Czego szukasz?

Samochody elektryczne

Ikona motoryzacji idzie z prądem. Oto elektryczny Ford F-150 Lightning

Kolejna ikona motoryzacji rodem z USA otrzymała napęd elektryczny. Za oceanem właśnie zadebiutował Ford F-150 Lightning, który udowadnia, że elektryfikacja dosięga nawet tych najbardziej uznanych i bardziej użytkowych modeli.

Ford F-150 Lightning

W zeszłym roku światło dzienne ujrzał gruntownie odświeżony Ford F-150. Ten znany od kilkudziesięciu lat model stał się już ikoną motoryzacji i jest obecnie nie tylko najpopularniejszym pickupem na świecie, ale także najchętniej kupowanym samochodem na rynku amerykańskim. Na pocżątku tego roku zadebiutowała jego topowa odmiana Raptor, zaś teraz premierę świętuje zapowiadany szumnie od pewnego czasu Ford F-150 Lightning. Jest on rewolucyjny, bowiem posiada napęd elektryczny i pokazuje, że elektryfikacja nie omija nawet takich ikon jak właśnie Ford F-150. Czym zatem wyróżnia się nowy elektryk amerykańskiej marki?

Skądś znamy tę nazwę

Niegdyś nazwa Lightning kojarzyła się się ze sportową wersją F-150 SVT Lightning z obniżonym zawieszeniem, napędem na tylne koła i mocną jednostką V8. Jego produkcji zaprzestano w 2004 roku. Mimo to do dziś cieszy się ona uznaniem. Potem schedę po niej przejął F-150 Raptor. Teraz nazwa Lightning powraca dla pierwszego w historii elektrycznego F-150. Ford pokazał jednak, że nie boi się eksperymentować ze słynnymi nazwami, czego dowodzi chociażby elektryczny SUV Mustang Mach-E.

ZOBACZ TAKŻE
Samochody niedostępne w Polsce - Ford F-150 - amerykański bestseller

Pierwszą zmianę znajdziemy już w wyglądzie przedniego pasa, który otrzymał listwę LED-ową w górnej partii atrapy chłodnicy, łączącą również LED-owe reflektory. Tylne lampy również połączono w podobny sposób. Daje to ciekawy efekt wizualny i nawiązuje jednocześnie do nazwy modelu (lightning – błyskawica). Będzie to jednak wyróżnik bogatszych wersji. Do wyboru będą trzy wersje atrapy chłodnicy. Nowy wzór zyskały także felgi, zaś na przednim błotniku znalazło się gniazdo ładowania.

Ford F-150 Lightning

Rozwiązanie rodem z Mustanga Mach-E

W kabinie pojawił się dobrze znany z Mustanga Mach-E pionowy ekran dotykowy systemu Sync 4A o przekątnej 15,5 cala. Wykorzystuje on płaski interfejs, aby umożliwić pasażerom łatwe przełączanie się pomiędzy poszczególnymi funkcjami. Ostatnio używane aplikacje pojawiają się na dole ekranu, ułatwiając przełączanie między często używanymi funkcjami. Samochód otrzyma też pokładowe Wi-Fi oraz bezprzewodowe aktualizacje oprogramowania. Na pokładzie znajdzie się też asystent jazdy autostradowej BlueCruise, pozwalający na jazdę bez użycia rąk na autostradzie. Może on sam hamować, przyspieszać oraz zmieniać pas ruchu, a także kierować autem. Oczywiście nie w pełnym zakresie. Każdy F-150 Lightning posiada także cyfrowe zegary.

Ford SYNC 4A

Wrażenie robią też osiągi tego jakże sporego pickupa. Ford F-150 Lightning w topowej odmianie o mocy 563 KM i maksymalnym momencie obrotowym 1051 Nm przyspiesza bowiem od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy. Dostępny jest też słabszy wariant rozwijający 426 KM i 1051 Nm. Jednocześnie zasięg pojazdu wynosi od 230 do 300 mil (od 370 do 483 km) w zależności od wersji baterii. Oczywiście w standardzie otrzymujemy napęd na 4 koła oraz – po raz pierwszy w historii F-150 – niezależne tylne zawieszenie. Producent nie chwali się jednak pojemnością litowo-jonowych baterii. Wiadomo jednak, że znajdują się one pod podłogą kabiny pasażerskiej. O odpowiednią tempetarurę akumulatorów dba system chłodzenia cieczą. Bezpieczeństwo zapewnia także solidna stalowa płyta podwozia. 

Pełne ładowanie prądem z sieci trwa 14 lub 19 godzin, w zależności od pojemności baterii (chodzi zapewne o czas przy użyciu ładowarki ściennej). Do wyboru są dwie dedykowane dla tego modelu ładowarki ścienne (32 lub 45 A). W przypadku tej mocniejszej czas ładowania wyniesie około 10 godzin. Na podładowanie auta od 15 do 80% potrzeba około 41 minut na szybkiej ładowarce (150 kW).

Ford F-150 Lightning

Przełomowe rozwiązanie – domowa elektrownia

80-amperowa ładowarka Ford Charge Station Pro pozwala wykorzystać auto w roli zapasowego źródła zasilania dla domu. Ford deklaruje, że przerwa w zasilaniu z sieci spowoduje automatyczne przełączenie domowej instalacji na zasilanie bezpośrednio z pojazdu. W optymalnych warunkach F-150 Lightning ma być w stanie zasilać w energię elektryczną przeciętny amerykański dom przez okres nawet do 10 dni! W pełni naładowane akumulatory pozwalają swobodnie korzystać z domowych urządzeń przez 2-3 doby.

Ford F-150 Lightning

Ford F-150 Lightning korzysta z sieci ładowania FordPass, która zdaniem producenta jest największą siecią ładowania aut elektrycznych w Ameryce Północnej. Specjalna aplikacja na telefon pozwoli kierowcy na wstępne przygotowanie akumulatora lub zaplanowanie ładowania poza godzinami szczytu. Monitorowanie ładowania w czasie rzeczywistym pozwoli zoptymalizować trasę przejazdu w oparciu o obciążenie pojazdu, masę przyczepy, warunki pogodowe, teren i inne czynniki.

Ford F-150 Lightning – nowe otwarcie w klasie pickupów

Oczywiście Ford F-150 nie byłby sobą, gdyby nie został przystosowany do ciężkich zadań. Bazowa siła uciągu wynosi 2268 kg, zaś z opcjonalnym pakietem 3,5 tony. Ma przy tym 907 kg ładowności. Topowa odmiana oferuje nawet 4535 kg siły uciągu, jednak ma nieco mniejszą ładowność (839 kg). Ford F-150 Lighting waży bez ładunku od 2313 do 2404 kg. Z przodu znalazł się pojemny bagażnik liczący 400 litrów i ładowności 181 kg. Specjalna pokrywa w podłodze zapobiega przesuwaniu się drobnych przedmiotów, zaś sam kufer jest wodoodporny i posiada korki spustowe ułatwiające czyszczenie podczas przewożenia zabrudzonego lub zabłoconego sprzętu.

Ford F-150 Lightning

Produkcją F-150 Lightning zajmie się całkowicie nowa fabryka w Rogue Complex, którą przeznaczono do budowy pojazdów elektrycznych. Znajduje się ona obok miejsca, gdzie powstaje standardowy F-150. Pierwsze elektryczne F-150 Lighting zjadą z taśm fabryki w okolicach połowy 2022 roku. Dodatkowym atutem nowej fabryki jest wykorzystywanie w szerokim zakresie do jej budowy materiałów pochodzących z recyklingu. Przykładowo do betonowego fundamentu użytu rozbiórkowych obiektu, który znajdował się na posesji. Fabryka posiada także system ogrzewania i wentylacji, który wykorzystuje powietrze jako medium, zmniejszając zużycie wody i energii. Wiele maszyn, takich jak np. wózki widłowe, będzie z kolei napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi.

ZOBACZ TAKŻE
GMC Hummer EV - legenda wraca jako elektryczny pickup. 1000 KM mocy

Ford F-150 Lightning – przepis na sukces?

Na koniec największa niespodzianka. Ford F-150 Lightning w bazowej wersji ma kosztować od 39 974 dolarów, zaś topowa odmiana od 90 000 dolarów. Jego główni rywale w postaci Tesli Cybertruck i GMC Hummera EV okazują się zatem drożsi. Z kolei podstawowy Hummer EV2 pojawi się dopiero w 2024 roku. Ze swoją konwencjonalną stylistyką, stosunkowo przystępną ceną i możliwościami przewozowymi F-150 Lightning może zrewolucjonizować rynek pickupów w Stanach.

4.5/5 (liczba głosów: 8)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama