Duża rozbieżność, ale wszystkie duże rynki mocno w dół
Wyniki są niezwykle zróżnicowane w zależności od kraju, bowiem w Irlandii sprzedaż wzrosła aż o 40,4%, podczas gdy w Szwecji spadła o 39,5%. Najważniejsze dla ogólnych wyników jest jednak pięć kluczowych europejskich rynków, gdzie każdorazowo odnotowano dwucyfrowe spadki. W Hiszpanii wyniósł on 30,2%, we Włoszech 29,7%, we Francji 19,5%, w Niemczech 17,5%, a w Wielkiej Brytanii 14,3%.
Jeśli chodzi o pierwszy kwartał 2022 roku najlepiej wygląda sytuacja w Rumunii, gdzie sprzedaż wzrosła o 39,6%, a także Islandii, gdzie sprzedano o 51,1% samochodów więcej. Rzecz jasna w przypadku tego drugiego kraju operujemy na niewielkich ilościach, stąd skądinąd imponujący wynik nie ma większego znaczenia dla ogólnych danych. Największe spadki odnotowano za to we Włoszech (-24,4%), Szwecji (-23,3%), Finlandii (-22,4%) oraz Danii (-22,0%).
Polska ze spadkiem na poziomie 13,4% plasuje się nieco poniżej średniej rynkowej (-10,6%), choć w marcu była nieco powyżej niej z -17,4% w stosunku do -18,8%.
Volkswagen poniżej 10% w 2022 roku
Liderem rynku w marcu był oczywiście Volkswagen, który jednak po raz kolejny miał poniżej 10% udziału w rynku. Na drugim miejscu znalazła się Toyota (6,2% udziału w rynku), a na trzecim Mercedes (5,8%). Wszystkie marki odnotowały jednak ogromne spadki. Z dużych marek (powyżej 2% udziału w rynku) temu trendowi oparły się jedynie Kia (+21,6%) oraz Dacia (+17,9%). Co ciekawe, spadek (-1,6%) odnotował Hyundai, bratnia marka Kii.
W marcu uwagę na siebie zwróciło Audi. Cztery pierścienie co prawda odnotowały spadek sprzedaży, ale był on na tyle niewielki, że pozwolił na znaczący wzrost udziału w rynku – z 5,2% do 5,8%. Dało to czwartą pozycję na rynku względem siódmej w analogicznym okresie rok temu. Większe wzrosty udziału w rynku odnotowały tylko Kia (+1,7 p.p.), Dacia (+1,1 p.p.) i Hyundai (+0,8 p.p.). Największe spadki odnotowały natomiast Volkswagen (-1,4 p.p.), Peugeot (-1,0 p.p.) oraz Skoda (-0,8 p.p.).
Po pierwszym kwartale zdecydowanym liderem rynku pozostaje Volkswagen (9,7%), który wyprzedza Toyotę (6,8%) i Peugeota (5,9%). Powyżej pięciu procent udziału w rynku mają jeszcze: Mercedes (5,7%), BMW (5,7%), Audi (5,5%) oraz Kia (5,3%). Pełne wyniki znajdziecie w dokumencie ACEA.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - marzec 2022 - TOP 15
Marka | Liczba rejestracji 03.2022 | Różnica rdr (%) | Udział 02.2022 (%) | Udział 2022 (%) | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 103 180 | -30,1 | 9,2 | 9,7 |
2. | Toyota | 69 827 | -10,1 | 6,2 | 6,8 |
3. | Mercedes | 65 486 | -18,2 | 5,8 | 5,7 |
4. | Audi | 65 247 | -10,0 | 5,8 | 5,5 |
5. | BMW | 64 158 | -20,6 | 5,7 | 5,7 |
6. | Peugeot | 60 662 | -31,3 | 5,4 | 5,9 |
7. | Kia | 58 936 | +21,6 | 5,2 | 5,3 |
8. | Ford | 56 495 | -17,4 | 5,0 | 4,8 |
9. | Renault | 54 122 | -26,9 | 4,8 | 5,0 |
10. | Hyundai | 49 461 | -1,6 | 4,4 | 4,5 |
11. | Opel/Vauxhall | 44 801 | -28,7 | 4,0 | 4,0 |
12. | Skoda | 44 563 | -33,8 | 4,0 | 4,7 |
13. | Dacia | 40 285 | +17,9 | 3,6 | 3,8 |
14. | Citroen | 39 229 | -30,5 | 3,5 | 3,5 |
15. | Fiat/Abarth | 37 961 | -32,8 | 3,4 | 3,5 |