Czego szukasz?

Biznes

FCA zapłaci grube pieniądze Tesli, aby uniknąć kar od Komisji Europejskiej

FCA zapłaci Tesli „setki milionów euro” za prawa do uwzględniania zeroemisyjności samochodów produkowanych przez spółkę Elona Muska. Wszystko po to, aby uniknąć kar za przekroczenie dozwolonych poziomów emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej.

Tesla ładowarka

Posunięcie to pozwoli FCA zrekompensować stosunkowo wysoki średni poziom CO2 całej swojej floty. Tesla jako producent pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym w ogóle nie generuje dwutlenku węgla.

Jaki cel wyznaczyła sobie Unia Europejska?

Od 2020 r. cel wspólnoty w zakresie średnich emisji CO2 wynosić będzie 95 g/km, a włoski koncern odnotował w zeszłym roku średnią wynoszącą 123 g/km. Oznaczało by to grzywnę w wysokości około dwóch miliardów euro w 2021 r., kiedy to te limity zaczną być egzekwowane. Według różnych raportów to właśnie FCA ma zdecydowanie największy problem z emisją dwutlenku węgla spośród wszystkich producentów samochodów.

FCA nie ma obecnie żadnego modelu elektrycznego i hybrydowego

Przypomnijmy – włoski koncern w Europie ma w swoim portfolio obecnie siedem marek – Abarth, Alfa Romeo, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia i Maserati. Wszystkie pojazdy wszystkich marek napędzane sa obecnie silnikami benzynowymi albo wysokoprężnymi – FCA w chwili obecnej nie oferuje ani jednego modelu hybrydowego czy elektrycznego, choć oczywiście takie zapowiada – m.in. całkowicie elektrycznego Fiata 500 czy hybrydowe Jeepy – Renegade i Compass.

Czy przepisy pozwalają na takie zagrania?

Tak. Jest to dozwolone pomiędzy koncernami motoryzacyjnymi, a zakaz kupowania zerowej emisji innej marki dotyczy wewnętrznych podmiotów danego koncernu – np. Peugeot nie mógłby podpisać podobnej umowy z Oplem, bo obie marki należą do koncernu PSA.

FCA dołączyła do tzw. otwartej puli Tesli 25 lutego, a partnerstwo podobno będzie ważne przez kilka lat. Toyota i Mazda dokładnie tego samego dnia dokonały podobnego czynu, jednak tutaj wrażenie jest dużo mniejsze – marki są ścile powiązane – Toyota ma bowiem udziały w Maździe.

Oceń nasz artykuł!
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama