W styczniu 2022 r. znacząco wzrósł udział w rynku modeli hybrydowych i elektrycznych. Te drugie sprzedały się o 245,9% lepiej niż rok temu (512 sztuk) i obecnie mają 1,8% udziału w rynku. Udział pełnych hybryd (HEV) wzrósł z 12,4% do 16,1%, a hybryd z wtyczką (PHEV) z 1,4% do 2,5%. Niemal na tym samym poziomie utrzymała się natomiast sprzedaż miękkich hybryd (MHEV), która wynosi 12,4%. Cały czas oczywiście prym wiodą silniki benzynowe, których udział jednak spadł z 56% do 53,1%. Jeszcze mocniej spadła sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla – z 14,1% do 10,1%.
Toyota nadal bez konkurencji
Zacznijmy od samochodów osobowych, gdzie konkurencji nadal nie ma Toyota. Japońska marka sprzedała 5 726 nowych samochodów, odnotowując niewiele gorszy wynik niż rok temu. Nadal jednak jej udział w rynku jest ogromny i wynosi 19,76%.
Na drugim miejscu znalazł się Kia, która za to urosła względem zeszłego roku. I to jak! Południowokoreańska marka sprzedała w naszym kraju 3 246 samochodów, co oznacza wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 64,8%. To o tyle istotne, że wzrost sprzedaży względem stycznia 2021 r. odnotowało zaledwie czterech producentów z TOP 20. Ktoś kto kilka lat wydał swoje pieniądze na salon tej marki, z pewnością teraz nie narzeka na brak zainteresowania. Powyższy wynik oznacza 11,2% udziału w rynku samochodów osobowych, podczas gdy rok temu było to 6,11%.
Ostatnie miejsce na podium oraz pierwsze tuż za nim zajęły marki Grupy Volkswagen, które szczególnie dotka problem z niedoborem komponentów do produkcji samochodów. W styczniu 2022 r. Skoda okazała się zdecydowanie lepsza od Volkswagena, wyprzedzając go o ponad 650 samochodów. Na uwagę zasługuje jeszcze szóste miejsce Hyundaia. Podobnie jak siostrzana Kia, południowokoreańska marka odnotowała znaczący wzrost względem 2021 r. – o 33,4%.
Pozycja | Marka | Sprzedaż styczeń 2022 r. (szt.) | Zmiana rdr | Udział w rynku |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 5726 | -2,22% | 19,76% |
2. | Kia | 3246 | +64,77% | 11,20% |
3. | Skoda | 2692 | -34,64% | 9,29% |
4. | Volkswagen | 2036 | -38,79% | 7,03% |
5. | BMW | 1590 | -12,20% | 5,49% |
6. | Hyundai | 1527 | +33,36% | 5,27% |
7. | Ford | 1458 | -13,21% | 5,03% |
8. | Dacia | 1454 | +8,59% | 5,02% |
9. | Audi | 1165 | -4,43% | 4,02% |
10. | Mercedes-Benz | 1141 | -27,69% | 3,94% |
11. | Renault | 770 | -12,90% | 2,66% |
12. | Peugeot | 739 | -8,20% | 2,55% |
13. | Opel | 671 | -29,66% | 2,32% |
14. | Volvo | 483 | -27,59% | 1,67% |
15. | Mazda | 442 | -1,34% | 1,53% |
16. | Citroen | 394 | -11,86% | 1,36% |
17. | Suzuki | 389 | -56,29% | 1,34% |
18. | Nissan | 379 | -30,20% | 1,31% |
19. | Fiat | 370 | +37,04% | 1,28% |
20. | Seat | 355 | -51,83% | 1,23% |
Trzy Toyoty w TOP 5 modeli
Dominację Toyoty widać także w zestawieniu sprzedaży poszczególnych modeli. Styczeń 2022 r. był kolejnym miesiącem dominacji Toyoty Corolli, za którą (w sumie dość niespodziewanie!) znalazła się RAV4, minimalnie wyprzedzając Volkswagena T-Roca. Model niemieckiej marki był najpopularniejszy wśród klientów indywidualnych, minimalnie wyprzedzając Dacię Sandero. W pierwszej piątce sprzedaży ogółem znalazło się jeszcze miejsce dla Toyoty Yaris i Skody Octavii.
Największy wzrost względem stycznia 2021 r. odnotowały – a jakże – modele Kii i Hyundaia. Kia Ceed i Xceed pojawiły się w pierwszej dziesiątce, a ich sprzedaż względem analogicznego okresu ubiegłego roku wzrosła o kilkaset procent. Na uwagę zasługuje także Hyundai Tucson ze wzrostem o 62,7%.
Pozycja | Model | Sprzedaż styczeń 2022 r. (szt.) | Zmiana rdr | Udział w rynku |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 1679 | +3,13% | 5,79% |
2. | Toyota RAV4 | 1117 | +20,24% | 3,86% |
3. | Volkswagen T-Roc | 1100 | +8,59% | 3,80% |
4. | Toyota Yaris | 934 | -39,47% | 3,22% |
5. | Skoda Octavia | 912 | -23,62% | 3,15% |
6. | Kia Sportage | 860 | +10,97% | 2,97% |
7. | Kia Cee'D | 856 | +345,83% | 2,95% |
8. | Dacia Sandero | 748 | +107,20% | 2,58% |
9. | Hyundai Tucson | 693 | +62,68% | 2,39% |
10. | Kia Xceed | 624 | +457,14% | 2,15% |
Renault bestsellerem na rynku samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych równych sobie nie miało Renault, które sprzedało 1 316 pojazdów, dzięki czemu miało aż 29,25% udziału w rynku. Rok temu o tej samej porze prym wiódł Ford, który jednak po znakomitych pierwszych miesiącach 2021 roku mocno przygasł, jeśli chodzi o sprzedaż. Nie zmienia to jednak faktu, że amerykańska marka niemal zawsze jest wiceliderem rynku.
Trend ten może jednak wkrótce przerwać Toyota, w której sprzedaż samochodów dostawczych ewidentnie się rozkręca. W styczniu zajęła trzecie miejsce odnotowując wzrost rok do roku aż o 45,1%. Co ciekawe, mocno weszła także na terytorium wspomnianego wyżej Forda. Hilux zdetronizował bowiem Rangera w zestawieniu pick-upów, sprzedając się od niego dwa razy lepiej! Nie wiemy dokładnie, czy Ford ma jakieś problemy z dostawami tego modelu, bo to sytuacja naprawdę bez precedensu. Warto zwrócić także uwagę na Fiata, którego sprzedaż względem stycznia 2021 r. drastycznie spadła – aż o 52,1%.
Absolutnym hitem stycznia był Renault Master, co potwierdza aż 23,3% udziału w rynku (1 049 sprzedanych sztuk). Za jego plecami znalazły się Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Ford Transit i Volkswagen Crafter. Chwalone wyżej Toyoty zajęły 6. i 7. miejsce za sprawą Proace i Proace City. W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Renault Trafic, Renault Express i Fiat Fiorino.
Pozycja | Marka | Sprzedaż styczeń 2022 r. (szt.) | Zmiana rdr | Udział w rynku |
---|---|---|---|---|
1. | Renault | 1316 | +94,10% | 29,25% |
2. | Ford | 506 | -35,38% | 11,25% |
3. | Toyota | 444 | +45,10% | 9,87% |
4. | Mercedes-Benz | 378 | +35,97% | 8,40% |
5. | Volkswagen | 373 | -28,54% | 8,29% |
6. | Fiat | 330 | -52,10% | 7,33% |
7. | Iveco | 302 | -26,16% | 6,71% |
8. | Opel | 218 | +24,57% | 4,85% |
9. | Peugeot | 199 | -9,55% | 4,42% |
10. | Citroen | 181 | -35,36% | 4,02% |