Connect with us
Samochody

Hyundai i20 N – mieszczuch z pazurem. Zawojuje segment hot hatchy

Doczekaliśmy się kolejnego członka ze sportowej linii N. Jest nim miejski hot hatch Hyundai i20 N, który odziedziczył najlepsze cechy po swoim starszym bracie – i30 N, stając się tym samym najbardziej rasowym modelem w segmencie.

Opublikowany

w dniu

Hyundai i20 N
Fot. hyundai / Hyundai i20 N

Dopiero co ujrzeliśmy teaser zapowiadający nowego koreańskiego hot hatcha, a już producent pochwalił się jego seryjną wersją. Hyundai i20 N zapowiada się naprawdę ciekawie i wydaje się być najbardziej rasową propozycją w segmencie miejskich hot hatchy. Wszystko wskazuje na to, że samochód odziedziczył wszystkie najlepsze cechy kompaktowego i30 N. 

Hyundai i20 N – hot hatch z krwi i kości

Już sam wygląd zdradza dynamiczny charakter auta. Łączy on elementy rajdowego dziedzictwa Hyundaia z nowym językiem stylistycznym marki o nazwie Sensuos Sportiness. Dodano wiele sportowych akcentów oraz elementów poprawiających aerodynamikę a także obniżono prześwit o 10 mm. Przedni pas zdominowała powiększona atrapa chłodnicy o wzorze szachownicy. W zakres body kitu wchodzą także m.in. przedni zderzak, czerwone nakładki na progi, które świetnie kontrastują ze znanym z i30 N lakierem Performance Blue, czarny tylny spoiler oraz zderzak z dyfuzorem i umieszczoną po prawej sporą końcówką wydechu.

Hyundai i20 N

Całość dopełniają czerwone listwy na zderzakach, 18-calowe felgi z szarym matowym wykończeniem i zaciskami z logo N, LED-owe reflektory główne oraz kontrastowy czarny dach. Charakterystycznym elementem jest także umieszczone w centralnej części tylnego zderzaka trójkątne światło przeciwmgielne.

Sportowe akcenty na każdym kroku

Równie rasowo urządzono kabinę. Znajdziemy w niej sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, specjalną kierownicę z logo N i , aluminiowe nakładki na pedały, ciemną podsufitkę oraz gałkę skrzyni biegów z logo N. Przed kierowcą znalazł się cyfrowy zestaw zegarów, który wyposażono w czerwone pole, które zmienia się w zależności od temperatury oleju silnikowego oraz wskaźnik zmiany biegu, sugerujący kierowcy najlepszy czas na zmianę przełożenia. Centralnym punktem kokpitu jest spory dotykowy ekran systemu info-tainment.

Hyundai i20 N

Pod maską koreańskiego hot hatcha skrywa się turbodoładowana jednostka 1.6 T-GDi o mocy 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym 275 Nm. Napęd trafia na przednią oś za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Przekładnię wzmocniono i dopracowano, aby radziła sobie z wyższymi obrotami oraz funkcją Launch Control, która również wzbogaci miejskiego Hyundaia. Samochód waży raptem 1190 kg, co daje mu jeden z najlepszych stosunków mocy do masy w segmencie. Hyundai i20 N przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,7 s i rozpędza się do 230 km/h.

ZOBACZ TAKŻE
Hyundai i20 N w oficjalnej zapowiedzi. Na rynku w przyszłym roku

Samochód otrzymał również w układ N Corner Carving, a więc nic innego jak mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (mLSD). Wykorzystuje on mechanicznie sterowaną przekładnię kątową do sterowania przenoszeniem mocy na przednie koła. Oprócz tego pojawił się system N Grin Control oferujący pięć trybów jazdy: Normal, Eco, Sport, N oraz N Custom. W tym ostatnim działanie poszczególnych układów można dostosować do własnych preferencji. Ponadto elektroniczny układ stablilizacji toru jazdy (ESC) wyposażono w trzy ustawienia: włączony, sportowy oraz całkowicie wyłączony.

Generator frajdy z jazdy

Zadbano również o odpowiednie wrażenia akustyczne. Hyundai i20 N posiada m.in. funkcję międzygazu, który synchronizuje prędkość silnika z wałem wyjściowym i posiada osobny przycisk do aktywacji na kierownicy. Międzygaz pozwala na płynniejsze lub bardziej sportowe redukcje, w zależności od wybranego trybu jazdy. Inne funkcje inspirowane sportami motorowymi to elektroniczny generator dźwięku, zmienne sterowanie tłumikiem oraz wskaźnik zużycia klocków hamulcowych. Samochód porusza się na oponach Pirelli P-Zero o rozmiarze 215/40 R18.

Hyundai i20 N

Dopracowano również zawieszenie pojazdu. Posiada ono wzmocnione górne mocowania przednich amortyzatorów oraz zwrotnice ze zmienioną geometrią. Zwiększono też kąt pochylenia dla lepszej przyczepności. Zastosowano również nowe stabilizator poprzeczny, sprężyny i amortyzatory. Pojawiła się też nowa przednia oś oraz wzmocniono belkę skrętną z tyłu. Układ hamulcowy wyposażono w wydajniejsze i większe 0 40 mm niż w standardowym i20 tarcze przednie. Nieco skrócono także przełożenie układu kierowniczego.

Hyundai i20 N w salonach na wiosnę

Hyundai i20 N otrzymał Performance Driving Data System, który monitoruje i poprawia umiejętności kierowcy na torze. Funkcja ta zapisuje i wyświetla dane dotyczące jazdy, w tym informacje o mocy, momencie obrotowym czy ciśnieniu doładowania turbiny. Na pokładzie auta znalazł się także licznik okrążeń i czasów przyspieszenia.

ZOBACZ TAKŻE
Hyundai i30 N Project C – jeszcze więcej charakteru

Hyundai i20 N trafi do pierwszych klientów wiosną 2021 roku. Póki co producent nie podał jeszcze cen swojego pierwszego miejskiego hot hatcha. Patrząc na i20 N, można śmiało stwierdzić, że zwiastuje on mnóstwo frajdy z jazdy.

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama