Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Znamy szczegóły nowej generacji Mustanga. Dark Horse zaoferuje aż 507 KM

Od debiutu Forda Mustanga nowej generacji minęło już kilka miesięcy, ale dopiero teraz poznaliśmy jego dokładną specyfikację.

ford mustang dark horse 2023
Fot. Ford

Zupełnie nowy EcoBoost w Mustangu

Nowy Ford Mustang GT, podobnie jak ostatnia generacja, będzie oferował w podstawie 2,3-litrowy, turbodoładowany silnik czterocylindrowy EcoBoost. Pomimo zachowania pojemności skokowej, powinien to być jednak praktycznie nowy silnik, który został przeprojektowany od podstaw. Tak co najmniej twierdzi amerykański producent.

EcoBoost w nowym Mustangu wykorzystuje innowacyjną architekturę Modular Power Cylinder, ma nowy stosunek otworu do skoku, nowy wtrysk paliwa, a także zmienne fazy rozrządu. Silnik posiada również zintegrowaną recyrkulację spalin i turbodoładowanie typu twin-scroll.

W rezultacie uzyskano moc 235 kW/319 KM i 474 Nm momentu obrotowego, co stanowi poprawę o 4 kW/5 KM. To niewiele, ale jak zauważa Ford, to najmocniejszy silnik bazowy zarówno wśród czterocylindrowych, jak i sześciocylindrowych Mustangów. Co więcej, nowy silnik powinien przyczynić się do niższego zużycia paliwa – mowa jest o około 9 l/100 km wg cyklu WLTP.

5-litrowy Coyote także po sporych zmianach

Ci, którzy chcą mieć Mustanga, zapewne zdecydują się na wersję GT z porządnym silnikiem V8. W nowym Mustangu producent samochodów zastosował nowy 5-litrowy Coyote V8 czwartej generacji, który przeszedł gruntowne zmiany.

Dzięki temu uzyskano moc 358 kW/487 KM i szczytowy moment obrotowy na poziomie 562 Nm. W porównaniu z poprzednią generacją, GT poprawiła się o 22 kW/30 KM i 7 Nm. Opcjonalny sportowy wydech z aktywnymi klapami ma natomiast przyczynić się do wzrostu mocy do 362 kW/493 KM i 566 Nm momentu obrotowego.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Ford Mustang Mach-E 98 kWh AWD - "galopujący" elektryk

Na szczycie gamy znajduje się Mustang Dark Horse, który został poddany tuningowi przez ekspertów z Ford Performance. W rezultacie silnik Coyote V8 otrzymał kilka ulepszeń, w tym kute elementy wewnętrzne, unikalnie wyważony wał korbowy i wzmocnione wałki rozrządu. Silnik ma dzięki temu wytrzymać wyższe ciśnienia i większe naprężenia.

W efekcie powstał najmocniejszy doładowany atmosferycznie silnik V8, jaki kiedykolwiek pojawił się w Mustangu bez oznaczenia Shelby. Moc wzrosła do 373 kW/507 KM i 566 Nm momentu obrotowego. Nowy silnik przewyższa również poprzednią generację Mustanga Mach 1 o 22 kW/30 KM i 11 Nm.

Jakie z tych silników trafią do Polski?

Oferowane silniki będą mogły być łączone zarówno z sześciobiegowym manualem, jak i dziesięciobiegowym automatem. Wersja GT zaoferuje w standardzie sześciobiegowy manual z funkcją rev-matching, natomiast wersja Dark Horse otrzyma specjalnie zmodyfikowany sześciobiegowy manual z chłodzeniem oleju. Będzie on jednak dostępny również z automatem jako opcja.

Nowy Ford Mustang trafi do sprzedaży latem przyszłego roku. Nie wiemy jednak jeszcze, z jaką specyfikacją model zawita na europejskie rynki, co ma się stać około października 2023 r. Wydaje się jednak, że podobnie jak w obecnej generacji otrzymamy zarówno EcoBoosta, jak i Coyote. Nie spodziewamy się natomiast pojawienia się Dark Horse, nawet w limitowanej edycji. Więcej na temat przyszłorocznych premier Forda w Polsce pisaliśmy w osobnym artykule – Ford podał datę premiery Bronco w Polsce. Czego można się spodziewać?

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama