Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż samochodów w Polsce za marzec 2022 r. Dominacja Toyoty i Renault

Polski Związek Przemyslu Motoryzacyjnego udostępnił dane sprzedażowe dla Polski za marzec 2022 r. W oczy rzuca się dominacja Toyoty na rynku samochodów osobowych i Renault na rynku samochodów dostawczych.

toyota corolla gr sport
Fot. Toyota

W marcu 2022 r. w Polsce sprzedało się 45 668 samochodów osobowych, co oznacza spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku aż o 17,8%. Po trzech miesiącach nowego roku najlepiej nadal sprzedają się samochody z napędem benzynowym, które jednak odnotowały znaczący spadek względem ubiegłego roku – o 4,8 punktu procentowego udziału procentowego w rynku (obecnie 49,6%). Drugim najpopularniejszym napędem są klasyczne hybrydy (HEV, 16,3% udziału w rynku), a na podium znalazły się jeszcze miękkie hybrydy (MHEV, 16,1%). Po dużym spadku względem zeszłego roku Diesle mają już tylko 9,5% udziału w rynku. Sprzedaż samochodów elektrycznych w tym okresie wzrosła o 140,6%, a ich udział w rynku z 0,8 do 2,2 punktu procentowego. 

Toyota i Kia dalej na czele

Zestawieniu sprzedażowemu samochodów osobowych cały czas wyraźnie przewodzi Toyota. Japońska marka co prawda sprzedała znacznie mniej samochodów niż rok temu (6 224 w porównaniu do 7 902), ale z pewnością w jej centrali daleko do paniki. Nadal ma bowiem imponujący udział w rynku, który w marcu wyniósł 15,75%. 

ZOBACZ TAKŻE
Potwierdzono targi w Genewie w 2023 roku. Pomogły pieniądze z Kataru

Na drugim miejscu ponownie znalazła się Kia, która kolejny raz znacznie zwiększyła swoją sprzedaż (3 444 sztuki) względem 2021 r. Wzrost o 24,7% to zdecydowanie najwyższa wartość spośród wszystkich marek z TOP 20. Pozwoliło to na zwiększenie udziału w rynku o blisko 3 punkty procentowe – do 8,71%. Znakomity miesiąc odnotował także bratni Hyundai, który z 2 443 sprzedanymi samochodami znalazł się w czołowej szóstce zestawienia. 

Pozostałe miejsca w TOP 5 zajęły dwie najpopularniejsze marki Grupy Volkswagen, a Skoda po raz kolejny wyprzedziła Volkswagena. Obie odnotowały jednak znaczący spadek względem marca 2021 r. Warto jednak znowu podkreślić, że jest to związane z problemami z półprzewodnikami i przerwanymi łańcuchami dostaw niż ze znaczącym spadkiem popularności obu marek. 

Co jeszcze warto zauważyć? Doskonały miesiąc odnotował Mercedes-Benz, który w marcu 2022 r. był piątą najlepiej sprzedającą się marką, a dodatkowo znacząco zwiększył sprzedaż względem ubiegłego roku. 17-procentowy wzrost odnotowało także Renault, choć w tym przypadku pozwoliło to jedynie na 10. miejsce w rankingu. Przerażające spadki sprzedaży odnotowały za to Citroen i Nissan. W obu markach było to powyżej 60 procent. 

MarkaSprzedaż 03.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Toyota6224-21,2%
1847918,11%
2.Kia344424,7%97859,59%
3.Skoda3144-49,4%
86588,48%
4.Volkswagen2894-23,2%
67026,57%
5.Hyundai244311,6%
66246,49%
6.BMW2236-6,4%
55165,41%
7.Mercedes-Benz257815,3%
52125,11%
8.Dacia19268,6%
50314,93%
9.Ford1667-14,6%
48274,73%
10.Audi2043-4,1%
45924,50%
11.Renault185717,0%
36423,57%
12.Volvo1699-7,1%
31893,13%
13.Opel1274-22,9%
28932,84%
14.Peugeot863-38,9%
26152,56%
15.Mazda59410,2%
15801,55%
16.Citroen313-69,1%
12901,26%
17.Nissan443-62,5%
12361,21%
18.Seat431-47,4%
11351,11%
19.Fiat307-41,6%
9780,96%
20.Lexus263-50,6%
9510,93%

Corolla bez zmian na szczycie

Zestawieniu sprzedaży przewodzi Toyota Corolla, która wyprzedza Toyotę Yaris. Ta pierwsza była też najpopularniejsza wśród klientów biznesowych, a druga zajęła drugie miejsce w zestawieniu sprzedaży do klientów indywidualnych. Wyprzedziła ją bowiem Dacia Duster. Trzecie miejsce w ogólnym zestawieniu zajęła natomiast Kia Sportage. W pierwszej dziesiątce najbardziej zaskakująca jest obecność Mercedesa GLC. Można domniemywać, że w marcu odbyło się dostarczenie klientom dużej partii zamówionych wcześniej samochodów. 

MarkaSprzedaż 03.2022Różnica rdrSprzedaż 2022
1.Toyota Corolla1896-31,0%
5182
2.Toyota Yaris1160-41,6%
3452
3.Kia Sportage1146+92,0%
2950
4.Dacia Duster862-40,5%
2206
5.Toyota RAV4830-4,6%
3461
6.Hyundai Tucson791-23,0%
2692
7.KIA CEED782+28,0%
2271
8.Hyundai I30779+31,8%
1835
9.Toyota C-HR734-29,9%
1581
10.Mercedes-Benz GLC728+66,6%
1114

Renault dominatorem wśród samochodów dostawczych

Na rynku samochodów dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony także bez zmian. Zestawieniu cały czas przewodzi Renault, którego przewaga nad rywalami jest ogromna. W marcu francuski producent sprzedał aż 1 434 samochody, co pozwoliło na 23,36% udziału w rynku. Drugie miejsce w analizowanym miesiącu niespodziewanie zajęło natomiast Iveco (917 egzemplarzy), a trzecie Fiat (798 sztuk). Renault i Iveco były dwoma z trzech marek w TOP 10, które odnotowały wzrost sprzedaży względem marca 2021 r. 

Nieco słabszy miesiąc odnotowały Ford i Toyota. Zwłaszcza ta druga marka wydawała się być na fali wznoszącej, ale marcowe dane tego nie potwierdziły. Biorąc pod uwagę spadek sprzedaży większości marek, warto zauważyć wzrost w wykonaniu Opla (413 sprzedanych samochodów, +21,8% rdr), który znalazł się na piątym miejscu sprzedaży w analizowanym miesiącu. 

W TOP 5 najlepiej sprzedających się modeli znalazły się Renault Master (1 041 sztuk), Iveco Daily (917), Fiat Fiorino (346), Mercedes-Benz Sprinter (310) i Ford Transit (237). Tak, różnica między dwoma pierwszymi modelami a resztą jest ogromna. Pełne wyniki można znaleźć na stronie PZPM

MarkaSprzedaż 03.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku
1.Renault143413,6%
391724,69%
2.Iveco91727,7%
181411,44%
3.Ford666-30,1%
177511,19%
4.Toyota379-27,1%
14979,44%
5.Fiat798-20,7%
14359,05%
6.Mercedes-Benz389-29,8%
11987,55%
7.Opel41321,8%
10496,61%
8.Volkswagen312-43,7%
10376,54%
9.Peugeot324-55,4%
8125,12%
10.Citroen121-69,4%
4472,82%

Reklama