Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Największe hity targów w Genewie [Część I]

Tegoroczna edycja targów w Genewie jak zwykle przyniosła nam wiele niespodzianek. Wśród najciekawszych premier znalazły się zarówno modele produkcyjne jak i prototypy.

Choć z roku na rok rola wystaw motoryzacyjnych spada, podobnie, jak liczba wystawców, ich ranga ciągle jest dosyć wysoka. Stanowią one nadal jedne z najważniejszych wydarzeń w motoryzacyjnym kalendarzu. Potwierdzają to targi w Genewie, podczas których wielu producentów zaprezentowało sporo ważnych premier i konceptów prezentujących ich wizję przyszłości.

Oczywiście nie wszystkie kluczowe marki były obecne na salonie. Wśród nich znalazły się m.in. Ford, Hyundai, Jaguar, Land Rover, Opel czy Volvo. Co ciekawe, pomimo absencji Volvo w Genewie pojawił się należący do tej firmy Polestar 2. Poniżej prezentujemy najważniejsze nowości tegorocznych targów.

Alfa Romeo Tonale

Prototyp kompaktowego SUV-a włoskiej marki to jedno z najpiękniejszych aut podczas tegorocznych targów w Genewie. Samochód jest hybrydą typu plug-in. Kształty auta nawiązują do słynnych modeli Alfy, w tym  modelu SZ (przedni pas z grillem scudetto i wąskimi światłami) czy Brera (tylna szyba). We wnętrzu znajdziemy 12,3-calowy wyświetlacz wirtualnych zegarów, które osadzono w tubach oraz ekran o przekątnej 10,25-cala na szczycie konsoli środkowej.

Fot. gims.swiss.com / Alfa Romeo Tonale Concept

Alpina B7

Dopiero co BMW przedstawiło zmodernizowaną wersję flagowej serii 7, a już doczekaliśmy się jego podrasowanej odmiany. Auto otrzymało typowy dla nowych BMW ogromny grill. Auto korzysta z podwójnie doładowanej jednostki V8 o pojemności 4,4 l wytwarzającej 600 KM. Samochód zdumiewa prędkością maksymalną na poziomie aż 330 km/h.

Fot. gims.swiss.com / Alpina B7 Bi-Turbo

Bentley Bentayga Speed

Jeden z najmocniejszych SUV-ów na rynku. Przy okazji jest też najszybszym SUV-em – rozwija 306 km/h, czyli o 1 km/h więcej niż Lamborghini Urus. 6-litrowe W12 biturbo wzmocniono do 626 KM. Moment obrotowy wynosi nadal 900 Nm. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 s. Bentaygę Speed poznamy po sporym spoilerze zwieńczającym klapie bagażnika, 22-calowych 10-ramiennych felgach,  specjalnej tapicerce oraz plakietce speed przy dyszy nawiewu pasażera.

Fot. gims.swiss.com / Bentley Bentayga Speed

Cupra Formentor

Pierwszy własny model Cupry jest średniej wielkości SUV-em a’la coupe. Co prawda jest, to wersja prototypowa, ale bardzo blisko jej do odmiany produkcyjnej. Formentor jest … hybrydą typu plug rozwijającą 245 KM. Zasięg auta w trybie czysto elektrycznym wynosi 50 km. Z zewnątrz pojazd przypomina odmianę coupe Seata Tarraco.  Ciekawie prezentuje się zwłaszcza tył Formentora, przypominający nieco Alfę Romeo Stelvio QV. Także kabina nowej Cupry przypomina największego SUV-a Seata. Główną różnicą jest sportowa, spłaszczona u dołu kierownica z logo Cupry, akcenty w kolorze miedzi oraz kontrastowe przeszycia na desce rozdzielczej.

Fot. Seat / Cupra Formentor

Ferrari F8 Tributo

Następca 488 GTB nosi nazwę F8 Tributo i stanowi zarówno stylistyczne, jak i techniczne rozwinięcie poprzednika. Pojawiły się nowe światła i wloty powietrza za przednimi reflektorami. Auto bazuje na platformie poprzednika. Także projekt kabiny przypomina 488 GTB. F8 Tributo korzysta z tego samego źródła napędu co 488 GTB. W porównaniu do niego moc 3,9-litrowego V8 biturbo podniesiono do 720 KM, a maksymalny moment obrotowy do 770 Nm. Jednocześnie obniżono masę własną do 1330 kg (mniej o 40 kg). Zaowocowało to świetnymi osiągami. Od 0 do 100 km/h nowe Ferrari przyspiesza w 2,9 s i rozpędza się do 340 km/h. Więcej o aucie tutaj.

Fot. netcarshow.com / Ferrari F8 Tributo (2020)

Honda Urban EV Concept

W Genewie Japończycy zaprezentowali prototyp elektrycznego pojazdu miejskiego. Design auta został utrzymany w klimacie retro. Honda Urban EV może przywodzić na myśl … pierwszą generację Volkswagena Golfa. Samochód ma mieć w środku równie dużo miejsca co Civic, a bateria ma się ładować do 80 % w 30 minut. Więcej o aucie tutaj.

Fot. Honda / Honda e-concept

Renault Clio

Jedną z najważniejszych premier targów w Genewie była 5 generacja Renault Clio. Auto jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli w segmencie B, dlatego też Francuzi zdecydowali się na ewolucję udanego designu poprzedniego wcielenia. Nowe Clio najłatwiej rozpoznać po przednich lampach z typowymi dla Renault LED-owymi „wąsami”. Samochód bazuje na nowej platformie CMF-B. Całkowicie zmieniono wnętrze pojazdu. Centralne miejsce w kokpicie zajął umieszczony pionowo dotykowy ekran multimediów o przekątnej aż 9,3 cala (najwięcej w historii marki). Pojawiły się także wirtualne zegary korzystające z 7 lub 10-calowego wyświetlacza. Wprowadzono także usportowioną wersję R.S. Line. Więcej o aucie tutaj.

Fot. Renault / Renault Clio

Peugeot 208

Kolejną ważną premierą jest druga generacja głównego rywala Clio – Peugeota 208. Auto prezentuje odświeżony język stylistyczny marki, zapoczątkowany przez 508, wyróżniający się charakterystycznymi paskami LED-owymi nawiązującymi do lwich pazurów oraz dynamicznymi liniami karoserii. Tylną klapę wieńczy spoiler, a tylne światła połączono czarną blendą niczym w 508. Zmieniono także wnętrze, wprowadzając najnowszą wersję iCocpitu 3D z wirtualnymi zegarami, 7 lub 10-calowym dotykowym ekranem multimediów oraz kaskadową deską rozdzielczą. Ciekawie prezentuje się oferta jednostek napędowych nowego 208. Auto dostępne będzie z 3-cylindrowymi silnikami benzynowymi o mocach 75, 100 i 130 KM, 100-konnym dieslem oraz … odmianą elektryczną z bateriami o pojemności 50 kWh. Rozwija ona 136 KM i 260 Nm. Zapewnia to autu przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 8,1 s i może przejechać 340 km (wg cyklu WLTP). Same baterie objęte są gwarancją 8 lat lub 160 000 km, a producent deklaruje, że po tym czasie ich pojemność nie spadnie poniżej 70 %.

Fot. Peugeot / Peugeot 208

Peugeot 508 Sport Engineered Concept

Francuska marka zobowiązała się, że do 2023 r. każdy jej model będzie miał swojego odpowiednika z napędem hybrydowym lub elektrycznym. Kolejnym krokiem w realizacji tego planu jest koncept hybrydowej wersji 508 oferującej aż 400 KM i 500 Nm. Auto korzysta z turbodoładowanego silnika benzynowego PureTech o mocy 200 KM  wspomaganego przez dwa motory elektryczne. Słabszy o mocy 110 KM napędza przednie koła, a mocniejszy rozwijający ok. 200 KM – tylną oś. Producent deklaruje, że 508 Sport Engineered Concept przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,3 s i rozpędza się do 250 km/h. Zasięg auta w trybie elektrycznym wynosi 50 km. Więcej o aucie tutaj.

Fot. Peugeot / Peugeot 508 Sport Engineered Concept

Volkswagen T-Roc R

W Genewie swój debiut świętuje także topowa odmiana T-Roca. Samochód korzysta z 2-litrowej turbodoładowanej jednostki TSI z Golfa R. W kompaktowym SUV-ie rozwija ona 300 KM i 400 Nm. Napęd na obie osie przenosi 7-biegowa dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,9 s i rozpędza się do 250 km/h. Auto rozpoznamy m.in. po nowych zderzakach i osłonie chłodnicy, pionowych światłach LED do jazdy dziennej  w zderzaku, emblematach R, czterech końcówkach układu wydechowego oraz sportowych akcentach we wnętrzu. Wśród nich są sportowe kierownica i fotele, aluminiowe nakładki na pedały oraz niebieskich akcentach na desce rozdzielczej. Więcej o aucie tutaj.

Fot. Volkswagen / Volskwagen T-Roc R

Volkswagen Passat FL

Genewa jest także miejscem premiery zmodernizowanego Volkswagena Passata. Jak przystało na firmę z Wolfsburga, zmiany zewnętrzne mają charakter kosmetyczny. Zmodyfikowano nieco grill, zderzaki oraz przednie i tylne lampy. Pojawiły się nowa kierownica, wirtualne wskaźniki z 11,7-calowym wyświetlaczem oraz nowocześniejszy system multimedialny. Silniki zmodyfikowano pod kątem najnowszych norm – wszystkie jednostki otrzymały filtr cząstek stałych. Nowością jest system Travel Assist. Umożliwia on częściowo autonomiczną jazdę z prędkością do 210 km/h. Na liście wyposażenia znalazły się także nowe matrycowe reflektory LED. Więcej o aucie tutaj.

Fot. Volkswagen / Volkswagen Passat FL

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama