Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Wiedzieliście o tym? To Honda produkuje najwięcej silników na świecie

Honda kojarzona jest głównie z jednostkami benzynowymi takimi, jak legendarne VTEC lub nowoczesnymi hybrydami e:HEV. Już od wielu lat silniki marki Honda spotkać możemy jednak dosłownie wszędzie. Zarówno na lądzie, na wodzie, jak i w powietrzu. Aktualnie średnio każdego roku na rynek trafia 25 milionów silników Hondy do różnych typów pojazdów i maszyn.

silnik hondy

Imponujące liczby sprzedawanych silników

Honda jest jedyną firmą na świecie, której produkty funkcjonują na ziemi, na wodzie oraz powietrzu. Wśród całkowitej liczby jednostek napędowych, wprowadzanych na rynek przez Hondę, największy udział mają rzecz jasna silniki motocyklowe. Średnio firma sprzedaje ponad 15,1 miliona jednośladów rocznie wyposażonych w swoje układy napędowe. Ponad 4,5 miliona jednostek każdego roku wprowadzanych jest natomiast na rynek w samochodach Hondy.

Z kolei Honda Power Products – dział obejmujący m.in. silniki do zastosowań przemysłowych oraz użytkowych – to liczba ponad 5,6 miliona sztuk rocznie. W tej grupie znajdują się m.in. generatory prądu czy układy wykorzystywane maszynach ogrodniczych. Warto wspomnieć, że oprócz silników spalinowych, hybrydowych i elektrycznych Hondy, firma od 1986 roku prowadzi badania i konstruuje jednostki odrzutowe Honda Jet. Są one rzecz jasna stosowane w lotnictwie cywilnym.

Japońska marka przed wyzwaniami elektromobilności

Aktualnie kluczowym wyzwaniem, jakie stoi przed Hondą w zakresie produkcji silników, jest oczywiście pełna elektryfikacja gamy samochodów. Zgodnie z założeniami, do końca 2022 roku firma wyposaży wszystkie główne modele aut w Europie w układy hybrydowe lub silniki elektryczne.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Honda Jazz Crosstar 1.5 i-MMT Hybrid 109 KM - spełnia potrzeby

Historia Hondy z silnikami hybrydowymi zaczęła się w 1999 roku, kiedy na rynek weszła Honda Insight pierwszej generacji. Posiadała ona benzynowo-elektryczny układ hybrydowy z systemem IMA, który wraz z 1-litrowym silnikiem VTEC sprawił, że  Insight był najbardziej oszczędnym samochodem w latach 90-tych.

Najnowsze hybrydy Hondy posiadają oznaczenie e: HEV (gdzie „e:” oznacza elektryfikację, a „HEV” – technologię hybrydową opartą na zasilaniu energią elektryczną). Wszystkie modele Hondy z emblematem e:HEV są wyposażone w innowacyjny system hybrydowy nowej generacji – i-MMD – opracowany przez Hondę, która wykorzystała swoje ogromne doświadczenie w tworzeniu napędów hybrydowych. Hybrydowy system i-MMD składa się z dwóch silników elektrycznych (napędowego i generatora), silnika benzynowego, akumulatora litowo-jonowego oraz innowacyjnego, stałego przełożenia e-CVT i jednostki sterującej przepływem mocy (PCU), co zapewnia stabilną pracę systemu poprzez efektywne rozpraszanie wytworzonego ciepła. i-MMD zawsze pracuje w jednym z trzech trybów – elektrycznym, hybrydowym lub silnika spalinowego.

Zaczęło się od wartości Soichiro Hondy

Honda podkreśla, że jej globalna potęga na rynku silników ma swoje źródło w wartościach wyznawanych przez Soichiro Honda. Założycielowi firmy od początku prac projektowych nad silnikami przyświecały dwa cele. To ułatwienie pracy człowiekowi oraz motto „Po pierwsze człowiek, potem maszyna”. Założenia te udało się spełnić już przy jego pierwszym projekcie. W czasach, gdy głównym środkiem komunikacji w Japonii były rowery, zaprojektował i zbudował on pierwszy własny silnik do motoroweru.

ZOBACZ TAKŻE
Honda e - pierwsze wrażenia. Gadżeciarski elektryk z ograniczeniami

Moment ten był przełomowy z uwagi na to, że wówczas oczywiście zaczęła się historia marki Honda. Kolejnym projektem Soichiro była natomiast pierwsza uniwersalna jednostka napędowa typu H, która została dostarczona do zakładów maszyn rolniczych Kyoritz LTD. Zastosowano ją w konstrukcji opryskiwacza rolniczego. Druga połowa lat 40-tych była kluczowa dla rozwoju Hondy. Produkcja żywności stała się wówczas priorytetem dla Japonii. Z tego powodu każdego miesiąca fabrykę Kyoritz opuszczało około 5000 sztuk opryskiwaczy z silnikiem Hondy typu H.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama