Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

10 najlepszych kompaktowych hot hatchy ostatnich lat

Sportowe kompakty zawsze wywoływały budziły emocje. W ostatnim latach pojawiło się kilka hot hatchy, zasługujących na szczególne wyróżnienie.

Opublikowano

w dniu

Golf TCR
Fot. Volkswagen / Volkswagen Golf GTI TCR
Poprzednia1 z 2

Temat hot hatchy poruszany był przeze mnie już nieraz. W końcu mało które auta zapewniają tyle frajdy z jazdy co właśnie sportowe hatchbacki. Oczywiście mam tu na myśli samochody za rozsądną lub w miarę rozsądną cenę. W większości przypadków sprawdzają się one także podczas codziennej eksploatacji.

Hot hatche są uznawane za wielu petrolheadów za tzw. “fun cary” do jazdy na co dzień. W tym zestawieniu postaram się wam przybliżyć 10 moim zdaniem najciekawszych współczesnych hot hatchy. Skupię się na modelach z obecnej dekady.

Mercedes-AMG A45

Jeden z najbardziej rasowych hot hatchy ostatnich lat. Samochód zadebiutował w 2013 r. i korzysta z turbodoładowanej 4-cylindrowej jednostki o pojemności 2 litrów. Rozwija ona 360 KM i 450 Nm. W chwili premiery był to najmocniejszy 4-cylindrowy silnik wytwarzany seryjnie. Napęd przenoszony był na obie osie za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej skrzyni AMG SPEEDSHIFT DCT. A45 AMG przyspieszało od 0 do 100 km/h w 4,6 s i rozpędzało się do 250 km/h. W 2015 r. przeprowadzono lifting, w ramach którego moc wzrosła do 381 KM a moment obrotowy do 475 Nm. Czas sprintu od 0 do 100 km/h skrócił się do 4,2 s.

Mercedes-AMG A45

Fot. netcarshow.com / Mercedes-AMG A45

Poza wysoką mocą i świetnymi osiągami Mercedes-AMG A45 wyróżnia się bogatym tuningiem optycznym i specjalnym układem wydechowym z wystrzałami przy zmianie biegu na wyższy. Niemiecki hot hatch otrzymał ospojlerowanie AMG, dwie końcówki wydechu, tylny spoiler, emblematy AMG oraz specjalne wzory felg. We wnętrzu pojawiły się gruba sportowa kierownica, listwy z włókna węglowego oraz sportowe fotele z logo AMG.

W 2019 r. zadebiutował następca opisywanego modelu. Jest on jeszcze mocniejszy i szybszy (w topowej wersji przełamał barierę 4 sekund od 0 do 100 km/h), ale z racji na nowe normy hałasu nie brzmi już tak rasowo jak poprzednik.

Audi RS3

Najmocniejsza wersja kompaktowego Audi zasługuje szczególną uwagę zwłaszcza ze względu na obecność pod maską 5-cylindrowej rzędowej jednostki, która w obecnych czasach stanowi gratkę dla koneserów hot hatchy i nie tylko. Obecne wcielenie RS3 zadebiutowało w 2015 r. i występuje jako 5-drzwiowy hatchback i stylowy sedan. Doładowana jednostka ma 2,5 l pojemności i rozwija okrągłe 400 KM i 480 Nm (od 2017 r.). Dzięki dwusprzęgłowej skrzyni S-Tronic i sprawnemu napędowi quattro samochód rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,1 s i rozwija 250 km/h (podobnie jak w klasie A prędkość ograniczona elektronicznie). Przedliftingowa wersja oferowała 367 KM i 465 Nm (od 0 do 100 km/h w 4,3 s).

Audi RS3 Sportback

Fot. netcarshow.com / Audi RS3 Sportback

Audi RS3 wygląda niemal równie rasowo co Mercedes-AMG A45. Poza dużym grillem o strukturze plastra miodu i pokaźnym dyfuzorem z tyłu warto wspomnieć o dwóch “tubach” układu wydechowego, charakterystycznych dla wszystkich modeli z linii RS. Dzięki sportowemu układowi wydechowemu 5-cylindrowa jednostka odgrywa piękne “koncerty” dla uszu. W kabinie znajdziemy sportową, spłaszczoną u dołu kierownicę z logo RS oraz sportowe kubełkowe fotele.

BMW M135i/M140i

Hot hatch z Bawarii zasługuje na szczególną uwagę ze względu na fakt, iż był to ostatni tylnonapędowy kompaktowy hatchback (oferowany od 2019 r. następca otrzymał przedni napęd). Poza tym wyróżniał się także pięknie brzmiącą 6-cylindrową jednostką R6. W odmianie przedliftingowej (od 2011 r.) turbodoładowany 3-litrowy silnik rozwijał 326 KM i 450 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwało ok. 5 sekund, a prędkość maksymalna wynosiła 250 km/h. W 2017 r. moc jednostki R6 zwiększono do 340 KM, a moment obrotowy do 500 Nm. Sprint do setki wynosił 4,8 s.

BMW M135i

Fot. netcarshow.com / BMW M135i

Pod względem wizualnym BMW M135i na tle rywali prezentowało się raczej skromnie – jedynym wyróżnikiem z zewnątrz są dwie końcówki układu wydechowego. Dla fanów prawdziwych “eMek” przewidziano 370-konne wersje coupe i cabrio, oznaczone jako M2 (osobny model bazujący na serii 1).

Ford Focus RS

Kompaktowe BMW nie było jednak jedynym hatchbackiem umożliwiającym jazdę bokiem. Driftować można także Focusem RS III generacji. Samochód otrzymał zaawansowany napęd 4×4 Ford Performance All-Wheel-Drive, wykorzystujący dwa elektronicznie sterowane sprzęgła – po jednym na każdą z tylnych półosi. Oferuje on specjalny tryb Drift, umożliwiający „latanie bokiem”. Samochód oferowano od 2016 do 2018 r.

Focus RS

Fot. netcarshow.com / Ford Focus RS

Focus RS korzysta z 2,3-litrowej jednostki R4 z turbodoładowaniem, znanej z Mustanga. W kompaktowym Fordzie rozwija ona 350 KM i 440 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,7 s, a prędkość maksymalna 266 km/h. Duży tylny spoiler, sportowy wydech z dwiema strzelającymi “tubami”, niskoprofilowe koła czy kubełki Recaro w środku przywodzą na myśl złote lata hot hatchy.

Honda Civic Type R

Japoński hot hatch dzierży tytuł najmocniejszego przednionapędowego hot hatcha. Obecna generacja pojawiła się na rynku w 2017 r. Podobnie jak poprzedniczka, korzysta z turbodoładowanej 2-litrowej jednostki o mocy 320 KM. Japońscy konstruktorzy pokazali jednak, że tak przekazywanie tak wysokiej mocy na przednią oś wcale nie jest złym pomysłem, co udowadniają doskonałe czasy przejazdu północnej pętli toru Nurburgring. Civic Type R przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,7 s i rozpędza się do 270 km/h.

Honda Civic Type R

Fot. netcarshow.com / Honda Civic Type R

Honda na tle rywali wyróżnia się także wyjątkowo krzykliwym, ekspresyjnym designem. Mamy tu mnóstwo sportowych akcentów i czerwonych elementów, np. na grillu, zaciskach hamulcowych czy we wnętrzu (na kierownicy, aluminiowej dźwigni zmiany biegów i desce rozdzielczej). Kokpit zorientowany jest na kierowcę, który siedzi nisko i wręcz “zapada się” w kubełkowych fotelach. Brakować może jedynie klasycznej dźwigni hamulca ręcznego (jest elektryczny).

Poprzednia1 z 2

Skomentuj

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Reklama
Reklama



Reklama