Proste, a funkcjonalne
Skoda Auto bierze udział w specjalnym projekcie, w którym uczestniczy również kilka uniwersytetów. Jednym z głównych wkładów czeskiego producenta samochodów jest prosty wyświetlacz na masce samochodu – sama Skoda nazywa go inteligentnym grillem.
Wbudowanie wyświetlacza lub innego urządzenia w maskę samochodu w celu komunikacji z otoczeniem jest coraz częściej badanym elementem. Jego głównym celem jest przede wszystkim poprawa bezpieczeństwa i zapobieganie nieporozumieniom między kierowcami lub między kierowcami a pieszymi.
W ramach wspomnianego projektu specjaliści ze Skody złożyli z pasków LED prosty wyświetlacz o grubej rozdzielczości. Każdą diodą można sterować osobno, tworząc podstawowe wzory i animacje. Całość posiada osłonę ochronną, dzięki której urządzenie ma wytrzymać normalny ruch drogowy i kaprysy pogody. Rozwiązanie zademonstrowano w modelu Enyaq iV, gdzie skutecznie zastępuje podświetlaną maskę Crystal Face.
Jak to działa w praktyce?
Skoda opisuje korzyści płynące z prostego wyświetlacza na masce samochodu na przykładzie samochodu zbliżającego się do przejścia dla pieszych. Samochód z wyprzedzeniem daje pieszym znać, że ich zauważył. Na przykład, gdy się zatrzymają, pokazuje im zieloną strzałką, że mogą przejść. Gdy piesi przechodzą i samochód musi ruszyć, daje sygnał „Stop, nie zbliżaj się do przejścia”. Innym scenariuszem może być sytuacja, w której samochód zbliżający się do przejścia nie może się zatrzymać z jakiegokolwiek powodu – wtedy musi dać jasno do zrozumienia „Uwaga, nie mogę się zatrzymać, nie wchodź na przejście”.
W ramach projektu testowane są obecnie różne scenariusze i możliwości, jakie daje taka technologia. Obecnie samochód może wyświetlać symbole zielonej strzałki, zielonej postaci, trójkąta ostrzegawczego oraz czerwonego trójkąta z krzyżem. Repertuar oczywiście powinien z czasem się poszerzać.
Jest też specjalny robot
W ramach projektu, rozwiązanie zaproponowane przez Skodę jest częścią szerszego zestawu innowacji. Opracowano również robota IPA2X, który ma pomagać dzieciom, osobom starszym i niepełnosprawnym w bezpiecznym przechodzeniu przez jezdnię.
Fot. Skoda
Gdy robot zarejestruje, że piesi zbliżają się do przejścia, wjeżdża na jezdnię (jeśli jest to bezpieczne) i wskazuje pieszym, że mogą przejść za pomocą sygnalizacji świetlnej, jednocześnie nakazując samochodom zatrzymanie się. Za pomocą wyświetlacza wysyła również powiadomienia o tym, co dzieje się na przejściu. Oczekuje się, że dalszy rozwój pozwoli rozszerzyć możliwości robota o emitowanie sygnałów dźwiękowych lub szybsze poruszanie się.
Komunikację robota z samochodem przetestowano w trzech europejskich miastach jesienią ubiegłego roku. W Mediolanie i Modenie robot był testowany w szkołach, natomiast w Lublanie testy skupiły się na osobach starszych. Oprócz poprawy bezpieczeństwa, projekt ma zmniejszyć hałas i zanieczyszczenie, a także koszty administracyjne związane z ludzkimi strażnikami na przejściach.