eVMP to elektryczna rewolucja w Grupie PSA
Pojawienie się elektromobilności wymaga również pojawienia się nowych technologii. Podczas gdy Grupa Volkswagen zdecydowała się na platformę MEB opracowaną wyłącznie dla samochodów elektrycznych, a Mercedes-Benz stopniowo idzie na taką ścieżkę, dzięki platformie EVA 2.0, inni producenci samochodów wolą modyfikować istniejące platformy. Wszystko, aby umożliwić różne typy napędów. Ta droga została wybrana przez BMW lub Grupę PSA. Francuski koncern przedstawił właśnie nową platformę eVMP.
Pojawienie się eVMP (Electric Vehicle Modular Platform) oznacza zmianę w kierunku rozwoju PSA. Do tej pory francuski producent samochodów zaprezentował samochody elektryczne tylko w segmencie B, podczas gdy w wyższych segmentach preferował napęd hybrydowy plug-in. Teraz to się zmienia, ponieważ eVMP jest opracowywany dla dużych samochodów elektrycznych – z segmentów C i D.
PSA będzie więc teraz mieć dwie zelektryfikowane platformy. To eCMP dla małych samochodów, pochodną CMP dla samochodów konwencjonalnych i eVMP dla większych modeli elektrycznych.
Platforma będzie mogła posłużyć nie tylko modelom elektrycznym
PSA tłumaczył postawienie na hybrydy plug-in w wyższych segmentach tym, że w ich przypadku istotny jest większy niż w segmencie B zasięg, którego Francuzi nie mogli zapewnić. W związku z platformą eVMP sytuacja się jednak zmienia. Producent podkreśla, że samochody z tą platformą na jednym ładowaniu pokonają w zależności od typu nadwozia od 400 do 650 kilometrów zgodnie z metodologią WLTP.
Taki zasięg umożliwi nowa generacja baterii, a dostępne będą akumulatory o pojemności od 60 do 100 kWh. Architektura została zaprojektowana tak, aby przechowywać do 50 kWh energii na metr rozstawu osi, a do przechowywania akumulatorów będzie służyło całe podłoże.
Według wstępnych danych przedstawionych przez PSA, nowa platforma pozwoli na użycie silników o mocy do 340 koni mechanicznych. Modele będą dostępne z napędem na przednie lub na wszystkie koła.
Jednocześnie technologia eVMP pozostaje wielofunkcyjna. Producent podkreśla, że na wybranych rynkach z tej architektury będą mogły korzystać także samochody hybrydowe.
Debiut być może w nowym Peugeocie 3008
Ponadto PSA dostrzega również zalety eVMP jeśli chodzi o koszty. Rozwój był tańszy dzięki wykorzystaniu niektórych już istniejących modułów akumulatorowych i innych elementów z Grupy PSA. Produkcja z kolei będzie ograniczana przez maksymalne synergie istniejących zasobów w fabrykach, co minimalizuje potrzebę dalszych inwestycji. Akumulatory bedą produkowane przez PSA w fabryce Automotive Cell Company we Francji. To wspólne przedsięwzięcie francuskiego producenta samochodów i należącej do Totala spółki Saft.
„Ta globalna platforma będzie oferować samochody tak przyjazne dla środowiska, jak to tylko możliwe, odpowiadające na zmieniające się oczekiwania naszych klientów i gwarantujące przyjemność z jazdy i bezpieczeństwo na pokładzie. To wartości, które są dziś podstawą reputacji grupy” – stwierdził Nicolas Morel, dyrektor ds. badań i rozwoju w grupie PSA.
PSA nie wskazało jeszcze, w którym modelu zadebiutuje eVMP. Wiadomo jedynie, że premiera spodziewana jest w 2023 roku, a na pierwszy ogień trafi kompaktowy SUV. Zakulisowe raporty mówią, że być może będzie to następca dzisiejszego Peugeota 3008.