Według PZPM we wrześniu 2022 r. w Polsce sprzedało się 35 819 nowych samochodów osobowych i 4 986 nowych samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony. Oznacza to przyzwoity wzrost względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku – 5,8%. Na zielony kolor zapracowały jednak tylko samochody osobowe, bowiem rynek dostawczaków skurczył się o ponad 9%.
Jeśli chodzi o trzy kwartały 2022 r. liczba sprzedanych samochodów sięgnęła 362 672 sztuk i była o 9,9% mniejsza niż rok wcześniej (402 535 sztuk). Cały czas najlepiej sprzedają się samochody benzynowe, których udział w rynku spadł jednak o 4,2 p.p. – do 48,8%. Znaczący wzrost sprzedaży zaliczyły natomiast paliwa alternatywne, które mają 40,4% udziału w rynku (+7,2 p.p. rdr).
Najwięcej spośród nich stanowią tzw. miękkie hybrydy MHEV (17,1%, +1,1 p.p udziału w rynku) oraz tzw. pełne hybrydy HEV (15,6%, +3,1 p.p.). Samochody elektryczne i hybrydy plug-in (PHEV) sprzedają się bardzo podobnie i stanowią odpowiednio po 2,5% i 2,3% udziału w rynku. Coraz rzadziej spotykane na ulicach Diesle stanowią obecnie 10,9% rynku, podczas gdy rok temu było to 12,7%. Warto jednak zauważyć, że akurat we wrześniu ich udział w rynku wzrósł względem ubiegłego miesiąca.
Toyota po raz pierwszy z realną konkurencją
Rynkowi samochodów osobowych nadal przewodzi Toyota, ale już nie tak zdecydowanie – we wrześniu marka znalazła nabywców na blisko 5,4 tys. pojazdów, co dało jej 15,01% udziału w rynku. Druga Skoda z 4 830 egzemplarzami uzyskała aż 13,48% udziału w rynku, co jest dla niej najlepszym wynikiem od dłuższego czasu. Podium zamknęła Kia z 2 745 sprzedanymi sztukami – 7,66%. Czołową piątkę uzupełniły Volkswagen (2 195 sprzedanych egzemplarzy) i Hyundai (1 834).
Na uwagę zasługują wyniki sprzedaży marek premium. Volvo urosło bowiem o 57,7%, Audi o 53,2%, Mercedes-Benz o 45,2%, a Lexus o 28,3%. Spadła jedynie sprzedaż BMW – o 6,2%. Ogromnymi wzrostami mogą pochwalić się także Dacia (+56,5%) oraz Citroen (+46,3%).
Najlepiej sprzedającym się modelem była tym razem Skoda Octavia, którą sprzedano w ponad 1,8 tys. egzemplarzy (1 804). Na podium znalazły się jeszcze liderka ostatnich miesięcy Toyota Corolla (1 646 sprzedanych) i Dacia Duster (1 202). Octavia była najpopularniejsza wśród klientów biznesowych, podczas gdy Duster był najchętniej wybieranym modelem przez klientów indywidualnych.
Renault ze szczyty na trzecie miejsca
Na rynku samochodów dostawczych drugi miesiąc z rzędu padł łupem Forda (728 sprzedanych samochodów we wrześniu), choć w przeciwieństwie do sierpnia różnica była stosunkowo niewielka. Przewodzące od miesięcy Renault (655) w ostatnim miesiącu było nawet marką nr. 3, bowiem wyprzedził ją jeszcze Fiat (685). Oczywiście w kontekście całego roku francuski producent cały czas nie ma sobie równych. Względem zeszłego roku największy wzrost odnotował Volkswagen (398, +43,2% rdr), który jednak cały czas jest poza TOP 5.
Wśród modeli drugi miesiąc z rzędu najlepiej sprzedawał się Iveco Daily (616 sprzedanych). Renault Master (517) musiał jeszcze uznać wyższość Mercedesa Sprintera (553). O ile w przypadku tych marek o całkowitej sprzedaży decydują pojedyncze modele, to przy Fordzie sytuacja jest bardziej złożona. Całkowity wynik marki został bowiem wypracowany przez pięć modeli, z których najbardziej popularne były Ford Transit (219) i Ford Ranger (158). W kontekście całego roku zdecydowanie prowadzi jednak Master (7 593) przed Daily (5 309) i Sprinterem (3 339).