Pod maską bez zmian
Oferta silnikowa pozostała bez zmian. Obejmuje ona bowiem poprzednio oferowane jednostki: E-Tech full hybrid 145 KM i silniki 1.3 TCe mild hybrid 140 i 160 KM. Słabsza wersja silnika 1.3 TCe oferuje 140 KM i 260 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,8 s. Mocniejsza generuje 160 KM i 270 Nm i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 9,1 s.
Odmiana hybrydowa bazuje na wolnossącym benzyniaku 1.6 o mocy 94 KM i jednostce elektrycznej oferującej 36 kW oraz rozruszniku o mocy 15 kW. Renault montuje akumulator o pojemności 1,2 kWh i twierdzi, że w miastach można jeździć na soku elektrycznym nawet przez 80 procent czasu. W porównaniu z konwencjonalnym silnikiem benzynowym zużycie paliwa ma być mniejsze nawet o 40 %. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 10,8 s. Pełna hybryda wykorzystuje wielostopniową automatyczną skrzynię biegów E-Tech w porównaniu z siedmiobiegową dwusprzęgłową EDC w 1.3 TCe.
Zamówienia na nową Arkanę ruszą w Europie jeszcze latem tego roku.