Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż w Europie w kwietniu 2022 r. Polska szóstym rynkiem Starego Kontynentu

W kwietniu 2022 r. względem poprzedniego miesiąca niewiele się zmieniło. Rynek ponownie zanotował ogromny spadek sprzedaży względem analogicznego miesiąca 2021 roku, a jedynymi markami, które mocno zwiększyły sprzedaż są Kia i Hyundai. Dane o sprzedaży samochodów osobowych z Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla statystyk Malty), Islandii, Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii zebrała ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów).

kia niro
Fot. Kia

Wszystkie kluczowe rynki mocno w dół

O ogromnym spadku sprzedaży na całym rynku (-20,2%) zdecydowała sytuacja w największych krajach, gdzie mieliśmy do czynienia z kolejnym krachem. Sprzedaż w Hiszpanii spadła o 12,1%, w Wielkiej Brytanii o 15,8%, w Niemczech o 21,5%, we Francji o 22,6%, a we Włoszech aż o 33,0%.

Zdecydowanie najlepiej poradziła sobie Rumunia, gdzie wzrost sprzedaży wyniósł aż 23,4% (8 469 samochodów), ale warty uwagi jest także wynik Irlandii (+10,0%, 7 863 sztuki). Ogółem jednak zdecydowanie dominował kolor czerwony, także w Polsce, gdzie sprzedaż względem kwietnia 2021 r. zmalała o 13,1%.

Po czterech miesiącach 2022 roku Polska mimo 13,3-procentowego spadku awansowała w rankingu i jest szóstym największym rynkiem samochodowym w Europie. Nasz kraj wyprzedził bowiem Belgię, która zarówno w kwietniu (-23,6%), jak i całym roku (-15,9%) notuje ogromny spadek sprzedaży.

ZOBACZ TAKŻE
Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce za kwiecień 2022 r. VW poza TOP 5

Volkswagen bez zagrożenia. Póki co

Liderem sprzedaży w kwietniu na analizowanym obszarze był oczywiście Volkswagen. Niemiecki producent po raz kolejny stracił jednak sporo udziału w rynku (z 11,7% do 9,8%). Cała Grupa Volkswagen może być jednak stosunkowo zadowolona, bo pomimo spadku sprzedaży wszystkich najważniejszych marek straciła stosunkowo niewiele udziału w rynku i kontrolowała jego niemal jedną czwartą (24,1%). Dla porównania marki Stellantisa spadały nieco mocniej i koncern ma już tylko 18,8% udziału w rynku.

Na podium znalazły się jeszcze Toyota (6,9% udziału w rynku, +1,1 p.p.) oraz BMW (6,3%, +0,4 p.p.). Na największe wyróżnienie zasłużył jednak ponownie koncern Hyundai-Kia. Obie marki bowiem bardzo mocno urosły względem kwietnia 2021 r. i potwierdziły panujący w tym roku trend. Kia ma już 5,7% udziału w rynku (rok temu 4,1%), a Hyundai 5,0% (rok temu 3,5%). Sytuacja ta pozwoliła im znacząco wyprzedzić Grupę Renault. 

Spośród dużych marek (powyżej 3% udziału w rynku) najwięcej straciły: Peugeot (-34,9%), Volkswagen (-33,0%) oraz Skoda (-32,5%). Spadków powyżej 20% było jednak co nie miara, a spośród dużych marek poza wyżej wymienionymi koreańskimi producentami tylko Dacia (+7,9%) może pochwalić się wzrostem sprzedaży. 

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - kwiecień 2022 - TOP 15

 MarkaLiczba rejestracji 04.2022Różnica rdr (%)Udział 04.2022 (%)Udział 2022 (%)
1.Volkswagen81 362
-33,0
9,8
9,7
2.Toyota57 150
-6,1
6,9
6,8
3.BMW
51 949
-14,7
6,3
5,8
4.Mercedes
48 273
-21,9
5,8
5,7
5.Kia
47 725
+12,5
5,7
5,4
6.Audi
47 093
-17,8
5,7
5,5
7.Peugeot
45 746
-34,9
5,55,8
8.Hyundai
41 227
+14,05,04,6
9.Ford
40 674
-18,7
4,94,8
10.Renault
39 053
-29,0
4,74,9
11.Skoda
37 971
-32,5
4,64,7
12.Fiat/Abarth31 996
-29,4
3,9
3,6
13.Dacia
30 836
+7,9
3,73,7
14.Opel/Vauxhall
30 612
-32,1
3,73,9
15.Citroen
30 010
-29,8
3,63,5

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Reklama
Reklama