Honda zaprezentowała nową generację popularnego kompaktowego SUV-a HR-V. Po raz pierwszy – w standardzie – dostępny będzie zaawansowany, dwusilnikowy, hybrydowy układ napędowy e:HEV. Nowa Honda HR-V e:HEV oferuje ekonomiczny napęd hybrydowy oraz wyposażenie i zaawansowane systemy bezpieczeństwa. Odważnie zaprojektowane, a zarazem eleganckie nadwozie, nawiązujące stylistycznie do modeli typu coupe, zaprojektowane zostało z myślą o zwiększeniu zarówno przestrzeni wnętrza, jak i komfortu, z których znany jest model HR-V.
Nowy HR-V, który wejdzie do sprzedaży w Europie pod koniec 2021 roku, jest najnowszym modelem w ofercie Hondy z emblematem e:HEV (gdzie „e:” oznacza elektryfikację, a „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). To trzeci z kolei model Hondy z takim emblematem, po odświeżonym CR-V i nowym Jazzie. HR-V e:HEV dołącza do gamy zelektryfikowanych modeli Hondy, zgodnie ze zobowiązaniem firmy, iż do końca 2022 roku, europejska gama jej głównych modeli zostanie wyposażona w napędy korzystające z energii elektrycznej.
Nowa Honda HR-V – stylistyka SUV-a klasy premium
Nowa Honda HR-V e:HEV wyróżnia się sylwetką typową dla modeli segmentu SUV, stylistycznie nawiązującą do kompaktowego coupe. Nowy model ucieleśnia filozofię spójnej, czystej, nowoczesnej stylistyki marki, charakteryzującej najnowsze modele Hondy, zgodnie z kluczowymi pojęciami funkcjonalności i piękna. Zwiększono o 10 mm prześwit oraz obniżono linię dachu o 20 mm w porównaniu z poprzednim modelem. Honda oparła projekt HR-V na koncepcji „Maksimum Człowieka, Minimum Maszyny” (M/M). Bazuje ona na przekonaniu, że celem techniki i projektowania jest spełnianie potrzeb kierowcy i pasażerów.
HR-V e:HEV otrzymał odważnie nakreśloną, zintegrowaną osłonę chłodnicy, wydłużoną maskę i wyraziste, bardziej pionowe boki. Dzięki nim uzyskano dodatkową przestrzeń we wnętrzu samochodu. Środek maski znajduje się nisko i jest płaski, a odważnie poprowadzone linie boczne biegną do podstawy słupków A. Wzmacnia to wrażenie stabilności i bezpieczeństwa, co jeszcze bardziej podkreśla estetykę SUV-a.
Poprawiono też aerodynamikę pojazdu. bez konieczności stosowania zbędnych elementów konstrukcyjnych, które często wpływają negatywnie na stylistykę. Turbulencje pomagają zmniejszyć: kurtyna wlotu powietrza w przednim zderzaku, tylne krawędzie progów i elegancki kształt tylnych świateł, wspomagane przez tylny spojler, który redukuje zawirowania powietrza za pojazdem. Efektem zastosowania tych wszystkich elementów jest większa stabilność i oszczędność paliwa przy dużych prędkościach, bez uszczerbku dla eleganckiego wyglądu.
Wyjątkowa przestrzeń, komfort i funkcjonalność
Dzięki przemyślanemu rozmieszczeniu elementów hybrydowego układu napędowego, nowy HR-V stanowi fantastyczne połączenie stylistyki SUV-a klasy premium i wyjątkowej przestronności. W rezultacie, HR-V zachowuje wiodącą w swoim segmencie wielkość wnętrza, zapewniając komfortowe warunki podróżowania dla czterech dorosłych pasażerów. Pozycja za kierownicą jest o 10 mm wyższa niż w poprzedniku.
Kabina pasażerska – podobnie jak nadwozie – potęguje wrażenie solidności SUV-a klasy premium, dzięki nowoczesnym tkaninom i miękkim w dotyku materiałom. Nowoczesna, minimalistyczna estetyka, widoczna w projekcie deski rozdzielczej, to efekt uporządkowania wnętrza i kokpitu. Wszystkie elementy rozmieszczono w przemyślany sposób, by wzmocnić poczucie przestronności. Potęguje je nowy układ wentylacji kabiny. Tworzy on bowiem kurtynę świeżego powietrza obok i nad pasażerami, dzięki wyjątkowym nawiewom w kształcie litery L, umieszczonym w górnych narożnikach deski rozdzielczej.
Nowa Honda HR-V zapewnia bezproblemową komunikację podczas jazdy, pozwalając właścicielom na łatwe łączenie się i kontynuowanie codziennych zajęć. Intuicyjny w obsłudze interfejs z 9-calowym ekranem dotykowym LCD został zaprojektowany tak, aby zminimalizować rozproszenie uwagi kierowcy, a uproszczone menu, które można konfigurować, umożliwia łatwy dostęp do wygodnych funkcji i elementów sterujących. W porównaniu z poprzednimi interfejsami „człowiek-maszyna” znacznie poprawiono czas realizacji poleceń, dzięki czemu skróciły się reakcje systemu, a przełączanie między aplikacjami jest szybkie i łatwe.
Prowadzący może również zdecydować, ile informacji z systemów wspomagania kierowcy ma być prezentowanych na 7-calowym wyświetlaczu TFT, aby nie rozpraszały zbytnio uwagi podczas jazdy. Interfejs korzysta ze sterowania pomocą gestów, znany ze smartfonów. Umożliwia także mirror ekranu smartfona w systemach Apple CarPlay (Bluetooth, WiFi lub przewodowo) oraz Android Auto (przewodowo). Zdalne aktualizacje oprogramowania (Over-the-air) umożliwiają zachowanie najnowszych wersji systemów i aplikacji.
Pakiet nowoczesnych systemów bezpieczeństwa Honda Sensing
Nowa Honda HR-V otrzymała bogaty pakiet systemów bezpieczeństwa Honda Sensing. Zastosowano nową jednoobiektywową przednią kamerę o szerszym kącie, wyższej rozdzielczości oraz szybkich układów przetwarzania obrazu, które stanowią udoskonalenie poprzedniej kombinacji kamery i czujnika radarowego. Po raz pierwszu w HR-V wprowadzono też system kontroli zjazdu ze wzniesienia, działający od prędkości 3 km/h.
Udoskonalone pod względem funkcjonowania w warunkach nocnych zostały: system minimalizujący skutki ewentualnej kolizji z pieszymi (Pedestrian Collision Mitigation Braking System) oraz system minimalizujący skutki kolizji z pojazdami (Collision Mitigation Braking System), który automatycznie uruchamia hamulce, kiedy wykryje na torze kolizyjnym przecinające drogę HR-V pojazdy, w tym rowerzystów i motocykle. Wprowadzono też nowy adaptacyjny tempomat.
Hybryda też może być praktyczna
Kompaktowy, zintegrowany układ napędowy Hondy oraz centralnie umieszczony zbiornik paliwa pozwoliło na wygospodarowanie przestronnej kabiny. W porównaniu z poprzednią generacją HR-V, zwiększono o 35 mm przestrzeń na nogi pasażerów drugiego rzędu W modelu HR-V e:HEV zachowano wyjątkowo funkcjonalny system składania tylnych siedzeń Magic Seats. Daje on bowiem możliwość podnoszenia i opuszczania siedzeń w wielu konfiguracjach i elastycznego kształtowania przestrzeni ładunkowej.
Pod maską Hondy HR-V e:Hev znalazł się układ hybrydowy oparty na 1.5-litrowej jednostce benzynowej i-VTEC i dwóch silnikach elektrycznych. Łączna moc układu wynosi 131 KM, zaś maksymalny moment obrotowy 253 Nm. Układ napędowy e:HEV korzysta z trzech różnych trybów, wybieranych automatycznie, w zależności od warunków jazdy. Aby zapewnić najwyższą oszczędność, HR-V porusza się w trybie elektrycznym, płynnie przechodząc w tryb hybrydowy, gdy silnik wymaga wysokiego momentu obrotowego, natomiast silnik benzynowy jest wykorzystywany podczas jazdy ze stałymi wyższymi prędkościami.
Dynamikę podnoszą różne tryby pracy – Sport, Normal i Econ. Natomiast włączenie wybierakiem biegów dodatkowego trybu jazdy B spowoduje silniejsze hamowanie rekuperacyjne. Poziom odzyskiwania energii i stopień opóźnienia można dostosować do upodobań kierowcy za pomocą przełącznika, znajdującego się za kierownicą.
Nowa Honda HR-V – na rynku pod koniec roku
Nowa Honda HR-V e:HEV trafi do salonów w Europie pod koniec 2021 roku. Więcej szczegółów na temat auta poznamy więc w drugiej połowie bieżącego roku.
Na koniec ciekawostka – nowa Honda HR-V z pakietem od Mugena
Na koniec zostawiamy wam ciekawostkę w postaci pakietu Mugena do nowej Hondy HR-V. Jest on niestety dostępny tylko w Japonii, lecz znacząco poprawia on odbiór pojazdu. Mugen oferuje bowiem niestandardowy układ wydechowy i nowy filtr powietrza pochodzący z samochodów wyścigowych rywalizujących w serii Super GT oraz Super Formuła. Dostępnych jest też kilka nowych wzorów 18-calowych felg z dwukolorowym wykończeniem, które są lżejsze od fabrycznych.
Ze zmian stylistycznych warto wspomnieć o możliwości wybrania kontrastującego dachu i bocznych naklejek. Zastosowano też spojlery na klapie bagażnika i dachu oraz dwie okrągłe końcówki układu wydechowego po prawej stronie. Dostępne są też elementy ozdobne atrapy chłodnicy i bocznych osłon oraz przedłużenia spojlera w przedniej i tylnej partii pojazdu.
Zastępca redaktora naczelnego, wcześniej współzałożyciel power-car.pl. Student IV roku Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Motoryzacja jest jego pasją od najmłodszych lat. Jest wielkim miłośnikiem amerykańskiej motoryzacji, a w szczególności muscle carów i wielkich SUV-ów. W samochodach najbardziej ceni niczym nieskrępowaną przyjemność z jazdy oraz piękne brzmienie silników, zwłaszcza V8.
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/
- Paweł Bartochahttps://motohigh.pl/author/pbartocha/