Kia Rio 2023 to drugi najmniejszy oferowany w Polsce samochód coraz popularniejszej koreańskiej marki, zaraz po modelu Picanto. Jego długość wynosi 4 065 mm, szerokość 1 725 mm, wysokość 1 450 mm, a rozstaw osi 2 580 mm. Pojemność bagażnika w standardowej konfiguracji wynosi 325 litrów. Zbiornik paliwa we wszystkich wersjach ma 45 litrów, a samochód objęty jest gwarancją na 7 lat albo 150 000 km.
Kia Rio 2023 – silniki
Kia Rio w 2023 roku w Polsce dostępna jest z dwoma silnikami benzynowymi. To 3-cylindrowy 1.0 T-GDI o mocy maksymalnej 100 KM i 172 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz 4-cylindrowa jednostka napędowa 1.2 DPI o mocy 84 KM i 118 Nm maksymalnego momentu obrotowego.
Samochód dostępny jest także z trzema rodzajami skrzyni biegów. Podstawą jest 5-biegowa manualna przekładnia dla 1.2 DPI, ale dla mocniejszego silnika dostępne są: 6-biegowy manual oraz 7-biegowa automatyczna skrzynia biegów DCT. We wszystkich wersjach silnik napędza oczywiście tylko przednie koła.
Zużycie paliwa Kii Rio 2023 według WLTP dla poszczególnych wersji prezentuje się następująco:
- 1.2 DPI – 5,2-6,0 l na 100 km w cyklu mieszanym;
- 1.0 T-GDI z 6-biegowym manualem – 5,2-5,7 l na 100 km w cyklu mieszanym;
- 1.0 T-GDI z 7-biegowym automatem – 5,3-5,8 l na 100 km w cyklu mieszanym.
Wersje wyposażenia
Kię Rio można skonfigurować w trzech wersjach wyposażenia – dwóch zwykłych oraz jednej usportowionej. W porównaniu do mniejszej Picanto, w Rio nie spotkamy wersji specjalnej X-Line.
Podstawową jest wersja wyposażenia M. W standardzie oferuje ona 15-calowe stalowe koła, manualną klimatyzację, elektrycznie sterowane szyby drzwi przednich czy system automatycznego wyłączania i włączania silnika Eco Dynamics. Z ważniejszych funkcji należy wymienić także elektrycznie sterowane lusterka z funkcją podgrzewania oraz pakiet systemów bezpieczeństwa z ESC czy asystentem ruszania na wzniesieniu. Pod względem multimediów jest ubogo – to zestaw klasycznych zegarów z 3,5-calowym wyświetlaczem komputera pokładowego oraz radio MP3 z bluetooth i zestawem głośnomówiącym.
Drugą standardową jest wersja wyposażenia L. W tej wersji na pokładzie znajdziemy już automatyczną klimatyzację i 15-calowe aluminiowe koła. Do tego dochodzi 8-calowy dotykowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, kompatybilny z Android Auto i Apple Car Play. Dostępna jest także kamera cofania, tylne szyby sterowane elektrycznie i tylne czujniki parkowania. Samochód w tej wersji ma już też reflektory w technologii LED. Warty uwagi jest jeszcze fakt, że model w tej wersji nadal ma klasyczne zegary, ale już z 4,2-calowym wyświetlaczem dla komputera pokładowego. Swoją drogą, nie jest on przesadnie czytelny, o czym pisaliśmy w naszym teście Kii Rio.
W najbardziej rozbudowanej wersji wyposażenia GT Line mamy do czynienia uż 17-calowymi aluminiowymi kołami i przednimi lampami projekcyjnymi LED z funkcją statycznego doświetlania zakrętów. Warte uwagi są także przednie czujniki parkowania, podgrzewana kierownica oraz fotele przednie (3-stopniowa regulacja). Najciekawszym elementem są przednie szyby atermiczne, a więc pokryte folią, która chroni przed światłem reflektorów innych samochodów. Uzupełnieniem jest system multimedialny z nawigacją satelitarną i antena „płetwa rekina”.
Możliwości personalizacji i dodatkowe opcje
Samochód dostępny jest w dziewięciu kolorach. Sześć z nich dostępnych jest dla wszystkich wersji wyposażenia (Clear White, Signal Red, Sporty Blue, Aurora Black, Perennial Grey i Most Yellow – bazowy), a trzy dla wersji wyposażenia M i L. To Silky Silver, Urban Green i Smoke Blue. W zależności od wersji różni się także czarna tapicerka we wnętrzu – jak można się domyślić, im wyższa wersja wyposażenia, jest ona wyższej jakości.
Konkretne wersje wyposażenia można oczywiście doposażyć w elementy z wyższej wersji wyposażenia. I tak Kia oferuje m.in. Pakiet Smart (2 500 zł), w który można doposażyć wersję wyposażenia M. Obejmuje on tylne czujniki parkowania, podgrzewaną kierownicę oraz przednie fotele oraz skórzane koło kierownicy i drążek zmiany biegów.
Dla wersji M można dokupić także Pakiet Bezpieczeństwa (3 000 zł). Obejmuje on cały szereg asystentów bezpieczeństwa, m.in. system automatycznego hamowania wykrywający samochód, rowerzystę oraz pieszego czy tempomat z ogranicznikiem prędkości. Istotna jest także funkcja automatycznego przełączania świateł drogowych na mijania i odwrotnie.
Osobne Pakiety Bezpieczeństwa można kupić dla wersji L (2 500 zł) i GT Line (2 000 zł). Osobne, a więc obejmujące inne elementy. W obu przypadkach jest to system monitorowania martwego pola w lusterkach i system monitorowania ruchu pojazdów podczas cofania, ale są także osobne elementy. Dla wersji L przewidziano przednie czujniki parkowania, a dla GT Line system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości.
W Kii Rio 2023 możliwa jest także fabryczna instalacja LPG. To instalacja firmy BRC współpracująca z benzyniakiem 1.2 DPI. System sekwencyjnego wtrysku gazu ze zbiornikiem znajduje się oczywiście w miejscu koła zapasowego. Koszt to 6 500 zł.
Dla modelu można kupić także pakiet przeglądów co 15 tysięcy kilometrów albo 12 miesięcy na 4 lata albo 60 tysięcy km. Dla 1.0 T-GDI kosztuje on 4 389 zł, a dla 1.2 DPI 4 321 zł.
Kia Rio 2023 – ceny
Cennik Kii Rio w 2023 roku w Polsce rozpoczyna 84-konny model w wersji wyposażenia M. Jest on dostępny już od 65 900 zł. Za 1.2 DPI w wersji wyposażenia L trzeba zapłacić od 75 400 zł, a w wersji GT Line od 86 900 zł.
Za Rio 2023 z silnikiem 1.0 T-GDI z manualną skrzynią biegów trzeba zapłacić od 68 900 zł w wersji wyposażenia M. Szczebel wyżej kosztuje ona od 78 400 zł, natomiast w wersji GT-Line od 89 900 zł.
100-konną Kię Rio można mieć także z automatyczną skrzynią biegów. W tym przypadku ceny rozpoczynają się od 76 900 zł za wersję M. Cennik wersji L rozpoczyna się od 86 400 zł, a wersji GT-Lin od 97 900 zł.