Connect with us

Peugeot 403 (1955-1966) – francuski Mercedes | Klasyka gatunku

Peugeot 403 to ciekawy i bardzo ważny wycinek historii francuskiej marki, a także symbol współpracy Peugeota z Pininfariną. W jej ramach przez dwanaście lat wyprodukowano ponad milion egzemplarzy modelu 403.

Opublikowano

w dniu

Peugeot 403

Rok 1955 to początek złotego okresu francuskiej motoryzacji. Właśnie w tym roku miała miejsce premiera rewolucyjnego Citroena DS z oryginalnym nadwoziem i hydropneumatycznym zawieszeniem, a także Peugeota 403, nazywanego „francuskim Mercedesem”. To oczywiście nawiązanie do wyglądu samochodów niemieckiej marki.

Peugeot tradycyjnie używał trzycyfrowej liczby z zero pośrodku do identyfikacji swoich modeli. Peugeot 403 podążał za oznaczeniem przedwojennych modeli 401 (1934-35) i 402 (1935-42). Technicznie opierał się na modelu 203 (1948-60), który był pierwszym Peugeotem z samonośnym nadwoziem.

Pininfarina dała radę

Peugeot 403 po raz pierwszy ukazał się światu w paryskim pałacu Chaillot niedaleko wieży Eiffla. Była to jednak ekskluzywna impreza, a światowa premiera miała miejsce dopiero sześć miesięcy później podczas targów motoryzacyjnych w Paryżu.

ZOBACZ TAKŻE
Zapomniane koncepty - Peugeot Oxia. Bugatti z lwem na masce

Eleganckie kształty tego Peugeota to nie przypadek. Bryła samochodu powstała bowiem we włoskim studiu Pininfarina. Czterodrzwiowy sedan klasy średniej miał rozstaw osi 2660 mm, 4470 mm długości, 1670 mm szerokości i 1510 mm wysokości. Nadwozie typu ponton, z lekko zaokrągloną przednią szybą, miało gładkie boki, a owalna maska została podzielony poziomym pasem z logiem Peugeota pośrodku. Przód samochodu naprawdę mógł – i nadal może – się podobać. 

Peugeot 403 słynął także z czego innego – tylne drzwi otwierało się do pełnych 90 stopni, co podobno szczególnie zachwalali sobie jego właściciele.  Rzecz być może najciekawsza – 403 pierwotnie miał być następcą Fiata 1400/1900. Kiedy jednak kierownictwo włoskiej marki odłożyło wprowadzenie nowego modelu, projekt został zaoferowany Peugeotowi.

Peugeot 403 wycieraczki

Diesel w latach 50. i 60. kojarzył się z Peugeotem i Mercedesem

Peugeot 403 napędzała powiększona wersja czterocylindrowego rzędowego silnika benzynowego modelu 203. Dzięki zmianom, Francuzi zwiększyli pojemność z 1 290 cm3 do 1468 cm3, zwiększając tym samym maksymalną moc do 58 KM (43 kW) przy 5000 obr/min i moment obrotowy do 102 Nm przy 2500 obr/min.

Nowością w tym czasie był sterowany termostatem silnik wentylatora chłodzącego. Wyłączał się on przy temperaturze płynu chłodzącego 75° C i włączał się, gdy temperatura wzrosła do 84° C. Celem było zmniejszenie zużycia paliwa nawet o 10% (średnio samochód spalał około 9 l/100 km) i zmniejszenie hałasu wentylatora. Dzięki temu silnikowi francuski sedan o masie własnej 1025 kg osiągnął prędkość ponad 130 km/h.

ZOBACZ TAKŻE
Zapomniane koncepty - Citroen Karin, czyli jeżdżąca piramida

Od jesieni 1959 r. Peugeot 403 zaczął być dostarczany z silnikiem Diesla, który przy pojemności skokowej na poziomie 1816 cm3 dawał maksymalną moc 47,5 KM (35 kW), co wystarczało do osiągnięcia maksymalnej prędkości 120 km/h. Średnie zużycie oleju napędowego wynosiło około 8 litrów/100 km. W tym miejscu jasno należy wskazać, że Peugeot obok Mercedesa był pionierem w stosowaniu silników Diesla w samochodach osobowych. 

Peugeot 403 miał wiele ciekawych rozwiązań technologicznych

Gdy w 1960 roku zakończono produkcję modelu Peugeot 203, 403 zaczęto oferować także z czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1290 cm3 i mocy 47 KM. Ta wersja była początkowo sprzedawana pod nazwą 403 Sept [po francusku to słowo oznacza po prostu siedem – przyp. red.], a później jako 403 Berline Luxe.

Silnik Peugeot 403 napędzał tylne koła w pełni zsynchronizowaną czterobiegową manualną skrzynią biegów. Dźwignia zmiany biegów znajdowała się po prawej stronie kolumny kierownicy. Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w październiku 1957 r. Peugeot zademonstrował automatyczne sprzęgło elektromagnetyczne Jaeger, aktywowane przy zmianie biegów i dostępne w modelach 403 za dodatkową opłatą.

Przednie koła Peugeota 403 były niezależnie zawieszone przez poprzeczną sprężynę płytkową. Napędzana sztywna tylna oś miała sprężyny śrubowe w sedanach i kombi. Omówiono niżej modele użytkowe miały natomiast z tyłu wzdłużne resory piórowe.

Kolejne wersje powstawały jedna po drugiej

Dwa lata po rozpoczęciu sprzedaży sedana 403 Berline, do oferty wprowadzono dwudrzwiowy czteromiejscowy kabriolet z chowanym tekstylnym dachem i luksusowym wnętrzem, w tym skórzanymi siedzeniami. Kabriolet był jednak aż o 80% droższy niż sedan 403 Berline Grand Luxe. Przez to liczba nim zainteresowanych była mocno ograniczona. Wiosną 1961 roku produkcja kabrioletu Peugeot 403 została zakończona i pod koniec tego roku zastąpiona bardziej nowoczesnym kabrioletem o oznaczeniu 404.

Od jesieni 1958 r. zaczęto natomiast dostarczać pięciodrzwiowe kombi Peugeot 403 Familiale z sześcioma dużymi bocznymi oknami. Rozstaw osi przedłużono o 24 cm do 2900 mm, a długość samochodu wzrosła do 4610 mm. Kombi Familiale mogło być na życzenie wyposażone w trzeci rząd siedzeń, więc tak naprawdę mogło nim podróżować nawet siedem osób.

ZOBACZ TAKŻE
Volvo Amazon (1956-1970) - prekursor bezpieczeństwa | Klasyka gatunku

Wersje użytkowe Commerciale i Camionnette (można je nazwać dwudrzwiowym pick-upem z możliwością pokrycia przestrzeni ładunkowej klatką z tekstylnym dachem) i Fourgonnette (trzydrzwiowy van z wypełnieniem z blachy zamiast bocznych okien za drzwiami) były modyfikacjami wersji kombi. 

Kombi 403 Familiale miał wzmocnioną sztywną tylną oś połączoną z aluminiową obudową mechanizmu różnicowego i całkowicie składane oparcia przednich siedzeń. Samochody słynęły z niezawodności i szybko stały się popularne wśród francuskiej policji i dużych rodzin.

Peugeot 403 furgonetka

Zmiany na przestrzeni lat

Kiedy Peugeot 403 został po raz pierwszy zaprezentowany publiczności, miał stylizowaną głowę lwa, tradycyjny emblemat Peugeota, na dziobie pośrodku maski oraz na wycieraczkach (zdjęcie wyżej). Na rok modelowy 1959 te ornamenty zostały usunięte ze względów bezpieczeństwa. Logo lwa pozostało więc tylko na środku kratki chłodnicy.

Jednocześnie małe kierunkowskazy na słupkach C zostały zastąpione kierunkowskazami z tyłu. Wycieraczki przedniej szyby, które się o siebie ocierały, później zmieniono na równoległe. W 1959 r. półkolisty przycisk klaksonu na kierownicy zmienił się na okrągły, tak że kierowca trzymający kierownicę w górnej połowie był bliżej niej. Najbardziej widoczną zmianą od 1962 r. była nowa, prostsza osłona chłodnicy i nowe zderzaki bez pionowych słupków.

Peugeot 403 był także gwiazdą telewizji

Co ciekawe, część osób (głównie starszych) może kojarzyć samochód z popularnego także w Polsce serialu “Columbo”. Grający główną rolę detektywa aktor Peter Falk porusza się w serialu podniszczonym kabrioletem Peugeot 403 z 1959 r. Samochód odkrył sam aktor na… śmietniku studia filmowego. To była prawdziwa miłość od pierwszego wejrzenia, a samochód z płóciennym dachem wręcz idealnie pasował do stylu detektywa Columbo. 

To historyczny model dla Peugeota

Ostatni sedan Peugeot 403 opuścił fabrykę w Sochaux we wschodniej Francji pod koniec października 1966 r. 403 to z pewnością jeden z najważniejszych modeli w historii francuskiej marki. Wyprodukowano ponad milion egzemplarzy, co było wówczas absolutnym rekordem Peugeota. Poza Francją samochody montowano także w Argentynie, Australii i Nowej Zelandii. Jego następcą był model 404 (1960-1975), stworzony również we współpracy z Pininfariną. 

Skomentuj
Reklama
Reklama
Reklama