Zupełnie nowy EcoBoost w Mustangu
Nowy Ford Mustang GT, podobnie jak ostatnia generacja, będzie oferował w podstawie 2,3-litrowy, turbodoładowany silnik czterocylindrowy EcoBoost. Pomimo zachowania pojemności skokowej, powinien to być jednak praktycznie nowy silnik, który został przeprojektowany od podstaw. Tak co najmniej twierdzi amerykański producent.
EcoBoost w nowym Mustangu wykorzystuje innowacyjną architekturę Modular Power Cylinder, ma nowy stosunek otworu do skoku, nowy wtrysk paliwa, a także zmienne fazy rozrządu. Silnik posiada również zintegrowaną recyrkulację spalin i turbodoładowanie typu twin-scroll.
W rezultacie uzyskano moc 235 kW/319 KM i 474 Nm momentu obrotowego, co stanowi poprawę o 4 kW/5 KM. To niewiele, ale jak zauważa Ford, to najmocniejszy silnik bazowy zarówno wśród czterocylindrowych, jak i sześciocylindrowych Mustangów. Co więcej, nowy silnik powinien przyczynić się do niższego zużycia paliwa – mowa jest o około 9 l/100 km wg cyklu WLTP.
5-litrowy Coyote także po sporych zmianach
Ci, którzy chcą mieć Mustanga, zapewne zdecydują się na wersję GT z porządnym silnikiem V8. W nowym Mustangu producent samochodów zastosował nowy 5-litrowy Coyote V8 czwartej generacji, który przeszedł gruntowne zmiany.
Dzięki temu uzyskano moc 358 kW/487 KM i szczytowy moment obrotowy na poziomie 562 Nm. W porównaniu z poprzednią generacją, GT poprawiła się o 22 kW/30 KM i 7 Nm. Opcjonalny sportowy wydech z aktywnymi klapami ma natomiast przyczynić się do wzrostu mocy do 362 kW/493 KM i 566 Nm momentu obrotowego.
Na szczycie gamy znajduje się Mustang Dark Horse, który został poddany tuningowi przez ekspertów z Ford Performance. W rezultacie silnik Coyote V8 otrzymał kilka ulepszeń, w tym kute elementy wewnętrzne, unikalnie wyważony wał korbowy i wzmocnione wałki rozrządu. Silnik ma dzięki temu wytrzymać wyższe ciśnienia i większe naprężenia.
W efekcie powstał najmocniejszy doładowany atmosferycznie silnik V8, jaki kiedykolwiek pojawił się w Mustangu bez oznaczenia Shelby. Moc wzrosła do 373 kW/507 KM i 566 Nm momentu obrotowego. Nowy silnik przewyższa również poprzednią generację Mustanga Mach 1 o 22 kW/30 KM i 11 Nm.
Jakie z tych silników trafią do Polski?
Oferowane silniki będą mogły być łączone zarówno z sześciobiegowym manualem, jak i dziesięciobiegowym automatem. Wersja GT zaoferuje w standardzie sześciobiegowy manual z funkcją rev-matching, natomiast wersja Dark Horse otrzyma specjalnie zmodyfikowany sześciobiegowy manual z chłodzeniem oleju. Będzie on jednak dostępny również z automatem jako opcja.
Nowy Ford Mustang trafi do sprzedaży latem przyszłego roku. Nie wiemy jednak jeszcze, z jaką specyfikacją model zawita na europejskie rynki, co ma się stać około października 2023 r. Wydaje się jednak, że podobnie jak w obecnej generacji otrzymamy zarówno EcoBoosta, jak i Coyote. Nie spodziewamy się natomiast pojawienia się Dark Horse, nawet w limitowanej edycji. Więcej na temat przyszłorocznych premier Forda w Polsce pisaliśmy w osobnym artykule – Ford podał datę premiery Bronco w Polsce. Czego można się spodziewać?.