Kia Sportage 2023 to obecnie najpopularniejszy model koreańskiej marki, który jednocześnie był najlepiej sprzedającym się SUV-em w Polsce w 2022 roku. To już piąta generacja Sportage, która produkowana jest nieopodal polskiej granicy – w słowackiej Żylinie. Samochód ma 4 515 mm długości, 1 865 mm szerokości i 1 645 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2 680 mm. Pojemność bagażnika w zależności od wersji samochodu w standardowym układzie wynosi od 540 do 591 litrów. Pojemność zbiornika paliwa także zależy od wersji samochodu – standardowo ma on 54 litry, w miękkiej hybrydzie 52 litry, a w hybrydzie plug-in 42 litry. Nowy samochód jest standardowo objęty gwarancją na 7 lat albo 150 000 km.
Kia Sportage 2023 – silniki
Kia Sportage w 2023 roku w Polsce dostępna jest tylko z jednym silnikiem, ale w naprawdę wielu możliwościach. Bazą dla wszystkich układów napędowych jest 1,6-litrowa jednostka T-GDI, którą można mieć aż w czterech wersjach. To klasyczny benzyniak, miękka hybryda (MHEV), pełna hybryda (HEV) oraz hybryda plug-in (PHEV).
Klasyczna, wyłącznie benzynowa wersja 1.6 T-GDI ma 150 KM mocy maksymalnej i jest dostępna jedynie z 6-biegową, manualną skrzynią biegów i jedynie z napędem na przód.
Miękka hybryda jest natomiast dostępna w dwóch wariantach mocy – 150 i 180 KM. Różne są także ich maksymalne momenty obrotowe – 250 Nm w 150-konnej wersji (tak samo jak w „czystym” benzyniaku” i 265 Nm w 180-konnej. Wersja MHEV jest dostępna jedynie z dwusprzęgłowym automatem DCT o 7 przełożeniach. Słabszą wersją można mieć jedynie z napędem na przód, ale mocniejszą także z napędem na wszystkie koła.
Specyfikacja pełnej hybrydy w Kii Sportage także jest inna. Wersja HEV ma 230 KM mocy maksymalnej (180 z silnika benzynowego i 60 z elektrycznego) i jest dostępna z 6-biegową, automatyczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi natomiast 350 Nm. Pełna hybryda jest dostępna zarówno w wersji FWD, jak i AWD.
Sportage w wersji PHEV jest oczywiście najmocniejszą wersją, z mocą maksymalną na poziomie 265 KM. 180 z nich pochodzi z silnika benzynowego, a 91 z jednostki elektrycznej. Maksymalny moment obrotowy wynosi – identycznie jak w HEV – 350 Nm. Litowo-jonowo-polimerowa bateria ma pojemność 13,8 kWh, dzięki czemu pozwala na przejechanie w trybie elektrycznym do 78 km (według WLTP). Co ciekawe, hybryda plug-in jest dostępna jedynie w wersji z napędem na wszystkie koła.
Kia Sportage 2023 – spalanie
Zużycie paliwa Kii Sportage 2023 dla poszczególnych wersji według WLTP prezentuje się następująco:
- 1.6 T-GDI – 6,6-7,0 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI MHEV 150 KM – 6,3-6,6 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI MHEV 180 KM FWD – 6,3-6,7 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI MHEV 180 KM AWD – 6,9-7,2 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI HEV FWD – 5,5-5,9 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI HEV AWD – 6,2-6,6 l/100 km w cyklu mieszanym;
- 1.6 T-GDI PHEV – 1,2 l/100 km w cyklu mieszanym.
Wersje wyposażenia
Kię Sportage można skonfigurować w czterech wersjach wyposażenia, jednak nie wszystkie są dostępne dla każdego układu napędowego. Do wyboru są wersje M, L, Business Line oraz GT Line.
Bazę w tym modelu stanowi wersja M, która jest już wyposażona naprawdę przyzwoicie. Jest ona dostępna jedynie dla benzyniaka i słabszej miękkiej hybrydy. Już w tej wersji Kia proponuje bowiem tempomat z ogranicznikiem prędkości, system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów i pieszych czy elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka. W pakiecie znajdują się jeszcze m.in. kamera cofania, relingi dachowe, światła dzienne, mijania czy drogowe LED czy manualna klimatyzacja. Samochód ma też już aluminiowe felgi (17″), 8-calowy dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego orz 4,2-calowy wyświetlacz komputera pokładowego.
W wersji wyposażenia L znajdziecie już automatyczną klimatyzację dwustrefową, tapicerkę materiałową z elementami skóry ekologicznej, przyciemniane szyby tylne czy elektryczną regulację foteli przednich. Jest ona dostępna dla wszystkich wersji samochodu, jednak… są między nimi różnice. W Kii Sportage PHEV samochód ma aluminiowe 19-calówki, podczas gdy w pozostałych wersja bazą są 17-calówki. Różnica między napędami dotyczy także innych kwestii. Wersje HEV i PHEV mają bowiem nieco bogatsze wyposażenie, obejmujące m.in. aktywny tempomat czy asystenta jazdy po autostradzie.
Co w najbogatszych wersjach?
W wersji wyposażenia Business Line standardem dla wszystkich wersji poza PHEV są już 18-calowe koła, jak i 12,3-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Wersja ta ma już także światła tylne LED, inteligentne światła adaptacyjne mijania i drogowe LED czy indukcyjną ładowarkę. Jest też elektryczna regulacja przednich foteli. Wersja ta nie jest dostępna w słabszej miękkiej hybrydzie.
Wersja GT Line to szczyt możliwości Sportage, który nie jest dostępny dla benzyniaka i słabszej miękkiej hybrydy. Samochód ma w niej dedykowaną skórzano-zamszową tapicerkę GT Line, sportowo wyglądającą kierownicę, aluminiowe nakładki na pedały czy czarną podsufitkę. Z technicznych rzeczy należy wspomnieć o automatycznej klimatyzacji trójstrefowej z nawiewami dla drugiego rzędu i funkcją regulacji temperatury trzeciej strefy.
Możliwości personalizacji i dodatkowe opcje
Samochód dostępny jest aż w jedenastu kolorach. To Cassa White, Deluxe White, Lunar Silver, Black Pearl, Penta Metal, Infra Red, Experience Green, Blue Flame, Orange Fusion, Yucca Steel Gray oraz Sparkling Silver. Bez dopłaty dostępny jest ten pierwszy, a za pozostałe trzeba zapłacić 2 500 zł. Niektóre z kolorów są jednak niedostępne dla wszystkich wersji. Dla wersji GT-Line dostępne są także dwukolorowe nadwozia – czarny kolor można w nich połączyć z siedmioma z wyżej wymienionych kolorów.
Konkretne wersje wyposażenia można oczywiście doposażyć w elementy z wyższej wersji wyposażenia. I tak Kia oferuje m.in. Pakiet Smart (2 500 zł), który obejmuje m.in. dwustrefową automatyczną klimatyzację, przyciemniane tylne szyby czy elektrochromatyczne lusterko wewnętrze z cienką ramką.
Ciekawą opcją jest także Pakiety Drive Wise (2 500 zł dla wersji L, 3 500 zł dla Business Line i GT Line). Standardowy zawiera system monitorowania martwego pola z funkcją automatycznej korekty toru jazdy, system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania z funkcją automatycznego zatrzymania czy aktywny tempomat. Jeszcze więcej asystentów zawiera Pakiet Drive Wise Plus (4 500 zł/6 000 zł), który skierowany jest dla wersji z automatem DCT oraz HEV i PHEV
Jakie są inne opcje dodatkowe dla Kii Sportage 2023? Warto wymienić sterowany elektrycznie szklany dach z elektrycznie regulowaną roletą za 4 000 zł czy elektronicznie sterowane zawieszenie o zmiennej charakterystyce tłumienia. Kia może je zamontować fabrycznie również za 4 000 zł. System nagłośnienia Harman Kardon z 8 głośnikami, w tym głośnikiem centralnym i subwooferem kosztuje natomiast 2 500 zł.
Dla modelu można kupić także pakiet przeglądów na 4 lata albo 60 tysięcy km. W zależności od wersji kosztuje on 5 074 zł do 6 460 zł.
Kia Sportage 2023 – ceny
Cennik Sorento w 2023 roku w Polsce rozpoczyna się już od naprawdę wysokiej kwoty. To jednak pochodna bogatego wyposażenia w standardzie, które opisaliśmy wyżej. Ceny benzynowego rozpoczynają się bowiem od 121 900 zł za wersję wyposażenia M. Wersja L kosztuje od 136 900 zł, a Business Line od 153 900 zł.
Ceny miękkiej Hybrydy Sportage startują natomiast od 133 900 zł. W tej cenie otrzymacie słabszą wersję (150 KM) w wersji wyposażenia M. Pozostały cennik wersji M prezentuje się następująco:
- 1.6 T-GDI MHEV 150 KM FWD – M od 133 900 zł, L od 148 900 zł;
- 1.6 T-GDI MHEV 180 KM FWD – L od 152 900 zł; Business Line od 169 900 zł, GT Line od 178 900 zł;
- 1.6 T-GDI MHEV 180 KM AWD – L od 161 900 zł; Business Line od 178 900 zł, GT Line od 187 900 zł.
Hybrydowa Sportage (HEV) kosztuje natomiast od 162 900 zł i w żadnej wersji nie jest dostępna w wyposażeniu M. Ceny prezentują się następująco:
- 1.6 T-GDI HEV 230 KM FWD – L od 162 900 zł; Business Line od 179 900 zł, GT Line od 187 900 zł;
- 1.6 T-GDI HEV 230 KM AWD – L od 171 900 zł; Business Line od 188 900 zł, GT Line od 196 900 zł.
Sportage w wersji plug-in hybrid (PHEV) rozpoczyna się ledwo poniżej 200 tysięcy złotych – od 194 900 zł za wersję L. Za Business Line trzeba zapłacić już od 209 900 zł, a za GT Line od 217 900 zł.
To może was również zainteresować: