Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Nowe BMW X2 obejmie ważną rolę. Już nie crossover, lecz SAC

BMW X2 doczekało się nowego wcielenia, które praktycznie awansowało o segment i porzuciło formułę crossovera na SAC. Nowe X2 odegra ważną rolę w gamie niemieckiego producenta i zaoferuje też wariant elektryczny.

BMW X2 2024
Fot. BMW

Pamiętacie, gdy BMW wypuściło w 2018 roku crossovera X2, wówczas wywołało ono pewne zmieszanie. Zdaniem wielu auto było niczym szukanie dziury w całym. Różniło się bowiem od swoich większych braci w postaci X4 i X6, przypominając bardziej nieco nadmuchanego hatchbacka serii 1. Teraz BMW X2 doczekało się nowego wcielenia, które już poszło śladem wspomnianych modeli i obrało formułę SAC-a. Producent tłumaczy to jako Sport Activity Coupe. 

BMW X2 wygląda dojrzalej, ale czy lepiej?

Rzeczywiście, gdy spojrzymy na sylwetkę pojazdu, od razu widać różnice między nowym a starym modelem. W nowym modelu rzeczywiście stanowi ona kontynuację koncepcji X4 i X6. Wydłużona linia dachu opadająca płynnie niczym w coupe, masywne tylne nadkola i spojler wieńczący klapę bagażnika nadają autu sportowego charakteru. Ciekawie prezentują się „faliste” tylne lampy, których próżno szukać w jakimkolwiek innym BMW. Dominują płaskie powierzchnię, karoserię pozbawiono zbędnych przetłoczeń, a klamki drzwi zlicowano z nadwoziem. Powód – oczywiście lepsza aerodynamika. 

BMW X2 2024

Fot. BMW

Jeszcze więcej dzieje się z przodu, gdzie znajdziemy masywne sześciokątne nerki atrapy chłodnicy, które opcjonalnie mogą mieć podświetlenie o nazwie BMW Iconic Glow. Na liście opcji znajdą się adaptacyjne reflektory matrycowe LED. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | BMW serii 5 518d Limousine - test wyjątkowy

Różnica klas – na pewno, jeśli chodzi o gabaryty

Już na samym początku wspomnieliśmy, że samochód awansował o klasę. Rzeczywiście tak jest, bowiem X2 urosło o blisko 20 cm na długość, mierząc teraz 4,55 m długości. Szerokość wzrosła natomiast o 21 mm do 1845 mm a wysokość o 64 mm do 1590 mm. Większy jest też rozstaw osi, który liczy 2692 mm (więcej o 2,2 cm). Dzięki temu możemy liczyć na większą przestrzeń w kabinie i pojemniejszy bagażnik. W przypadku tego drugiego aspektu w wersji spalinowej liczy on od 560 do 1470 l, a w iX2 525-1400 l.

BMW X2 2024 tył

Fot. BMW

Kabina nowoczesna i ze sportowym sznytem, rodem z X1

Kokpit nowego X2 pochodzi z najnowszej generacji X1. Mamy zatem płaską deskę rozdzielczą z zakrzywionym wyświetlaczem BMW i podłokietnikiem z panelem obsługi, który wydaje się unosić w powietrzu. Przednia konsola środkowa ma dwa uchwyty na napoje i oświetloną półkę na smartfon z ładowaniem bezprzewodowym. Wyświetlacz przed kierowcą ma 10,25 cala przekątnej, a połączony z nim wspólną taflą szkła ekran dotykowy systemu infotainment ma 10,7 cala przekątnej. 

BMW X2 2024 wnętrze

Fot. BMW

Warto dodać, że są to najnowsze multimedia iDrive 9. generacji. Wyposażono je m.in. w funkcję QuickSelect umożliwiającą szybką aktywację wybranych funkcji bez konieczności zagłębiania się w podmenu, a dotknięcie ikony strony głównej powoduje powrót do ekranu głównego. Nie zabrakło też rozbudowanego asystenta głosowego. Swoim działaniem nowy system iDrive ma przypominać obsługę smartfonów. 

Na liście wyposażenia nie zabraknie ciekawostek

Bazujący na chmurze system nawigacyjny BMW Maps można uzupełnić o funkcję Augmented View. Nowe BMW X2 ma w ofercie również kartę Personal eSIM przystosowaną do standardu telefonii komórkowej 5G, funkcję BMW Digital Key, profil BMW ID oraz standardową integrację smartfonów z Apple CarPlay i Android Auto. Najciekawszą opcją jest szklany dach panoramiczny, którego ciemna szklana powierzchnia bezpośrednio styka się z przednią szybą i bocznymi ramami dachu i bez żadnych dodatkowych elementów rozciąga się daleko w tył. 

ZOBACZ TAKŻE
Nowe BMW serii 5 zaprezentowane. Bawarczycy poszli z prądem

Na liście opcji znalazły się m.in.  asystent kierowania i prowadzenia po pasie ruchu, aktywny regulator prędkości z funkcją Stop & Go, aktywne prowadzenie do celu, ostrzeganie przy wysiadaniu, wyświetlacz BMW Head-Up, Surround View, zdalny widok 3D, rejestrator jazdy BMW i zdalny rejestrator kradzieży. Zdalne aktualizacje oprogramowania umożliwiają ulepszanie istniejących funkcji i dodawanie nowych. Audiofilów ucieszy zapewne opcjonalny system Harman Kardon. 

Garść poprawek spotkała także układ jezdny

Oferowane standardowo ograniczenie poślizgu kół w pobliżu aktuatora w nowym BMW X2 poprawia trakcję i stabilność jazdy. Inne nowości to zintegrowany układ hamulcowy oraz dodatkowa amortyzacja przedniej osi z tłumieniem zależnym od skoku. Opcjonalny adaptacyjny układ jezdny M obejmuje amortyzację zależną od częstotliwości, sportowy układ kierowniczy i obniżenie zawieszenia o 15 mm.

Do wyboru do koloru – benzyna, diesel i elektryk

Pora na silniki. Początkowo będą to dwa motory benzynowe i jeden diesel, a także wariant elektryczny. Zaczniemy może od tego ostatniego, gdyż jest on największą nowością w gamie.

Wariant iX2 xDrive30 korzysta z dwóch silników elektrycznych o łącznej mocy 313 KM i maksymalnym momencie obrotowym 494 Nm. Jest to układ znany oczywiście z iX1 i najnowszego Mini Countrymana. Mamy zatem baterie o pojemności 64,8 kWh i zasięg między 417 a 449 km w cyklu mieszanym. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,6 s, a prędkość maksymalna to 180 km/h. Ciekawostką będzie oferowany do iX2 pakiet Connected Home Charging do ładowania zoptymalizowanego pod kątem obciążenia i korzystania z fotowoltaiki w domu. 

ZOBACZ TAKŻE
BMW XM pokazane. Najmocniejsze, najcięższe i kontrowersyjne

Pora na spalinowe wersje. Każda ma w standardzie 7-stopniową dwusprzęgłową przekładnię Steptronic. Rolę bazowej odmiany odgrywa benzynowy wariant sDrive20i z silnikiem 1.5 o mocy 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm, wyposażony w układ mild hybrid. Napęd trafia na przód. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,3 s, a prędkość maksymalna to 213 km/h. Drugim przednionapędowym wariantem jest wysokoprężne sDrive20d z 2-litrowym dieslem generującym 150 KM oraz 360 Nm. Przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,9 s i rozpędza się do 210 km/h.

Gamę wieńczy wariant M35i xDrive z 2-litrowym benzyniakiem rozwijającym 300 KM oraz 400 Nm. Napęd trafia na obie osie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 5,4 s, a prędkość maksymalna to 250 km/h. 

Znamy już polskie ceny. Czy X2 zastąpi także X4?

BMW X2 trafi na rynek w marcu 2024 roku. Bazowe BMW X2 sDrive20i kosztuje 195 000 zł, sDrive18d 205 000 zł, iX2 267 000 zł, zaś topowe M35i xDrive 275 000 zł. Wspomnieliśmy też, że X2 odegra ważną rolę w gamie producenta z Monachium. Otóż przy okazji jego premiery pojawiły się pewne spekulacje, jakoby poprzez zwiększenie rozmiarów i obranie znanej formuły SAC nowe X2 miałoby zastąpić docelowo większe X4. Warto dodać, że X2 stało się modelem międzysegmentowym. Czas pokaże…

 

Reklama