Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Biznes

Sprzedaż samochodów w sierpniu 2022 r. Nowy lider w dostawczakach

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedażowe nowych samochodów osobowych i dostawczych w Polsce za sierpień 2022 r. Wśród osobówek Toyota cały czas ma ogromną przewagę nad resztą stawki, ale w dostawczakach doszło do niespodziewanego przewrotu.

ford transit custo phev
Fot. Ford

Według PZPM w sierpniu 2022 r. w Polsce sprzedały się 33 753 nowe samochody osobowe i 4 713 nowe samochody dostawcze o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to niewielki spadek względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – 0,8%. Co ciekawe, na spadek zapracowały dostawczaki, bowiem sprzedaż osobówek wzrosła. 

Jeśli chodzi o pierwsze osiem miesięcy 2022 r. liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 321 867 sztuk i była o 11,6% mniejsza niż rok wcześniej (363 956 sztuk). Cały czas najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 4,1 p.p. – do 49%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły natomiast paliwa alternatywne, które mają 40,2% udziału w rynku (+6,4 p.p. rdr). Warto zauważyć jednak, że podczas dwóch ostatnich miesięcy trend wskazywał na wzrost udziału w rynku benzyny, a spadek paliw alternatywnych.

Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (16,8%, +0,9 p.p udziału w rynku) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,9%, +3,6 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się bardzo podobnie i stanowią po 2,3% w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 10,8% rynku, podczas gdy rok temu było to 13,1%.

Toyota dalej bez konkurencji

Rynkowi samochodów osobowych nadal zdecydowanie przewodzi Toyota, która w sierpniu znalazła nabywców na ponad 6 tysięcy pojazdów. 6 161 sprzedanych samochodów dała jej 18,25% udziału w rynku. Druga Skoda z 3 304 egzemplarzami ma 9,79% udziału w rynku, a Kia z 2 740 sprzedanymi sztukami – 8,12%. Czołową piątkę uzupełniły Volkswagen (2 416 sprzedanych egzemplarzy) i Hyundai (2 263). 

Na uwagę zasługują wyniki sprzedaży marek dawnej Groupe PSA. Wszystkie bowiem zaliczyły znaczące wzrosty względem analogicznego okresu ubiegłego roku – największe na całym rynku. Citroen urósł o 54,4% do 545 sztuk, Peugeot o 46,8% do 743, a Opel o 36,8% do 1 012 egzemplarzy. Wzrost rdr powyżej 20% odnotował jeszcze Mercedes-Benz – o 20,9% do 1 750 sztuk.

ZOBACZ TAKŻE
Szef McLarena zaczyna mówić o SUV-ie. Nic dziwnego patrząc na finanse firmy

Najlepiej sprzedającym się modelem była ponownie Toyota Corolla, którą sprzedano w blisko dwóch tysiącach egzemplarzy (1 955). Na podium znalazły się jeszcze Dacia Duster (1 236 sprzedanych) i Toyota Yaris (1 134). Powyżej tysiąca sprzedanych egzemplarzy odnotowały jeszcze Kia Sportage (1 031) oraz Skoda Octavia (1 019). Corolla była najpopularniejsza wśród klientów biznesowych, podczas gdy Duster był najchętniej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych.

 MarkaSprzedaż 08.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Toyota6161+17,2%
4997017,79%
2.Skoda3304+20,9%
252608,99%
3.Kia2740-8,2%
233878,33%
4.Volkswagen2416+16,8%
211187,52%
5.Hyundai2263-16,9%
193166,88%
6.BMW2023+3,2%
160865,73%
7.Mercedes-Benz1750+20,9%
150305,35%
8.Dacia1890+19,6%
138024,91%
9.Audi1288-17,1%
121514,33%
10.Ford1234+8,2%
119764,26%
11.Renault786-28,2%
88113,14%
12.Opel1012+36,8%
73772,63%
13.Volvo600+14,5%
72832,59%
14.Peugeot743+46,8%
68662,44%
15.Fiat643-50,6%
43521,55%
16.Mazda635-1,1%
41011,46%
17.Nissan424-9,8%
39441,40%
18.Citroen545+54,4%
37651,34%
19.Suzuki606-35,3%
32531,16%
20.Seat368-54,6%
32121,14%

Niespodziewany sukces Forda

Niespodzianka miała natomiast miejsce na rynku samochodów dostawczych. Przewodzące od miesięcy Renault (699 sprzedanych samochodów) zostało bowiem pobite przez Forda (1 001), choć w kontekście całego roku francuska marka nadal nie ma sobie równych. Na trzecim miejscu znalazł się Fiat (515), a czołową piątkę uzupełniły Mercedes-Benz (513) oraz Iveco (489). Ford (+40,4% rdr) i Opel (+33,7%) były jedynymi markami ze znaczącymi wzrostami. Najczęstszą sytuacją były bowiem niemałe spadki rok do roku. 

Wśród modeli także doszło do detronizacji – w tym przypadku Renault Mastera (486 sprzedanych sztuk). Wyprzedził go bowiem Iveco Daily i to zaledwie o… 3 sztuki. Na podium znalazł się jeszcze Mercedes-Benz Sprinter (416), a piątkę uzupełniły Ford Transit (351) i Fiat Ducato (254). W kontekście całego roku zdecydowanie prowadzi jednak Master (7 076) przed Daily (4 693) i Sprinterem (2 786). 

 MarkaSprzedaż 08.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Renault699-45,6%
916122,34%
2.Ford1001+40,4%
607014,80%
3.Iveco489-3,4%
469311,44%
4.Fiat515-14,7%
39259,57%
5.Mercedes-benz513+1,8%
34118,32%
6.Toyota255-40,4%
31207,61%
7.Opel373+33,7%
26586,48%
8.Volkswagen329-3,5%
25606,24%
9.Peugeot131-17,1%
18324,47%
10.Citroen92-67,6%
10192,49%

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama