Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż samochodów w Polsce w styczniu 2022 r. Szalony wzrost Kii

Polski Związek Przemyslu Motoryzacyjnego udostępnił dane sprzedażowe dla Polski za styczeń 2022 r. Do żadnej sensacji nie doszło, bowiem rankingowi cały czas zdecydowanie przewodzi Toyota.

kia xceed
Fot. Kia

W styczniu 2022 r. znacząco wzrósł udział w rynku modeli hybrydowych i elektrycznych. Te drugie sprzedały się o 245,9% lepiej niż rok temu (512 sztuk) i obecnie mają 1,8% udziału w rynku. Udział pełnych hybryd (HEV) wzrósł z 12,4% do 16,1%, a hybryd z wtyczką (PHEV) z 1,4% do 2,5%. Niemal na tym samym poziomie utrzymała się natomiast sprzedaż miękkich hybryd (MHEV), która wynosi 12,4%. Cały czas oczywiście prym wiodą silniki benzynowe, których udział jednak spadł z 56% do 53,1%. Jeszcze mocniej spadła sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla – z 14,1% do 10,1%. 

Toyota nadal bez konkurencji

Zacznijmy od samochodów osobowych, gdzie konkurencji nadal nie ma Toyota. Japońska marka sprzedała 5 726 nowych samochodów, odnotowując niewiele gorszy wynik niż rok temu. Nadal jednak jej udział w rynku jest ogromny i wynosi 19,76%.

Na drugim miejscu znalazł się Kia, która za to urosła względem zeszłego roku. I to jak! Południowokoreańska marka sprzedała w naszym kraju 3 246 samochodów, co oznacza wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 64,8%. To o tyle istotne, że wzrost sprzedaży względem stycznia 2021 r. odnotowało zaledwie czterech producentów z TOP 20. Ktoś kto kilka lat wydał swoje pieniądze na salon tej marki, z pewnością teraz nie narzeka na brak zainteresowania. Powyższy wynik oznacza 11,2% udziału w rynku samochodów osobowych, podczas gdy rok temu było to 6,11%.

ZOBACZ TAKŻE
Diesle umierają, ale nie wszędzie. Na tym rynku dopiero rozkwitają

Ostatnie miejsce na podium oraz pierwsze tuż za nim zajęły marki Grupy Volkswagen, które szczególnie dotka problem z niedoborem komponentów do produkcji samochodów. W styczniu 2022 r. Skoda okazała się zdecydowanie lepsza od Volkswagena, wyprzedzając go o ponad 650 samochodów. Na uwagę zasługuje jeszcze szóste miejsce Hyundaia. Podobnie jak siostrzana Kia, południowokoreańska marka odnotowała znaczący wzrost względem 2021 r. – o 33,4%.

PozycjaMarkaSprzedaż styczeń 2022 r. (szt.)Zmiana rdrUdział w rynku
1.Toyota5726-2,22%
19,76%
2.Kia3246+64,77%
11,20%
3.Skoda2692-34,64%
9,29%
4.Volkswagen2036-38,79%
7,03%
5.BMW1590-12,20%
5,49%
6.Hyundai1527+33,36%
5,27%
7.Ford1458-13,21%
5,03%
8.Dacia1454+8,59%
5,02%
9.Audi1165-4,43%
4,02%
10.Mercedes-Benz1141-27,69%
3,94%
11.Renault770-12,90%
2,66%
12.Peugeot739-8,20%
2,55%
13.Opel671-29,66%
2,32%
14.Volvo483-27,59%
1,67%
15.Mazda442-1,34%
1,53%
16.Citroen394-11,86%
1,36%
17.Suzuki389-56,29%
1,34%
18.Nissan379-30,20%
1,31%
19.Fiat370+37,04%
1,28%
20.Seat355-51,83%
1,23%

Trzy Toyoty w TOP 5 modeli

Dominację Toyoty widać także w zestawieniu sprzedaży poszczególnych modeli. Styczeń 2022 r. był kolejnym miesiącem dominacji Toyoty Corolli, za którą (w sumie dość niespodziewanie!) znalazła się RAV4, minimalnie wyprzedzając Volkswagena T-Roca. Model niemieckiej marki był najpopularniejszy wśród klientów indywidualnych, minimalnie wyprzedzając Dacię Sandero. W pierwszej piątce sprzedaży ogółem znalazło się jeszcze miejsce dla Toyoty Yaris i Skody Octavii.

Największy wzrost względem stycznia 2021 r. odnotowały – a jakże – modele Kii i Hyundaia. Kia Ceed i Xceed pojawiły się w pierwszej dziesiątce, a ich sprzedaż względem analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosła o kilkaset procent. Na uwagę zasługuje także Hyundai Tucson ze wzrostem o 62,7%.

PozycjaModelSprzedaż styczeń 2022 r. (szt.)Zmiana rdrUdział w rynku
1.Toyota Corolla1679+3,13%
5,79%
2.Toyota RAV41117+20,24%
3,86%
3.Volkswagen T-Roc1100+8,59%
3,80%
4.Toyota Yaris934-39,47%
3,22%
5.Skoda Octavia912-23,62%
3,15%
6.Kia Sportage860+10,97%
2,97%
7.Kia Cee'D856+345,83%
2,95%
8.Dacia Sandero748+107,20%
2,58%
9.Hyundai Tucson693+62,68%
2,39%
10.Kia Xceed624+457,14%
2,15%

Renault bestsellerem na rynku samochodów dostawczych

Na rynku samochodów dostawczych równych sobie nie miało Renault, które sprzedało 1 316 pojazdów, dzięki czemu miało aż 29,25% udziału w rynku. Rok temu o tej samej porze prym wiódł Ford, który jednak po znakomitych pierwszych miesiącach 2021 roku mocno przygasł, jeśli chodzi o sprzedaż. Nie zmienia to jednak faktu, że amerykańska marka niemal zawsze jest wiceliderem rynku. 

ZOBACZ TAKŻE
Pandemia niestraszna Ferrari. Rekordowa sprzedaż samochodów

Trend ten może jednak wkrótce przerwać Toyota, w której sprzedaż samochodów dostawczych ewidentnie się rozkręca. W styczniu zajęła trzecie miejsce odnotowując wzrost rok do roku aż o 45,1%. Co ciekawe, mocno weszła także na terytorium wspomnianego wyżej Forda. Hilux zdetronizował bowiem Rangera w zestawieniu pick-upów, sprzedając się od niego dwa razy lepiej! Nie wiemy dokładnie, czy Ford ma jakieś problemy z dostawami tego modelu, bo to sytuacja naprawdę bez precedensu. Warto zwrócić także uwagę na Fiata, którego sprzedaż względem stycznia 2021 r. drastycznie spadła – aż o 52,1%.

Absolutnym hitem stycznia był Renault Master, co potwierdza aż 23,3% udziału w rynku (1 049 sprzedanych sztuk). Za jego plecami znalazły się Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit i Volkswagen Crafter. Chwalone wyżej Toyoty zajęły 6. i 7. miejsce za sprawą Proace i Proace City. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Renault Trafic, Renault Express i Fiat Fiorino. 

PozycjaMarkaSprzedaż styczeń 2022 r. (szt.)Zmiana rdrUdział w rynku
1.Renault1316+94,10%29,25%
2.Ford506-35,38%11,25%
3.Toyota444+45,10%9,87%
4.Mercedes-Benz378+35,97%8,40%
5.Volkswagen373-28,54%8,29%
6.Fiat330-52,10%7,33%
7.Iveco302-26,16%6,71%
8.Opel218+24,57%4,85%
9.Peugeot199-9,55%4,42%
10.Citroen181-35,36%4,02%

5/5 (liczba głosów: 1)
Reklama