Według danych PZPM w kwietniu 2022 r. sprzedało się w Polsce 39 763 sztuk nowych samochodów, w tym 4 881 dostawczych do 3,5 tony. Oznacza to oczywiście znaczący spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku – aż o 15,5%.
Jeśli chodzi o modele osobowe, w całym 2022 r. nadal najlepiej sprzedają się samochody benzynowe (49% udziału w rynku), ale ich przewaga nad pojazdami z napędami alternatywnymi (40,8% udziału w rynku) znacząco spada. Teraz wynosi ona 8,2 p.p., a jeszcze rok temu było to 22,8 p.p. Największy spadek sprzedaży odnotowały oczywiście Diesle, które mają obecnie 10,2% rynku, podczas gdy rok temu było to 14,2%.
Spośród napędów alternatywnych najlepiej radzą sobie hybrydy typu HEV i MHEV, choć tylko sprzedaż tych pierwszych wzrosła względem 2021 roku. W pełni elektryczne samochody po podwojeniu sprzedaży względem pierwszych czterech miesięcy 2021 r. stanowią 2,2% całego rynku.
Grupa Volkswagena z poważnymi problemami
Na rynku samochodów osobowych nadal zdecydowanie najlepiej sprzedaj się Toyota, która w kwietniu przekroczyła imponujące 18% udziału w rynku. Na drugim miejscu znalazł się Kia, a na trzecim Skoda. Największym zaskoczeniem jest jednak co innego. Czołową piątkę uzupełniły Hyundai i BMW, co oznacza, że wypadł z niej Volkswagen. Producent z Wolfsburga zajął dopiero siódme miejsce pod względem sprzedaży. Powodem nadal są przerwane łańcuchy dostaw i braki półprzewodników.
Spadki sprzedaży odnotowały wszystkie najważniejsze marki Grupy Volkswagena. Najmniej spadła sprzedaż Audi (-16,7%), a najmocniej Seata (-55,7%). Najbardziej bolesne były jednak oczywiście ponad 40-procentowe spadki sprzedaży w Skodzie i Volkswagenie, które są przecież jednymi z najpopularniejszych marek w Polsce. Gorszy wynik od Seata odnotował jedynie Citroen, spadając aż o 65,5%.
Kto zasługuje na wyróżnienie? Z pewnością Hyundai, BMW i Renault. Zwłaszcza francuska marka odnotowała zaskakująco dobry wynik, zwiększając swoją sprzedaż względem kwietnia 2021 r. o ponad połowę.
Marka | Sprzedaż 04.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Toyota | 6388 | -9,4% | 24867 | 18,16% |
2. | Kia | 2654 | +6,7% | 12439 | 9,08% |
3. | Skoda | 2821 | -41,2% | 11479 | 8,38% |
4. | Hyundai | 2765 | +32,0% | 9389 | 6,86% |
5. | Volkswagen | 1982 | -46,1% | 8684 | 6,34% |
6. | BMW | 2561 | +20,1% | 8077 | 5,90% |
7. | Mercedes-Benz | 2024 | +6,6% | 7236 | 5,28% |
8. | Ford | 1798 | -1,3% | 6625 | 4,84% |
9. | Dacia | 1252 | -18,7% | 6283 | 4,59% |
10. | Audi | 1368 | -16,3% | 5960 | 4,35% |
11. | Renault | 1386 | +52,3% | 5028 | 3,67% |
12. | Volvo | 1137 | +2,3% | 4326 | 3,16% |
13. | Opel | 1060 | -13,7% | 3953 | 2,89% |
14. | Peugeot | 984 | -12,8% | 3599 | 2,63% |
15. | Mazda | 653 | -6,2% | 2233 | 1,63% |
16. | Nissan | 396 | -40,4% | 1632 | 1,19% |
17. | Citroen | 289 | -65,5% | 1579 | 1,15% |
18. | Seat | 388 | -55,7% | 1523 | 1,11% |
19. | Fiat | 487 | -15,6% | 1465 | 1,07% |
20. | Lexus | 403 | -8,0% | 1354 | 0,99% |
Dominacja Toyoty najbardziej zauważalna w zestawieniu modeli
Toyota zdominowała także zestawienie sprzedaży modeli samochodów osobowych, plasując w pierwszej dziesiątce aż pięć swoich produktów, a nowością w tym gronie jest Yaris Cross. Model ten był najlepiej sprzedającym się w kwietniu, jeśli chodzi o klientów indywidualnych. Pierwszą trójkę stanowią natomiast Corolla, Kia Sportage i Yaris. Na uwagę zasługuje wynik Volvo XC60, który w kwietniu był ósmym najlepiej sprzedającym się modelem.
Model | Sprzedaż 04.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | |
---|---|---|---|---|
1. | Toyota Corolla | 2212 | -3,3% | 7394 |
2. | Kia Sportage | 1134 | 91,9% | 4084 |
3. | Toyota Yaris | 1100 | -33,5% | 4552 |
4. | Toyota C-HR | 1054 | 35,8% | 2635 |
5. | Hyundai I30 | 965 | 106,2% | 2800 |
6. | Hyundai Tucson | 911 | -7,3% | 3603 |
7. | Toyota RAV4 | 705 | -34,7% | 4166 |
8. | Volvo XC60 | 596 | 30,1% | 1968 |
9. | Toyota Yaris Cross | 582 | 2385 | |
10. | Dacia Duster | 581 | -46,3% | 2787 |
Renault nadal bez konkurencji w dostawczych
Kwiecień na rynku samochodów dostawczych po raz kolejny należał do Renault, które miało aż 23,48% udziału w rynku. Na drugim miejscu dość niespodziewanie znalazło się Iveco, a na trzecim Fiat. Zarówno Ford, jak i Toyota odnotowały nieco słabszy miesiąc. Na uwagę zasługuje za to Opel, który jako jedyny obok Iveco zwiększył swoją sprzedaż względem kwietnia 2021 r. – i to aż o 33,8%.
Najlepiej sprzedającym się modelem w kwietniu było ponownie Renault Master (785 sprzedanych sztuk), które wyprzedziło Iveco Daily (715). Oba samochody zdecydowanie odjechały reszcie stawki, bowiem trzeci Mercedes-Benz Sprinter sprzedał się „zaledwie” w 274 egzemplarzach. Co ciekawe, żadnego modelu w TOP 10 nie odnotował Ford.
Marka | Sprzedaż 04.2022 | Różnica rdr | Sprzedaż 2022 | Udział w rynku 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Renault | 1146 | -6,9% | 5063 | 24,41% |
2 | Iveco | 715 | 18,8% | 2529 | 12,19% |
3 | Ford | 540 | -38,0% | 2315 | 11,16% |
4 | Fiat | 612 | -34,6% | 2047 | 9,87% |
5 | Toyota | 423 | -5,6% | 1920 | 9,26% |
6 | Mercedes-Benz | 339 | -39,1% | 1537 | 7,41% |
7 | Opel | 364 | 33,8% | 1413 | 6,81% |
8 | Volkswagen | 208 | -63,1% | 1245 | 6,00% |
9 | Peugeot | 162 | -54,6% | 974 | 4,70% |
10 | Citroen | 57 | -79,7% | 504 | 2,43% |