Nasze profile w mediach społecznościowych

Samochody

Samochody niedostępne w Polsce – Toyota Aqua. Z pozoru zwyczajna

Popularna w Japonii hybrydowa Toyota Aqua doczekała się właśnie nowej generacji. Zmian jest sporo, a wśród nich opcjonalny napęd AWD oraz możliwość dwukierunkowego ładowania. Pamiętajmy, że mowa tutaj o niewielkim, subkompaktowym hatchbacku.

Opublikowano

w dniu

Toyota Aqua
Fot. toyota

Obecna na rynku od 2011 roku Toyota Aqua wreszcie doczekała się następcy. Druga generacja subkompaktowego modelu, znanego też na innych rynkach niż japoński jako Prius C, oferuje naprawdę wiele zmian w porównaniu do dotychczasowej wersji. Toyota Prius C opuściła poszczególne rynki w 2019 roku, zaś w rodzimej Japonii jako Aqua była oferowana do 2020 roku. W ciągu 10 lat rynkowej obecności sprzedano ponad 1,87 mln egzemplarzy. Co więcej – w latach 2013-2015 Aqua była najpopularniejszym samochodem w Japonii. Następca ma wiele atutów, by utrzymać równie wysoką popularność.

Toyota Aqua – mały hatchback ze sporymi możliwościami

Toyota Aqua II generacji to całkowicie nowy projekt bazujący na modułowej płycie podłogowej TNGA-B. Zdaniem producenta pozwala ona aż o 20% poprawić wydajność paliwową względem poprzednika. Samochód oferuje szereg różnych ciekawych funkcji, w tym przyspieszanie i hamowanie za pomocą jednego pedału (wydajna rekuperacja), nazwaną Comfort Pedal. Toyota Aqua jest klasyczną, pełną hybrydą, jednak otrzymała możliwość dwukierunkowego ładowania, przez co może posłużyć jako mobilny powerbank. Aqua posiada bowiem gniazdko 100 V o mocy 1500 W, dzięki czemu może posłużyć jako źródło energii dla domowych urządzeń AGD, gdy zabraknie prądu w domu.

Toyota Aqua

Zadbano też o funkcjonalność kabiny, wyposażając ją w obracane przednie fotele. Ułatwiają one bowiem wsiadanie i wysiadanie z pojazdu, a także montaż fotelika dziecięcego. Samochód wyposażono też w nowy system automatycznego parkowania. Nie trzeba już operować pedałami gazu i hamulca, lecz wcisnąć przycisk, a samochód zaparkuje samodzielnie. Warto też wspomnieć, że nowa Aqua to pierwsza subkompaktowa Toyota z 10,5-calowym ekranem systemu infotainment.

ZOBACZ TAKŻE
Toyota Yaris Cross - (nie)konwencjonalny crossover dla mas

Wydłużono też nadwozie małej Toyoty. Mierzy ona teraz 4,05 m, czyli o 5 cm więcej niż dotychczas. Owe 50 mm „poszło” w rozstaw osi, który urósł do całkiem sporych jak na auto tej wielkości 2600 mm. Pozwoliło to na wygospodarowanie większej przestrzeni dla pasażerów tylnego rzędu oraz na bagaż.

Wydajny układ hybrydowy z opcjonalnym napędem AWD

Toyota Aqua korzysta z układu hybrydowego opartego na benzynowej, wolnossącej jednostce o pojemności 1.5 litra. Firma twierdzi, że jest to pierwszy samochód produkcyjny, w którym zastosowano wysokowydajny bipolarny akumulator niklowo-wodorkowy. Ma on dwukrotnie większą pojemność niż  baterie niklowo-wodorkowe w poprzedniku, zapewniając tym samym większy udział jazdy na prądzie, lepsze osiągi oraz niższe spalanie. Producent zapowiada średnie zużycie na poziomie 2,79 l/100 km.

Toyota Aqua

Kolejną nowością jest opcjonalny układ napędu na obie osie AWD-i. Podobnie jak w Yarisie Cross, opiera się on na współpracy napędu hybrydowego napędzającego przednią oś z dodatkowym silnikiem elektrycznym napędzającym tylne koła. Podczas ruszania moment obrotowy jest rozdzielony w proporcji 80:20 między przednie i tylne koła. Z kolei na podjeździe pod wzniesienie odpowiednia ilość siły napędowej trafia na tył (maksymalnie do proporcji 40:60 między przodem i tyłem). Przy prędkości powyżej 70 km/h napędzane są natomiast tylko przednie koła.

Produkcją Toyoty Aqua zajmie się fabryka w Iwate w Japonii. Bazowy wariant B z napędem na przednią oś kosztuje 18 ooo dolarów, zaś wariant z napędem AWD-i to koszt rzędu 23 600 $. Raczej nie ma co liczyć na pojawienie się tego modelu w Europie, gdyż na Starym Kontynencie Toyota dopiero co wprowadziła crossovera Yaris Cross.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama
Reklama