Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż samochodów osobowych w Polsce za kwiecień 2022 r. VW poza TOP 5

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego opublikował dane sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w Polsce za kwiecień 2022 r. Czołówka nie uległa zmianom, choć problemy Grupy Volkswagena rzucają się w oczy bardzo mocno.

toyota yaris cross
Fot. Toyota

Według danych PZPM w kwietniu 2022 r. sprzedało się w Polsce 39 763 sztuk nowych samochodów, w tym 4 881 dostawczych do 3,5 tony. Oznacza to oczywiście znaczący spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku – aż o 15,5%. 

Jeśli chodzi o modele osobowe, w całym 2022 r. nadal najlepiej sprzedają się samochody benzynowe (49% udziału w rynku), ale ich przewaga nad pojazdami z napędami alternatywnymi (40,8% udziału w rynku) znacząco spada. Teraz wynosi ona 8,2 p.p., a jeszcze rok temu było to 22,8 p.p. Największy spadek sprzedaży odnotowały oczywiście Diesle, które mają obecnie 10,2% rynku, podczas gdy rok temu było to 14,2%. 

Spośród napędów alternatywnych najlepiej radzą sobie hybrydy typu HEV i MHEV, choć tylko sprzedaż tych pierwszych wzrosła względem 2021 roku. W pełni elektryczne samochody po podwojeniu sprzedaży względem pierwszych czterech miesięcy 2021 r. stanowią 2,2% całego rynku. 

Grupa Volkswagena z poważnymi problemami

Na rynku samochodów osobowych nadal zdecydowanie najlepiej sprzedaj się Toyota, która w kwietniu przekroczyła imponujące 18% udziału w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Kia, a na trzecim Skoda. Największym zaskoczeniem jest jednak co innego. Czołową piątkę uzupełniły Hyundai i BMW, co oznacza, że wypadł z niej Volkswagen. Producent z Wolfsburga zajął dopiero siódme miejsce pod względem sprzedaży. Powodem nadal są przerwane łańcuchy dostaw i braki półprzewodników. 

Spadki sprzedaży odnotowały wszystkie najważniejsze marki Grupy Volkswagena. Najmniej spadła sprzedaż Audi (-16,7%), a najmocniej Seata (-55,7%). Najbardziej bolesne były jednak oczywiście ponad 40-procentowe spadki sprzedaży w Skodzie i Volkswagenie, które są przecież jednymi z najpopularniejszych marek w Polsce. Gorszy wynik od Seata odnotował jedynie Citroen, spadając aż o 65,5%. 

Kto zasługuje na wyróżnienie? Z pewnością Hyundai, BMW i Renault. Zwłaszcza francuska marka odnotowała zaskakująco dobry wynik, zwiększając swoją sprzedaż względem kwietnia 2021 r. o ponad połowę.

MarkaSprzedaż 04.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Toyota6388-9,4%
2486718,16%
2.Kia2654+6,7%
124399,08%
3.Skoda2821-41,2%
114798,38%
4.Hyundai2765+32,0%
93896,86%
5.Volkswagen1982-46,1%
86846,34%
6.BMW2561+20,1%
80775,90%
7.Mercedes-Benz2024+6,6%
72365,28%
8.Ford1798-1,3%
66254,84%
9.Dacia1252-18,7%
62834,59%
10.Audi1368-16,3%
59604,35%
11.Renault1386+52,3%
50283,67%
12.Volvo1137+2,3%
43263,16%
13.Opel1060-13,7%
39532,89%
14.Peugeot984-12,8%
35992,63%
15.Mazda653-6,2%
22331,63%
16.Nissan396-40,4%
16321,19%
17.Citroen289-65,5%
15791,15%
18.Seat388-55,7%
15231,11%
19.Fiat487-15,6%
14651,07%
20.Lexus403-8,0%
13540,99%

Dominacja Toyoty najbardziej zauważalna w zestawieniu modeli

Toyota zdominowała także zestawienie sprzedaży modeli samochodów osobowych, plasując w pierwszej dziesiątce aż pięć swoich produktów, a nowością w tym gronie jest Yaris Cross. Model ten był najlepiej sprzedającym się w kwietniu, jeśli chodzi o klientów indywidualnych. Pierwszą trójkę stanowią natomiast Corolla, Kia Sportage i Yaris. Na uwagę zasługuje wynik Volvo XC60, który w kwietniu był ósmym najlepiej sprzedającym się modelem. 

ModelSprzedaż 04.2022Różnica rdrSprzedaż 2022
1.Toyota Corolla2212-3,3%
7394
2.Kia Sportage113491,9%
4084
3.Toyota Yaris1100-33,5%
4552
4.Toyota C-HR105435,8%
2635
5.Hyundai I30965106,2%
2800
6.Hyundai Tucson911-7,3%
3603
7.Toyota RAV4705-34,7%
4166
8.Volvo XC6059630,1%
1968
9.Toyota Yaris Cross5822385
10.Dacia Duster581-46,3%
2787

Renault nadal bez konkurencji w dostawczych

Kwiecień na rynku samochodów dostawczych po raz kolejny należał do Renault, które miało aż 23,48% udziału w rynku. Na drugim miejscu dość niespodziewanie znalazło się Iveco, a na trzecim Fiat. Zarówno Ford, jak i Toyota odnotowały nieco słabszy miesiąc. Na uwagę zasługuje za to Opel, który jako jedyny obok Iveco zwiększył swoją sprzedaż względem kwietnia 2021 r. – i to aż o 33,8%.

Najlepiej sprzedającym się modelem w kwietniu było ponownie Renault Master (785 sprzedanych sztuk), które wyprzedziło Iveco Daily (715). Oba samochody zdecydowanie odjechały reszcie stawki, bowiem trzeci Mercedes-Benz Sprinter sprzedał się „zaledwie” w 274 egzemplarzach. Co ciekawe, żadnego modelu w TOP 10 nie odnotował Ford.

MarkaSprzedaż 04.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1Renault1146-6,9%
506324,41%
2Iveco71518,8%
252912,19%
3Ford540-38,0%
231511,16%
4Fiat612-34,6%
20479,87%
5Toyota423-5,6%
19209,26%
6Mercedes-Benz339-39,1%
15377,41%
7Opel36433,8%
14136,81%
8Volkswagen208-63,1%
12456,00%
9Peugeot162-54,6%
9744,70%
10Citroen57-79,7%
5042,43%

Reklama