Alpine się rozwija, ale historia spalinowego A110 się skończy
Marka Alpine powstała w 1955 roku, ale do 1995 roku samochody, których nazwa nawiązywała do europejskiego pasma górskiego, zniknęły z rynku. Na szczęście nie na zawsze. Na targach motoryzacyjnych w Genewie w 2017 roku odsłonięto jednak odrodzone Alpine A110. Modelowi udało się przywrócić świetność marki i stał się głównym symbolem jej powrotu.
W ubiegłym roku Alpine udało się sprzedać 3 546 sztuk sportowego coupe A110, co stanowiło wzrost o 33% w stosunku do roku 2021. Co więcej, Grupa Renault, pod którą podlega Alpine, ma duże plany wobec marki. Oprócz tego, że matka stała się następcą działu Renault Sport, użyczyła również swojej nazwy stajni Renault w wyścigach Formuły 1.
W najbliższych latach marka Alpine ma poszerzyć swoją ofertę o kilka modeli, które będą opierać się na napędzie czysto elektrycznym. Mówi się zarówno o czysto elektrycznym, sportowym hatchbacku opartym na nowoczesnym Renault 5, jak i o dwóch elektrycznych SUV-ach.
Zarabiajcie i kupujcie, póki można
Elektryczny hot-hatch ma podobno pojawić się w 2024 roku, a mniejsze i większe elektryczne SUV-y spodziewane są w 2027 i 2028 roku. Mniejszy model ma w dużej mierze stawiać na sportowy charakter i mógłby konkurować np. z całkowicie elektrycznym Porsche Macan. Większy SUV, który ma konkurować wielkością np. z Porsche Cayenne, ma więc postawić przede wszystkim na segment premium.
Co jednak czeka tradycyjne sportowe coupe A110? Laurent Rossi, prezes Alpine, dość jasno dał do zrozumienia, że w najbliższych latach chce maksymalnie zwiększyć produkcję modelu z silnikiem spalinowym. W wywiadzie dla „Automotive News Europe” powiedział nawet, że produkcja może trwać do 2026 roku. Według brytyjskich dziennikarzy z „Auto Express” w tym samym roku powinna pojawić się nowa generacja A110, która jednak będzie oferowała wyłącznie napęd czysto elektryczny. Krótko mówiąc fani marki mają jeszcze kilka lat, aby kupić spalinowe A110, a później przejdzie ono do historii.
Przypomnijmy, że obecne Alpine A110 wyposażono w 1,8-litrowy turbodoładowany czterocylindrowy silnik z Renault Megane RS, który napędza tylne koła. Silnik, który w zależności od wykończenia oferuje moc 185 lub 221 kW, kojarzony jest tylko z siedmiobiegową przekładnią automatyczną. Dzięki niskiej masie, która wynosi około 1,1 tony, A110 przyspiesza jednak do 100 km/h w zaledwie 4,5 do 4,2 sekundy. Przede wszystkim oferuje jednak doskonałe właściwości jezdne.