Europejskie normy emisji spalin są jednymi z najbardziej restrykcyjnych na świecie, torując tym samym drogę dla wielu samochodów napędzanych małymi, trzycylindrowymi silnikami o pojemności 1 litra. Oprócz uwzględnienia redukcji pojemności, producenci samochodów stawiają również na elektryfikację gamy, która pozwala im spełnić wyśrubowane normy a co za tym idzie uniknąć konieczności płacenia wysokich kar. Honda również obiecała zelektryfikować swoją gamę do 2022 r. Niewykluczone, że nowy Civic Type R przejdzie do historii jako ostatnia czysto spalinowa Honda dostępna w Europie.
Nowy Civic Type R zakończy erę czysto spalinowych Hond w Europie?
Elektryfikację gamy japońskiej marki możemy już zaobserować. Sami mieliśmy okazję sprawdzić jej dwa hybrydowe modele jak Jazz oraz CR-V Hybrid. W ubiegłym roku ofertę wzbogaciła ponadto pierwsza w pełni elektryczna Honda e. Również gama cywilnych wersji nowego Civica (XI generacja) obejmie tylko i wyłącznie hybrydy (układy z Jazza i CR-V). Jeśli pojawią się jakieś turbodoładowane silniki, to one również otrzymają system mild hybrid. Jej rynkowy debiut odbędzie się w najbliższych miesiącach a do sprzedaży auto trafi zapewne w drugiej połowie tego roku.
Podobnie jak w przypadku poprzedników, także w przypadku najnowszego wcielenia gamę Civica zwieńczy rasowa wersja Type R. Tak jak dotychczas, topowy wariant trafi tylko do hatchbacka. Wbrew wcześniejszym doniesieniom mówiącym, że nowy Civic Type R będzie hybrydą z napędem 4×4, popularny brytyjski magazyn Autocar twierdzi, że Honda pozostanie wierna dotychczasowej formule. Prawdopodobnie do nowego hot hatcha trafi również 2-litrowa turbodoładowana jednostka o nieznacznie zwiększonej mocy względem obecnych 320 KM. Auto zachowa też napęd na przednią oś.
Wierny ideałom
Silnik powinien jednak otrzymać nową, bardziej wydajną turbosprężarkę. Maksymalny moment obrotowy będzie zatem większy i dostępny w szerszym zakresie obrotów. Warto wspomnieć, że już obecny model oferuje 400 Nm dostępnych od 2500 do 4500 obr./min. Honda potwierdziła również, że nowy Civic Type R zachowa konfigurację ze skrzynią manualną.
Póki co znamy tylko cywilnego Civica XI w wersji sedan. Wersja hatchback dołączy dopiero za jakiś czas, po której to dopiero zostanie zaprezentowana topowa wersja Type R. Zanosi się na jedną z ważniejszych generacji w historii tego modelu. Aż przypomina nam się 2011 rok i koniec Civica VIII Type R, tzw. „UFO”, który był ostatnią generacją z wysokoobrotowym silnikiem wolnossącym. Jeśli nowy Civic Type R faktycznie okaże się ostatnią czysto spalinową Hondą, to także stanie się cenioną wersją przez purystów. Za wizualizację Civica XI Type R odpowiada studio X-Tomi Design.