Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż w Europie w marcu 2022 r. Tylko dwie duże marki na plusie

Trwające zakłócenia łańcucha dostaw, dodatkowo pogłębione przez rosyjską inwazję na Ukrainę, spowodowały znaczący spadek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Europie w marcu 2022 r. względem ub. roku. Według ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów) wyniósł on aż 19,8% biorąc pod uwagę Unię Europejską (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), Islandię, Norwegię, Szwajcarię i Wielką Brytanię.

audi e-tron s sportback
Fot. Audi

Duża rozbieżność, ale wszystkie duże rynki mocno w dół

Wyniki są niezwykle zróżnicowane w zależności od kraju, bowiem w Irlandii sprzedaż wzrosła aż o 40,4%, podczas gdy w Szwecji spadła o 39,5%. Najważniejsze dla ogólnych wyników jest jednak pięć kluczowych europejskich rynków, gdzie każdorazowo odnotowano dwucyfrowe spadki. W Hiszpanii wyniósł on 30,2%, we Włoszech 29,7%, we Francji 19,5%, w Niemczech 17,5%, a w Wielkiej Brytanii 14,3%.

Jeśli chodzi o pierwszy kwartał 2022 roku najlepiej wygląda sytuacja w Rumunii, gdzie sprzedaż wzrosła o 39,6%, a także Islandii, gdzie sprzedano o 51,1% samochodów więcej. Rzecz jasna w przypadku tego drugiego kraju operujemy na niewielkich ilościach, stąd skądinąd imponujący wynik nie ma większego znaczenia dla ogólnych danych. Największe spadki odnotowano za to we Włoszech (-24,4%), Szwecji (-23,3%), Finlandii (-22,4%) oraz Danii (-22,0%).

Polska ze spadkiem na poziomie 13,4% plasuje się nieco poniżej średniej rynkowej (-10,6%), choć w marcu była nieco powyżej niej z -17,4% w stosunku do -18,8%. 

ZOBACZ TAKŻE
Sprzedaż samochodów w Polsce za marzec 2022 r. Dominacja Toyoty i Renault

Volkswagen poniżej 10% w 2022 roku

Liderem rynku w marcu był oczywiście Volkswagen, który jednak po raz kolejny miał poniżej 10% udziału w rynku. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (6,2% udziału w rynku), a na trzecim Mercedes (5,8%). Wszystkie marki odnotowały jednak ogromne spadki. Z dużych marek (powyżej 2% udziału w rynku) temu trendowi oparły się jedynie Kia (+21,6%) oraz Dacia (+17,9%). Co ciekawe, spadek (-1,6%) odnotował Hyundai, bratnia marka Kii.

W marcu uwagę na siebie zwróciło Audi. Cztery pierścienie co prawda odnotowały spadek sprzedaży, ale był on na tyle niewielki, że pozwolił na znaczący wzrost udziału w rynku – z 5,2% do 5,8%. Dało to czwartą pozycję na rynku względem siódmej w analogicznym okresie rok temu. Większe wzrosty udziału w rynku odnotowały tylko Kia (+1,7 p.p.), Dacia (+1,1 p.p.) i Hyundai (+0,8 p.p.). Największe spadki odnotowały natomiast Volkswagen (-1,4 p.p.), Peugeot (-1,0 p.p.) oraz Skoda (-0,8 p.p.).

Po pierwszym kwartale zdecydowanym liderem rynku pozostaje Volkswagen (9,7%), który wyprzedza Toyotę (6,8%) i Peugeota (5,9%). Powyżej pięciu procent udziału w rynku mają jeszcze: Mercedes (5,7%), BMW (5,7%), Audi (5,5%) oraz Kia (5,3%). Pełne wyniki znajdziecie w dokumencie ACEA

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - marzec 2022 - TOP 15

MarkaLiczba rejestracji 03.2022Różnica rdr (%)Udział 02.2022 (%)Udział 2022 (%)
1.Volkswagen103 180-30,1
9,29,7
2.Toyota69 827-10,1
6,26,8
3.Mercedes65 486-18,2
5,85,7
4.Audi65 247-10,0
5,85,5
5.BMW64 158-20,6
5,75,7
6.Peugeot60 662-31,3
5,45,9
7.Kia58 936+21,6
5,25,3
8.Ford56 495-17,4
5,04,8
9.Renault54 122-26,9
4,85,0
10.Hyundai49 461-1,6
4,44,5
11.Opel/Vauxhall44 801-28,7
4,04,0
12.Skoda44 563-33,8
4,04,7
13.Dacia40 285+17,9
3,63,8
14.Citroen39 229-30,5
3,53,5
15.Fiat/Abarth37 961-32,8
3,43,5

Reklama