Connect with us

Czego szukasz?

Samochody

Peugeot 206 (1998-2011) – wszystko, co powinniście wiedzieć. Silniki, wady, zalety, opinie, usterki

Peugeot 206 to cały czas bardzo popularny wybór na rynku samochodów używanych. Sprawdzamy, czy warto się nim zainteresować i jakie są jego największe bolączki. Oceniamy też jego silniki oraz wskazujemy, czy warto się zainteresować tym modelem.

peugeot 206

Peugeot 206 – podstawowe informacje

Peugeota 206 zaprezentowano w 1998 r. jako następcę Peugeota 205. Francuska marka miała wtedy bardzo prostolinijne nazewnictwo i po prostu dodała jedno „oczko” do nazwy swojego modelu. Faktem jest jednak, że nie zrobili tego bez powodu. Początkowo chcieli się oni w ogóle wycofać z tego segmentu, ale widząc jaki sukces odnoszą Volkswagen Polo czy Ford Fiesta szybko do niego powrócili z nowym modelem, który miał nawiązywać do 205-tki.

Model zbudowano na zupełnie nowej platformie przeznaczonej właśnie dla 206. Jest oferowany w czterech wariantach – 3- i 5-drzwiowym hatchbacku, kombi, a także kabriolecie. Jego produkcja w Europie odbywała się we francuskich fabrykach w Miluzie i Poissy oraz w brytyjskim Ryton. Ciekawostką jest fakt, że Peugeot 206 jest w Iranie produkowany… aż do dzisiaj. To sytuacja trudna do zrozumienia, ale prawdziwa.

Dostępne wersje

Podobnie jak inne samochody z tamtej epoki, samochód produkowany był z naprawdę szerokim wyborem silników. Oferta benzynowych rozpoczynała się na litrowym o mocy 69 KM, a kończyła się na 2-litrowym o mocy 175 KM. Duża część motorów była „16V”, co w tamtym czasie producenci (zwłaszcza właśnie Peugeot oraz Renault) lubili podkreślać.

Do tego dochodziło kilka silników wysokoprężnych – od 1.4-litrowego o mocy 67 KM aż do 2-litrowego o mocy 89 KM. Co ciekawe, znacznie mocniejszy był Diesel o mniejszej pojemności, 1.6 litra. Jego moc maksymalna wynosiła bowiem 108 KM. Wybór przekładni jest już znacznie mniejszy i bardzo klasyczny – to 5-biegowy manual albo 4-biegowy automat.

Samochód przez lata zgromadził ogrom wersji specjalnych, w tym np. 206 Escapade przeznaczony do off-roadu, ale także 206 French Dream, skierowany typowo do francuskiej klasy średniej. Model ten przez lata był także reprezentantem Peugeota w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC), gdzie odnosił ogromne sukcesy.

ZOBACZ TAKŻE
Francuzi wymyślili "własną Octavię". Peugeot 408 to niezwykły crossover

Jakie zalety?

Podstawową zaletą – podobnie jak wielu innych modeli z tamtych czasów – jest duży wybór jednostek napędowych. Dodając do tego ładny wygląd trudno dziwić się rynkowemu sukcesowi modelu.

Nie bez znaczenia jest także dobre jak na tamte czasy wyposażenie. Francuzi pod tym względem byli wówczas naprawdę dobrzy w te klocki. Dla wielu największym plusem są jednak tanie części zamienne, łatwe naprawy i niska cena samochodu.

Co ważne, o ile wiele części auta jest podatnych na awarie (o tym szerzej poniżej), to wśród silników tak naprawdę nie ma żadnego złego wyboru – wszystkie są niezwykle trwałe. Najlepszy wydaje się 1.4-litrowy benzyniak o mocy 75 KM. Jest tani w naprawach i rzadko sprawia poważne kłopoty. Wśród Diesli zasada jest prosta – im większy, tym bardziej trwały.

Peugeot 206 – wady, usterki

Niestety wad tego samochodu jest znacznie więcej. Niemal klasyką gatunku są luzy w zawiasach drzwi oraz wszechobecna korozja. Jak przystało na francuski samochód (to oczywiście pół żartem), 206-tka ma także problemy z elektryką. Szczególnie często padają czujniki ABS-u, przełączniki kierunkowskazów oraz sterowniki silnika.

Jeśli chodzi o problemy z silnikiem, najczęściej dotyczy on cewek zapłonowych. Powszechne są także wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów. W wersjach z silnikiem wysokoprężnym częstym prowodyrem problemów są natomiast wtryskiwacze. Z powyższych zdań łatwo więc zauważyć prawidłowość – duża awaryjność samochodu i niskiej jakości materiały użyte do jego stworzenia.

Czy warto kupić Peugeota 206?

Jak zawsze – to zależy. Jeśli interesujecie się modelem z końca jego produkcji, wydaje się to najlepsza możliwość. Kluczowe jest, jak dbali o niego poprzedni właściciele. Z duża dozą nieufności trzeba podejść natomiast do nieco starszych modeli – nie tylko z powodu ich wieku, ale także wspomnianego wyżej wykończenia niskiej jakości materiałami. Peugeot 206 to tani samochód, którzy przy właściwej eksploatacji i koniecznych naprawach we własnym zakresie może być naprawdę przyjaznym środkiem transportu.

4.5/5 (liczba głosów: 4)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama