Wszystkie kluczowe rynki mocno w dół
O ogromnym spadku sprzedaży na całym rynku (-20,2%) zdecydowała sytuacja w największych krajach, gdzie mieliśmy do czynienia z kolejnym krachem. Sprzedaż w Hiszpanii spadła o 12,1%, w Wielkiej Brytanii o 15,8%, w Niemczech o 21,5%, we Francji o 22,6%, a we Włoszech aż o 33,0%.
Zdecydowanie najlepiej poradziła sobie Rumunia, gdzie wzrost sprzedaży wyniósł aż 23,4% (8 469 samochodów), ale warty uwagi jest także wynik Irlandii (+10,0%, 7 863 sztuki). Ogółem jednak zdecydowanie dominował kolor czerwony, także w Polsce, gdzie sprzedaż względem kwietnia 2021 r. zmalała o 13,1%.
Po czterech miesiącach 2022 roku Polska mimo 13,3-procentowego spadku awansowała w rankingu i jest szóstym największym rynkiem samochodowym w Europie. Nasz kraj wyprzedził bowiem Belgię, która zarówno w kwietniu (-23,6%), jak i całym roku (-15,9%) notuje ogromny spadek sprzedaży.
Volkswagen bez zagrożenia. Póki co
Liderem sprzedaży w kwietniu na analizowanym obszarze był oczywiście Volkswagen. Niemiecki producent po raz kolejny stracił jednak sporo udziału w rynku (z 11,7% do 9,8%). Cała Grupa Volkswagen może być jednak stosunkowo zadowolona, bo pomimo spadku sprzedaży wszystkich najważniejszych marek straciła stosunkowo niewiele udziału w rynku i kontrolowała jego niemal jedną czwartą (24,1%). Dla porównania marki Stellantisa spadały nieco mocniej i koncern ma już tylko 18,8% udziału w rynku.
Na podium znalazły się jeszcze Toyota (6,9% udziału w rynku, +1,1 p.p.) oraz BMW (6,3%, +0,4 p.p.). Na największe wyróżnienie zasłużył jednak ponownie koncern Hyundai-Kia. Obie marki bowiem bardzo mocno urosły względem kwietnia 2021 r. i potwierdziły panujący w tym roku trend. Kia ma już 5,7% udziału w rynku (rok temu 4,1%), a Hyundai 5,0% (rok temu 3,5%). Sytuacja ta pozwoliła im znacząco wyprzedzić Grupę Renault.
Spośród dużych marek (powyżej 3% udziału w rynku) najwięcej straciły: Peugeot (-34,9%), Volkswagen (-33,0%) oraz Skoda (-32,5%). Spadków powyżej 20% było jednak co nie miara, a spośród dużych marek poza wyżej wymienionymi koreańskimi producentami tylko Dacia (+7,9%) może pochwalić się wzrostem sprzedaży.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - kwiecień 2022 - TOP 15
Marka | Liczba rejestracji 04.2022 | Różnica rdr (%) | Udział 04.2022 (%) | Udział 2022 (%) | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 81 362 | -33,0 | 9,8 | 9,7 |
2. | Toyota | 57 150 | -6,1 | 6,9 | 6,8 |
3. | BMW | 51 949 | -14,7 | 6,3 | 5,8 |
4. | Mercedes | 48 273 | -21,9 | 5,8 | 5,7 |
5. | Kia | 47 725 | +12,5 | 5,7 | 5,4 |
6. | Audi | 47 093 | -17,8 | 5,7 | 5,5 |
7. | Peugeot | 45 746 | -34,9 | 5,5 | 5,8 |
8. | Hyundai | 41 227 | +14,0 | 5,0 | 4,6 |
9. | Ford | 40 674 | -18,7 | 4,9 | 4,8 |
10. | Renault | 39 053 | -29,0 | 4,7 | 4,9 |
11. | Skoda | 37 971 | -32,5 | 4,6 | 4,7 |
12. | Fiat/Abarth | 31 996 | -29,4 | 3,9 | 3,6 |
13. | Dacia | 30 836 | +7,9 | 3,7 | 3,7 |
14. | Opel/Vauxhall | 30 612 | -32,1 | 3,7 | 3,9 |
15. | Citroen | 30 010 | -29,8 | 3,6 | 3,5 |