W marcu 2022 r. w Polsce sprzedało się 45 668 samochodów osobowych, co oznacza spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku aż o 17,8%. Po trzech miesiącach nowego roku najlepiej nadal sprzedają się samochody z napędem benzynowym, które jednak odnotowały znaczący spadek względem ubiegłego roku – o 4,8 punktu procentowego udziału procentowego w rynku (obecnie 49,6%). Drugim najpopularniejszym napędem są klasyczne hybrydy (HEV, 16,3% udziału w rynku), a na podium znalazły się jeszcze miękkie hybrydy (MHEV, 16,1%). Po dużym spadku względem zeszłego roku Diesle mają już tylko 9,5% udziału w rynku. Sprzedaż samochodów elektrycznych w tym okresie wzrosła o 140,6%, a ich udział w rynku z 0,8 do 2,2 punktu procentowego.
Toyota i Kia dalej na czele
Zestawieniu sprzedażowemu samochodów osobowych cały czas wyraźnie przewodzi Toyota. Japońska marka co prawda sprzedała znacznie mniej samochodów niż rok temu (6 224 w porównaniu do 7 902), ale z pewnością w jej centrali daleko do paniki. Nadal ma bowiem imponujący udział w rynku, który w marcu wyniósł 15,75%.
Na drugim miejscu ponownie znalazła się Kia, która kolejny raz znacznie zwiększyła swoją sprzedaż (3 444 sztuki) względem 2021 r. Wzrost o 24,7% to zdecydowanie najwyższa wartość spośród wszystkich marek z TOP 20. Pozwoliło to na zwiększenie udziału w rynku o blisko 3 punkty procentowe – do 8,71%. Znakomity miesiąc odnotował także bratni Hyundai, który z 2 443 sprzedanymi samochodami znalazł się w czołowej szóstce zestawienia.
Pozostałe miejsca w TOP 5 zajęły dwie najpopularniejsze marki Grupy Volkswagen, a Skoda po raz kolejny wyprzedziła Volkswagena. Obie odnotowały jednak znaczący spadek względem marca 2021 r. Warto jednak znowu podkreślić, że jest to związane z problemami z półprzewodnikami i przerwanymi łańcuchami dostaw niż ze znaczącym spadkiem popularności obu marek.
Co jeszcze warto zauważyć? Doskonały miesiąc odnotował Mercedes-Benz, który w marcu 2022 r. był piątą najlepiej sprzedającą się marką, a dodatkowo znacząco zwiększył sprzedaż względem ubiegłego roku. 17-procentowy wzrost odnotowało także Renault, choć w tym przypadku pozwoliło to jedynie na 10. miejsce w rankingu. Przerażające spadki sprzedaży odnotowały za to Citroen i Nissan. W obu markach było to powyżej 60 procent.
Marka | Sprzedaż 03.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 6224 | -21,2% | 18479 | 18,11% |
2. | Kia | 3444 | 24,7% | 9785 | 9,59% |
3. | Skoda | 3144 | -49,4% | 8658 | 8,48% |
4. | Volkswagen | 2894 | -23,2% | 6702 | 6,57% |
5. | Hyundai | 2443 | 11,6% | 6624 | 6,49% |
6. | BMW | 2236 | -6,4% | 5516 | 5,41% |
7. | Mercedes-Benz | 2578 | 15,3% | 5212 | 5,11% |
8. | Dacia | 1926 | 8,6% | 5031 | 4,93% |
9. | Ford | 1667 | -14,6% | 4827 | 4,73% |
10. | Audi | 2043 | -4,1% | 4592 | 4,50% |
11. | Renault | 1857 | 17,0% | 3642 | 3,57% |
12. | Volvo | 1699 | -7,1% | 3189 | 3,13% |
13. | Opel | 1274 | -22,9% | 2893 | 2,84% |
14. | Peugeot | 863 | -38,9% | 2615 | 2,56% |
15. | Mazda | 594 | 10,2% | 1580 | 1,55% |
16. | Citroen | 313 | -69,1% | 1290 | 1,26% |
17. | Nissan | 443 | -62,5% | 1236 | 1,21% |
18. | Seat | 431 | -47,4% | 1135 | 1,11% |
19. | Fiat | 307 | -41,6% | 978 | 0,96% |
20. | Lexus | 263 | -50,6% | 951 | 0,93% |
Corolla bez zmian na szczycie
Zestawieniu sprzedaży przewodzi Toyota Corolla, która wyprzedza Toyotę Yaris. Ta pierwsza była też najpopularniejsza wśród klientów biznesowych, a druga zajęła drugie miejsce w zestawieniu sprzedaży do klientów indywidualnych. Wyprzedziła ją bowiem Dacia Duster. Trzecie miejsce w ogólnym zestawieniu zajęła natomiast Kia Sportage. W pierwszej dziesiątce najbardziej zaskakująca jest obecność Mercedesa GLC. Można domniemywać, że w marcu odbyło się dostarczenie klientom dużej partii zamówionych wcześniej samochodów.
Marka | Sprzedaż 03.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 1896 | -31,0% | 5182 |
2. | Toyota Yaris | 1160 | -41,6% | 3452 |
3. | Kia Sportage | 1146 | +92,0% | 2950 |
4. | Dacia Duster | 862 | -40,5% | 2206 |
5. | Toyota RAV4 | 830 | -4,6% | 3461 |
6. | Hyundai Tucson | 791 | -23,0% | 2692 |
7. | KIA CEED | 782 | +28,0% | 2271 |
8. | Hyundai I30 | 779 | +31,8% | 1835 |
9. | Toyota C-HR | 734 | -29,9% | 1581 |
10. | Mercedes-Benz GLC | 728 | +66,6% | 1114 |
Renault dominatorem wśród samochodów dostawczych
Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony także bez zmian. Zestawieniu cały czas przewodzi Renault, którego przewaga nad rywalami jest ogromna. W marcu francuski producent sprzedał aż 1 434 samochody, co pozwoliło na 23,36% udziału w rynku. Drugie miejsce w analizowanym miesiącu niespodziewanie zajęło natomiast Iveco (917 egzemplarzy), a trzecie Fiat (798 sztuk). Renault i Iveco były dwoma z trzech marek w TOP 10, które odnotowały wzrost sprzedaży względem marca 2021 r.
Nieco słabszy miesiąc odnotowały Ford i Toyota. Zwłaszcza ta druga marka wydawała się być na fali wznoszącej, ale marcowe dane tego nie potwierdziły. Biorąc pod uwagę spadek sprzedaży większości marek, warto zauważyć wzrost w wykonaniu Opla (413 sprzedanych samochodów, +21,8% rdr), który znalazł się na piątym miejscu sprzedaży w analizowanym miesiącu.
W TOP 5 najlepiej sprzedających się modeli znalazły się Renault Master (1 041 sztuk), Iveco Daily (917), Fiat Fiorino (346), Mercedes-Benz Sprinter (310) i Ford Transit (237). Tak, różnica między dwoma pierwszymi modelami a resztą jest ogromna. Pełne wyniki można znaleźć na stronie PZPM.
Marka | Sprzedaż 03.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Renault | 1434 | 13,6% | 3917 | 24,69% |
2. | Iveco | 917 | 27,7% | 1814 | 11,44% |
3. | Ford | 666 | -30,1% | 1775 | 11,19% |
4. | Toyota | 379 | -27,1% | 1497 | 9,44% |
5. | Fiat | 798 | -20,7% | 1435 | 9,05% |
6. | Mercedes-Benz | 389 | -29,8% | 1198 | 7,55% |
7. | Opel | 413 | 21,8% | 1049 | 6,61% |
8. | Volkswagen | 312 | -43,7% | 1037 | 6,54% |
9. | Peugeot | 324 | -55,4% | 812 | 5,12% |
10. | Citroen | 121 | -69,4% | 447 | 2,82% |