Connect with us

Czego szukasz?

powered by Advanced iFrame. Get the Pro version on CodeCanyon.

Samochody

Używana Dacia Lodgy – silniki. Który najlepiej wybrać? Wady, zalety, opinie

Używana Dacia Lodgy to jeden z hitów rynku samochodów używanych głównie przez niską cenę. Czy w tym budżetowym samochodzie silniki są jego największym atutem? Tak raczej nie jest, ale trzeba przyznać, że gama jednostek napędowych jest całkiem ciekawa. Zapraszamy na przegląd i nasze rekomendacje.

dacia lodgy silniki
Fot. Dacia

Używana Dacia Lodgy – dwa silniki bez turbo

Używana Dacia Lodgy jest „chodliwym towarem” na rynku – jakie silniki ma w ofercie i którym warto się zainteresować? Bazowym jest 1.6 MPi o mocy 61 kW/83 KM. Podstawowy benzyniak z wtryskiem pośrednim z serii K7M ma ośmiozaworowy rozrząd i rzecz jasna nie jest demonem prędkości. Defensywnym kierowcom spodoba się jednak jego charakterystyka momentu obrotowego. Największym pozytywem silnika jest jego niezawodność, która jest po prostu doskonała. Co 80 000 km lub sześć lat wymaga wymiany rozrządu.

Nieco mocniejszy 1.6 SCe to zupełnie inny silnik od omówionego powyżej. Zacznijmy od tego, że jest dostępny w dwóch wariantach mocy – 75 kW/102 KM i 84 kW/114 KM. Nie jest to znany niezawodny silnik Renault K4M, ale jednostka zapożyczona z Nissana H4M z łańcuchem rozrządu. Niektóre jednostki zaczynają już wykazywać zwiększone zużycie oleju. Silnik nie jest ani bardzo oszczędny, ani przesadnie dynamiczny, choć parametry dają na to nadzieję. Dodatkowym atutem może być pośredni wtrysk benzyny.

A jakie z turbodoładowaniem?

Znacznie bardziej dynamiczne są już turbodoładowane silniki w Lodgy. Zacznijmy od 1.2 TCe o mocy 85 kW/116 KM. Turbodoładowanie w połączeniu z bezpośrednim wtryskiem benzyny oznacza nie tylko o wiele lepszą od powyższych dynamikę jazdy, ale zwłaszcza zwinność. Uważajcie jednak na silnik H5F, gdyż jak wiadomo jest on podatny na przedwczesne zużycie z powodu nadmiernego rozcieńczenia oleju benzyną. Ogólnie to jeden z najgorszych silników w całej gamie Lodgy. Szczególne kłopoty sprawia, jeśli jeździcie nim tylko na krótkich dstansach. Rozcieńczają one olej benzyną, która nie dość, że się pali, to jeszcze przywiera do ścianek cylindrów, gdzie pierścienie tłokowe ścierają ją do miski olejowej, a tym samym do środka smarującego. Mocno zalecamy wymiany oleju częściej niż co 10-15 tysięcy km. 

Znacznie lepsze opinie zbiera za to 1.3 TCe o mocy 96 kW/130 KM. Ta sama podstawa jak 1.2 TCe (seria H5H), ale niezawodność jest dużo lepsza. Renault całkowicie przeprojektowało silnik, dając mu nową głowicę cylindrów z chłodzonymi kolektorami wydechowymi, co wraz z innymi zabiegami konstrukcyjnymi pomogło wyeliminować powyższy problem. Z wad, które mogą wam przeszkadzać – zarówno ten silnik, jak i omówiony poniżej Diesel mają problem z terkotaniem na biegu jałowym. Niby nic, ale potrafi uprzykrzać życie. 

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Dacia Jogger 1.0 TCe SL Extreme - przeciąganie liny

Jedyny diesel w ofercie

Dacię Lodgy bez większego problemu znajdziecie także z Dieslem – 1.5 dCi. Jest on dostępny w trzech wariantach mocy – 66 kW/90 KM, 79 kW/107 KM i 80 kW/109 KM. To bardzo wiekowa jednostka, pamiętająca jeszcze pierwsze dziesięć lat nowego milenium. W tym okresie przeszła jednak szereg modyfikacji, dzięki czemu naprawdę jest godna polecenia i niezawodność. Przede wszystkim silnik ten jest bardzo oszczędny i pracuje niezwykle cicho, w przeciwieństwie do innych wysokoprężnych jednostek od Grupy Renault. 

Używana Dacia Lodgy – które silniki wybrać?

Z naszej perspektywy na pewno nie interesujcie się 1.2 TCe, bo będziecie się tylko denerwować, a dodatkowo co jakiś czas musieli wydać pieniądze. Dwa benzyniaki bez turbo to wybór tylko dla niektórych – ich dynamika naprawdę pozostawia wiele do życzenia. Godny polecenia jest za to 1.3 TCe doskonale znany także z Renault, Nissana i Mercedesa. Żaden to cymes, ale naprawdę solidna jednostka. 

4.6/5 (liczba głosów: 11)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama