Connect with us

Czego szukasz?

Fascynacje

Maserati MC20 – powrót do korzeni. Włoski supersamochód w szczegółach

Nadeszła długo wyczekiwana chwila. Po wielu latach i licznych zapowiedziach doczekaliśmy się wreszcie supersamochodu z trójzębem na grillu. Maserati MC20 wyróżnia się nie tylko centralnie umieszczonym silnikiem, ale również wyszukanym designem i świetnymi osiągami.

Maserati MC20

Przenieśmy się na chwilę do roku 2014. Wtedy to bowiem Maserati pokazało wspaniale wyglądający koncept supersamochodu o nazwie Alfieri. Firma zapewniała wówczas, że niebawem poznamy wersję seryjną. Musiało jednak minąć aż 6 lat, byśmy poznali supersamochód na miarę Alfieri… lub nawet lepszy. Jest nim długo i szumnie zapowiadane Maserati MC20. 

Pierwotnie premiera pojazdu miała odbyć się już w maju, jednak z racji na pandemię koronawirusa debiut przesunięto na 9 września. Już w lipcu włoska marka pokazała zamaskowany egzemplarz jako hołd dla zmarłego Sir Stirlinga Mossa. Nazwa MC20 stanowi skrót od Maserati Corsa 2020 i nawiązuje do wyścigowego rodowodu firmy. Maserati MC20 jest spadkobiercą słynnego MC12

Maserati MC20 – nowy rozdział w historii włoskiej marki

MC20 otwiera nowy rozdział w historii włoskiej marki. Włoski samochód będzie dostępny w wersji spalinowej lub elektrycznej z trzema silnikami i sporym zasięgiem (pojawi się ona później). Odmiana spalinowa korzysta z centralnie umieszczonej jednostki V6 o pojemności 3 litrów. Dzięki dwóm turbosprężarkom rozwija ona 630 KM i 730 Nm. Supersamochód od Maserati przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2.9 sekundy i rozpędza się do 323 km/h. Moc trafia na tylne koła za pośrednictwem ośmiobiegowej przekładni dwusprzęgłowej.

Maserati MC20

Wspomniana 3-litrowa jednostka V6 biturbo o nazwie Nettuno jest własną konstukcją Maserati. Wykorzystuje ona technologię z Formuły 1. Samochód wyróżnia się także bardzo dobrym stosunkiem mocy do masy wynoszącym 2,3 kg na 1 KM. Dzięki zastosowaniu lekkiej konstrukcji skorupowej masa własna wynosi 1500 kg.

Świetne osiągi i równie dobry design

Maserati MC20 wyposażono w cztery tryby jazdy – Wet, GT, Sport oraz Corsa. Są one dostępne za pośrednictwem przełącznika trybu jazdy. Piątą opcją jest „ESC Off”, czyli całkowite wyłączenie kontroli trakcji. Każdy z trybów zmienia reakcje układu kierowniczego, przepustnicy oraz charakterystykę pracy adaptacyjnego zawieszenia. Układ z podwójnymi wahaczami i aktywnymi amortyzatorami podnosi i obniża samochód w zależności od wybranego trybu jazdy.

ZOBACZ TAKŻE
Prototypowe Maserati MC20 w hołdzie Sir Stirlingowi Mossowi

Maserati nie podało jeszcze szczegółów wersji elektrycznej. Producent obiecuje jednak zasięg na poziomie 323 km oraz przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 2,8 sekundy.

Jeszcze kilka słów o designie pojazdu. Maserati MC20 bazuje na monokoku z włókna węglowego. Opracowane przez Maserati i Dallarę podwozie może pomieścić wszystkie trzy wersje (coupe, elektryczną oraz cabrio) z niewielkimi modyfikacjami. Nowy włoski supersamochód wyróżnia się dopracowaną aerodynamiką. Projektanci spędzili 2000 godzin w tunelu aerodynamicznym Dallary, nadając autu ostateczny wygląd… A ten zdecydowanie może się podobać.

Maserati MC20

Z przodu mamy do czynienia ze sporą atrapą chłodnicy i umieszczonym na niej trójzębem i charakterystycznymi romboidalnymi reflektorami. Nadają one autu „drapieżnego” spojrzenia i sięgają aż do przednich błotników. Nadwozie ma obłe, opływowe kształty, lecz nie brakuje mu licznych wcięć, wlotów czy przetłoczeń mających poprawiać aerodynamikę. Z tyłu w oczy rzucają się smukłe lampy, dwie końcówki układu wydechowego oraz spory dyfuzor z włókna węglowego. Ciekawym akcentem są także 20-calowe felgi o finezyjnym wzorze. Auto występuje w sześciu kolorach nadwozia.

ZOBACZ TAKŻE
10 najsłynniejszych supercarów

Warto było czekać

We wnętrzu Maserati MC20 znajdziemy kontynuację obecnego powszechnie na nadwoziu włókna węglowego. Jak przystało na supersamochód, kabina pojazdu jest minimalistyczna. Z tego materiału wykonano m.in. tunel środkowy, kierownicę czy łopatki do zmiany biegów. Resztę pokryto Alcantarą (w tym po części także kierownicę) oraz skórą z niebieskimi przeszyciami. 

Maserati MC20

MC20 wyposażono w dotykowy ekran systemu multimedialnego o przekątnej 10,3 cala a także zestaw wirtualnych zegarów z identycznej wielkości wyświetlaczem. Typowo dla tego typu samochodów, kokpit zwrócono w strony.

Maserati MC20 pojawi się na rynku w przyszłym roku. Jego ceny – przynajmniej na rynku amerykańskim – startować będą z pułapu 210 000 dolarów. Poprzez swój najnowszy supersamochód włoska firma pokazała, że cierpliwość popłaca.

 

Oceń nasz artykuł!
Reklama