Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż nowych samochodów w grudniu 2022 r. Mocne zamknięcie roku Toyoty, Skody i Renault

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedażowe za grudzień 2022 r. Toyota odnotowała mocne zamknięcie roku na rynku nowych samochodów osobowych, choć Skoda w przyszłym roku powinna być jej groźnym rywalem. Renault zdominowało natomiast rynek samochodów dostawczych.

sprzedaż nowych samochodów grudzień 2022
Fot. Toyota

Według PZPM w grudniu 2022 r. w Polsce sprzedało się 36 872 nowych samochodów osobowych i 5 731 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to spadek o 2,3% względem grudnia 2021 roku, który spowodowały jednak wyłącznie samochody dostawcze. Ich sprzedaż zmalała bowiem aż o 23,2%, podczas gdy sprzedaż osobówek nieco wzrosła – o 2%. 

Jeśli chodzi o cały 2022 rok, liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 491 987 sztuk i była o 7,4% mniejsza niż rok wcześniej (520 573 egzemplarze). Podobnie jak w grudniu, na spadek zdecydowanie bardziej wpływ miały dostawczaki (-15,8%), podczas gdy sprzedaż nowych samochodów osobowych spadła o 6%. Najlepiej wśród nich cały czas sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 3,6 p.p. – do 48,4%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły oczywiście paliwa alternatywne, które mają 40,5% udziału w rynku (+4,7 p.p. rdr).

Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (17,0%, +0,8 p.p udziału w rynku rdr) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,6%, +2,6 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się podobnie i stanowią odpowiednio po 2,7% i 2,3% udziału w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 11,1% rynku, podczas gdy rok temu było to 12,2%. W tym przypadku wskazać należy także na fakt, że poza spadkiem zainteresowania znaczący wpływ ma ich coraz mniejsza obecność w ofertach oraz ceny rosnące szybciej od benzyniaków. 

ZOBACZ TAKŻE
Szef Toyoty nie zmienia zdania. Po raz kolejny zaatakował elektromobilność i odniósł się do krytyki jego poglądów

Toyota z mocnym zakończeniem roku, ale niepewna przyszłości

Najlepsza w grudniu na rynku nowych samochodów osobowych okazała się Toyota, co nie jest żadnym zaskoczeniem. Japońska marka przez cały rok dominowała na naszym rynku i tylko potwierdziła swoją świetną pozycję. Toyota znalazła nabywców na 6 981 nowych samochodów osobowych, co dało jej 18,93% udziału w rynku. Prawda jest jednak taka, że będąca na drugim miejscu Skoda jest w pozycji napastnika. W grudniu sprzedała 4 625 pojazdów, co pozwoliło na 12,54% udziału w rynku. Co więcej, sprzedaż była wyższa o 46,7% niż w grudniu 2021 r. Wydaje się więc, że to te marki stoczą pojedynek o miano numeru 1 w 2023 roku. 

Po raz pierwszy od dawna na podium znalazł się także Volkswagen. Dzięki 2 597 sprzedanym pojazdom wyprzedził Kię i w 2023 roku będzie niemal murowanym faworytem do bycia trzecią najpopularniejszą marką na rynku. Kia jednak także nie ma na co narzekać, bowiem znacząco zwiększyła sprzedaż względem grudnia 2021 r. – aż o 10,4%. Na uwagę zasługuje także Mazda. Japońska marka sprzedała 859 pojazdów, co jest dla niej znakomitym rezultatem. To bowiem wynik o 146,8% lepszy niż w analogicznym okresie 2021 roku. Zdecydowanie najlepiej sprzedającą się marką premium było za to BMW, które „urosło” aż o 38,2% względem grudnia 2021 r. 

Wśród modeli równych sobie nie miała natomiast Toyota Corolla, która jest flotowym hitem. Toyota zajęła zresztą całe podium, bo na kolejnych stopniach znalazły się Yaris i Yaris Cross. Ten drugi był zresztą bestsellerem wśród klientów indywidualnych. Dwa ostatnie miejsca w TOP 5 przypadły Skodom – Octavii i Fabii. Biorąc pod uwagę cały 2022 rok Corolla wyprzedziła Yarisa i Kię Sportage, ale bestsellerem wśród klientów indywidualnych – podobnie jak w grudniu – był Yaris Cross. 

sprzedaż nowe samochody osobowe grudzień 2022

Dane: PZPM

Renault na rynku dostawczych jak Toyota w osobówkach

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony w grudniu nie doszło do znaczących zmian. Po raz kolejny zdecydowanie najlepsze okazało się bowiem Renault. Francuski producent wyprzedził Fiata, Iveco i Mercedesa (dwie ostatnie marki sprzedały identyczną ilość pojazdów). Francuzi jako jedyni sprzedali ponad 1000 dostawczaków, potwierdzając swój status marki numer 1 w całym roku (przed Fordem i Iveco). W pojedynczych miesiącach podgryzał ich właśnie Ford, ale w grudniu odnotował przeciętny wynik (5. miejsce). Największym wzrostem rok do roku w grudniu może pochwalić się Fiat, dramatyczny zjazd zaliczył natomiast Opel – aż o 79,7% rdr. 

Sukces Renault zapewnił oczywiście Master, który w grudniu sprzedał się aż w 942 egzemplarzach, stanowiąc 79% całkowitej sprzedaży. Na drugim miejscu znalazło się Iveco Daily (690 sprzedanych sztuk), a na trzecim Mercedes Sprinter (572). Czołową piątkę uzupełniły Fiat Ducato (405) i Fiat Doblo (355), a  pierwszej dziesiątce znalazł się tylko jeden Ford – Transit Connect na ósmym miejscu. W całym roku za Masterem znalazły się kolejno Daily, Sprinter, Transit i Ducato. 

sprzedaż nowe samochody dostawcze grudzień 2022

Dane: PZPM

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama