Czego szukasz?

Porady

Wspomaganie kierownicy – wszystko, co powinniście wiedzieć. Czym w ogóle jest, jakie są możliwe awarie i jak je naprawić?

Czym jest wspomaganie kierownicy? Jakie są jego najczęstsze awarie i jak je naprawić? Czym jest płyn do wspomagania kierownicy, jak go wymienić i czy można mieszać płyny? Tego wszystkiego, a nawet jeszcze więcej dowiecie się z przygotowanego przez nas poradnika.

wspomaganie kierownicy

Czym w ogóle jest wspomaganie kierownicy?

Wspomaganie kierownicy jest systemem, który pomaga kierowcy skręcać kołami podczas jazdy. Jest to układ mechaniczny, elektryczny lub elektryczno-mechaniczny, który przekazuje siłę z silnika do układu kierowniczego, co ułatwia skręcanie kołami. Wspomaganie kierownicy działa na zasadzie siły bezwładności, co oznacza, że im więcej prędkości jest rozwijanej przez koła, tym mniejsza siła jest potrzebna do skręcania.

Istnieją różne rodzaje wspomagania kierownicy:

  • Wspomaganie hydrauliczne – jest najczęściej stosowane, działa na zasadzie siły bezwładności i jest napędzane przez silnik cieplny;
  • Wspomaganie elektryczne – jest napędzane przez silnik elektryczny, a siła jest przekazywana za pomocą elektrycznych układów sterowania;
  • Wspomaganie elektryczno-mechaniczne- połączenie wspomagania elektrycznego i hydraulicznego.

Wspomaganie kierownicy jest standardowym wyposażeniem w większości nowych samochodów i zwiększa komfort jazdy oraz bezpieczeństwo.

Elektryczne wspomaganie kierownicy

Elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS) jest rodzajem wspomagania kierownicy, w którym silnik elektryczny napędza układ kierowniczy zamiast hydraulicznego lub mechanicznego układu. W tym systemie, silnik elektryczny jest zamontowany bezpośrednio na kolumnie kierownicy i jest kontrolowany przez elektronikę, która dostosowuje poziom wspomagania do prędkości jazdy i warunków drogowych.

Elektryczne wspomaganie kierownicy ma kilka zalet w porównaniu z innymi rodzajami wspomagania:

  • Lepsza efektywność – Silnik elektryczny jest bardziej efektywny niż silnik cieplny i daje więcej mocy do wspomagania.
  • Precyzyjne dostosowywanie poziomu wspomagania – Elektronika układu pozwala na precyzyjne dostosowywanie poziomu wspomagania do warunków drogowych, co zwiększa komfort jazdy.
  • Lepsze bezpieczeństwo – System może dostosowywać poziom wspomagania do prędkości jazdy, co zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy.
  • Prostsza konstrukcja – Układ EPS jest bardziej prosty w budowie niż układ hydrauliczny, co pozwala na niższe koszty produkcji i mniejsze ryzyko awarii.

Elektryczne wspomaganie kierownicy jest coraz częściej stosowane w nowych samochodach i jest uważane za jedno z najnowocześniejszych rozwiązań w zakresie wspomagania kierownicy.

Awaria wspomagania kierownicy. Jakie mogą być jej rodzaje?

Awarie wspomagania kierownicy mogą mieć różne przyczyny i objawy. Oto kilka najczęstszych:

Uszkodzenie pompy wspomagania. Pompa jest odpowiedzialna za dostarczanie płynu do układu wspomagania, jej uszkodzenie może spowodować brak wspomagania lub trudności w skręcaniu kołami.

Uszkodzenie siłownika. Siłownik jest odpowiedzialny za przekazywanie siły z pompy do układu kierowniczego. Jego uszkodzenie może prowadzić do trudności w skręcaniu kołami lub niemożności skręcania.

Pęknięcie lub zużycie płynu wspomagania. Płyn wspomagania jest niezbędny do prawidłowego działania układu, brak lub zużycie płynu może prowadzić do braku wspomagania lub trudności w skręcaniu kołami.

Uszkodzenie elektroniki. Wspomaganie elektryczne jest napędzane przez silnik elektryczny i układ elektroniczny, jego uszkodzenie może prowadzić do braku wspomagania lub trudności w skręcaniu kołami.

Uszkodzenie przewodów i złączy. Uszkodzenie przewodów lub złączy może prowadzić do braku komunikacji między poszczególnymi elementami układu, co skutkuje brakiem wspomagania lub trudnościami w skręcaniu kołami.

Jeśli pojawiają się problemy z wspomaganiem kierownicy, ważne jest aby skontaktować się z mechanikiem, który przeprowadzi odpowiednie diagnostyki i naprawy.

Jak naprawić uszkodzone wspomaganie kierownicy?

Naprawa uszkodzonego wspomagania kierownicy wymaga specjalistycznej wiedzy i narzędzi, dlatego najlepiej jest skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem. Oto kilka kroków, które może podjąć mechanik w celu naprawy uszkodzonego wspomagania kierownicy:

  1. Diagnostyka. Mechanik przeprowadzi odpowiednie diagnostyki, aby określić przyczynę awarii i zlokalizować uszkodzenie.
  2. Czyszczenie i naprawa. Jeśli uszkodzenie jest niewielkie, mechanik może je naprawić poprzez oczyszczenie i regulację układu.
  3. Wymiana części. W przypadku poważniejszych uszkodzeń, mechanik może zdecydować się na wymianę uszkodzonych części, takich jak pompa wspomagania, siłownik, czy płyn wspomagania.
  4. Sprawdzenie i regulacja. Po naprawie, mechanik sprawdzi i zreguluje układ wspomagania, aby upewnić się, że działa prawidłowo.
  5. Test jazdy. Na końcu mechanik przeprowadzi test jazdy, aby upewnić się, że wszystko działa prawidłowo i że układ jest bezpieczny.

Ważne jest pamiętać, że naprawa uszkodzonego wspomagania kierownicy może być kosztowna. Dlatego ważne jest, aby regularnie sprawdzać stan układu wspomagania i w razie potrzeby natychmiast skontaktować się z mechanikiem.

Płyn do wspomagania kierownicy

Płyn do wspomagania kierownicy, znany też jako płyn do układu wspomagania, jest niezbędny do prawidłowego działania układu wspomagania kierownicy. Jest to specjalny płyn, który jest używany w układzie hydraulicznym, który przekazuje siłę z silnika do układu kierowniczego. Płyn pełni także rolę smarowania i chłodzenia elementów układu.

Istnieją różne rodzaje płynów do wspomagania kierownicy. Najważniejsze jest jednak, aby wybrać odpowiedni płyn spełniający normy producenta pojazdu i spełniający normy dotyczące jego lepkości, ciśnienia i temperatury. Zaleca się stosowanie płynów spełniających normy DOT4 lub DOT4+.

Ważne jest, aby regularnie sprawdzać poziom płynu w układzie wspomagania kierownicy oraz wymienić go, gdy jest to konieczne. Zaleca się wymianę płynu co 2-3 lata lub co 50 000 km przebiegu, lub częściej jeśli występują problemy z układem wspomagania.

ZOBACZ TAKŻE
Jak chronić samochód przed solą drogową? Kluczowa jest higiena

Jak wymienić płyn do wspomagania kierownicy?

Wymiana płynu do wspomagania kierownicy jest dość prostym procesem, ale wymaga odpowiednich narzędzi i umiejętności. Oto kroki, które należy podjąć, aby wymienić płyn do wspomagania kierownicy:

  1. Zlokalizujcie zbiornik z płynem do wspomagania kierownicy – Znajduje się on zazwyczaj w okolicy chłodnicy lub w komorze silnika;
  2. Odpowietrzcie układ – Odpowietrzenie układu jest konieczne, aby usunąć powietrze z układu i zapewnić prawidłowe działanie;
  3. Odkręćcie zbiornik z płynem – Zwróćcie uwagę na poziom płynu, jeśli jest on poniżej minimalnego poziomu, należy dolać odpowiedni płyn;
  4. Wymieńcie płyn – Użyjcie odpowiedniego pompki lub specjalnego przyrządu do wymiany płynu, aby usunąć stary płyn i wlać nowy;
  5. Sprawdźcie poziom płynu – Po wymianie płynu, sprawdźcie poziom płynu i dolać go, jeśli jest to konieczne, aby był na odpowiednim poziomie;
  6. Zamontujcie zbiornik z powrotem – Dokręćcie go mocno;
  7. Odpowietrzcie ponownie układ – Odpowietrzcie układ ponownie, aby upewnić się, że nie ma powietrza w układzie;
  8. Sprawdźcie działanie – Po wymianie płynu, sprawdźcie działanie układu wspomagania kierownicy i upewnijcie się, że działa prawidłowo.

Ważne jest, aby stosować się do zaleceń producenta pojazdu dotyczących rodzaju i ilości płynu do układu wspomagania kierownicy. Pamiętajcie też, aby skontaktować się z profesjonalnym mechanikiem, jeśli macie jakiekolwiek wątpliwości dotyczące wymiany płynu.

Czy można mieszać płyny do wspomagania kierownicy?

Nie zaleca się mieszania różnych rodzajów płynów do wspomagania kierownicy. Każdy typ płynu do wspomagania kierownicy ma swoje specyfikacje dotyczące lepkości, ciśnienia i temperatury, które dostosowane są do konkretnego rodzaju układu. Mieszanie różnych płynów do wspomagania kierownicy może prowadzić do nieprawidłowego działania układu lub jego uszkodzenia.

Jeśli potrzebujesz wymienić płyn w układzie wspomagania kierownicy, należy użyć płynu spełniającego normy producenta pojazdu i spełniającego normy dotyczące jego lepkości, ciśnienia i temperatury. Zawsze przed dokonaniem wymiany warto zapoznać się z instrukcjami producenta pojazdu.

Jeśli macie wątpliwości co do rodzaju płynu, którego należy użyć, skontaktujcie się z profesjonalnym mechanikiem, który pomoże dobrać odpowiedni płyn i ew. wykona wymianę.

Kontrolka wspomagania kierownicy

Kontrolka wspomagania kierownicy to symbol na desce rozdzielczej samochodu, który sygnalizuje, że coś jest nie tak z układem wspomagania kierownicy. Może to oznaczać, że płyn w układzie jest niski lub że jest uszkodzona jakaś część układu.

Jeśli kontrolka wspomagania kierownicy zaczyna migać lub świeci się na stałe, oznacza to, że należy natychmiast skontaktować się z mechanikiem lub wykwalifikowanym serwisem. Dalsza jazda z uszkodzonym układem wspomagania kierownicy może stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa i prowadzić do dodatkowych uszkodzeń.

Jeśli kontrolka wspomagania kierownicy świeci się tylko przy niskim poziomie płynu, należy dolać odpowiedni płyn do układu i sprawdzić poziom płynu. Jeśli kontrolka nadal świeci się po uzupełnieniu płynu, należy skontaktować się z mechanikiem, aby sprawdzić układ i upewnić się, że działa prawidłowo.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama