Czego szukasz?

Załóż konto w Betfan!

Samochody

Citroen C3 I (2002-2009) – wszystko, co powinniście wiedzieć. Usterki, problemy, opinie, silniki, zalety

Czy warto kupić używanego Citroena C3 I? Przyglądamy się historii tego modelu, analizujemy jego wyposażenie oraz silniki, a także wskazujemy wady i zalety. Auto ma swoje minusy, ale także wiele zalet, które mogą zdecydować o zakupie. Piszemy też, jakich wersji warto unikać.

citroen c3 i

Citroen C3 I – podstawowe informacje

Citroen C3 pierwszej generacji zadebiutował na rynku w 2002 roku, choć jeśli widzieliście egzemplarz z 2001 roku, to… nic dziwnego. Pierwsze kilkaset egzemplarzy wyprodukowano już bowiem nieco wcześniej. Model przez cały okres swojego pobytu na rynku był produkowany tylko w jednej wersji – 5-drzwiowego hatchbacka. Citroen C3 Pluriel jest bowiem traktowany jako osobny model, a nieco więcej o nim poniżej.

Model w Europie został doceniony bardzo szybko, bowiem w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2003 zajął trzecie miejsce (wygrała wtedy druga generacja Renault Megane). Produkcja na Starym Kontynencie odbywała się we francuskim Aulnay-sous-Bois oraz hiszpańskim Madrycie. Poza tym samochód produkowano także w brazylijskim Porto Real.

Dostępne wersje

Jak na tamte czasy, oferta silników benzynowych nie była aż tak bardzo imponująca. Podczas gdy konkurenci oferowali długą listę jednostek napędowych, Citroen C3 miał być prosty w odbiorze. Dlatego też przez cały czas produkcji w grze były „tylko” cztery silniki benzynowe i cztery wysokoprężne.

Na samym dole jednostek benzynowych znajdował się silnik 1.1 o mocy 60 KM. Kolejne były już jednak znacznie większe. Gama obejmuje bowiem dwa silniki 1.4 – o mocy 73 KM i 88 KM 16V, które było wówczas znakiem większych możliwości. W ofercie znajdował się także większy silnik 16V – 1.6 o mocy 109 KM. Co ciekawe, pomimo podobnych parametrów jednostka ta była sporo słabsza od silnika 1.6 16V od Renault.

Ofertę silników Diesla stanowią cztery jednostki napędowe. Podobnie jak w przypadku benzyniaków, jeden silnik 1.4 HDi miał 68 KM, a drugi 1.4 16V był mocniejszy i miał 90 KM. W gamie znajdują się także dwa motory 1.6 HDi – o mocy 90 KM i 110 KM.

Warto jeszcze napisać co nieco o wspomnianym wyżej Citroenie C3 Pluriel. Jest to dwudrzwiowy kabriolet o nietypowo składanym dachu, który był produkowany w Madrycie w latach 2003-2010. Jego gama silnikowa była znacznie uboższa od standardowego C3 i obejmowała dwa benzyniaki oraz jednego Diesla.

ZOBACZ TAKŻE
TEST | Citroen e-C4 100 kW - piękny design, ale zasięg leci jak keczup

Jakie zalety?

Jak na samochód z tamtych lat, wnętrze Citroena C3 pierwszej generacji wygląda naprawdę przyzwoicie. Przede wszystkim jest ono dobrze spasowane i wykończone z niezłej jakości materiałów. Spotykane na rynku używanym egzemplarze najczęściej wyposażone są w klimatyzację automatyczną, co z pewnością jest sporą zaletą.

Na pochwałę zasługują także fotele – duże i niezwykle wygodne. Jeśli martwicie się o bagażnik w tak małym samochodzie, to nie ma powodu – 305 litrów to naprawdę dobry wynik.

Najważniejsze w przypadku samochodów używanych są jednak kwestie eksploatacyjne i tutaj Citroen C3 I także ma sporo dobrego do przekazania. Jego silniki benzynowe są naprawdę niezawodne, a większość napraw można wykonać w rozsądnych cenach.

Szczególnie polecamy benzynowy silnik 1.4, który jest oszczędny, naprawy tani i dobrze wypada w połączeniu z LPG. Obie jego wersje (8V i 16V) są warte uwagi, a różnicą jest jedynie kwestia potrzeb kupującego w zakresie dynamiki. Jeśli macie ochotę na 1.6, to też nie widzimy przeciwskazań, aczkolwiek dynamika i koszty eksploatacji są porównywalne do modeli z podobnymi silnikami (np. Renault) oferującymi nieco więcej.

Wady, problemy, usterki

Zacznijmy od silników, bo to główna bolączka. W tym samochodzie główne problemy dotyczą wycieków oleju oraz… elektroniki. Tak, to typowy Francuz z tamtych lat. Migające jak na dyskotece wskaźniki i kontrolki czy chwilowe kłopoty z działaniem asystentów bezpieczeństwa to chleb powszedni niektórych egzemplarzy. Niestety, niektóre z nich prowadzą do unieruchomienia samochodu.

Jeśli chodzi o zawieszenie, to przednie jest dość kruche, ale ma prostą budowę, a naprawa nie jest droga. Warto dokładnie sprawdzić ten element przed zakupem. Problemy pojawiają się także ze skrzyniami biegów, choć zazwyczaj da się je zniwelować naprawami – bez wymiany całej przekładni. Szczególnie problematyczne są tzw. półautomaty.

W kontekście wersji zdecydowanie nie polecamy silnika 1.1 – nie ma problemów z jego trwałością, ale szybko poczujecie braki w dynamice samochodu mającego 60 KM. Krótko mówiąc, to już nie są czasy na takie jednostki.

Czy Citroen C3 I to dobry wybór?

Jak zwykle odpowiedź brzmi – to zależy. Głównie od ceny i stanu danego egzemplarza. Samochód ma bowiem utytułowanych konkurentów z VW Polo czwartej generacji i Nissanem Micrą trzeciej generacji na czele. Ten drugi samochód jest zresztą szczególnym konkurentem, bowiem zarówno Japończyk, jak i Francuz walczą w dużej mierze o damskie serca. C3 jak każdy samochód używany o długim już stażu na rynku nie ma prawa być samochodem idealnym. Polecamy jednak wersje z silnikami benzynowymi, które pozwolą zminimalizować liczbę napraw, które nie są drogie.

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama