Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż samochodów w Polsce w lutym 2022 r. Problemy VW

Polski Związek Przemyslu Motoryzacyjnego udostępnił dane sprzedażowe dla Polski za luty 2022 r. Zestawieniu cały czas przewodzi Toyota, a Grupa Volkswagena nadal ma poważne problemy.

toyota rav4 sprzedaż
Fot. Toyota

W lutym 2022 r. w Polsce najlepiej nadal sprzedawały się samochody osobowe z napędem benzynowym (17 281 sztuk), które jednak odnotowały ogromny spadek względem ubiegłego roku – 3,6 p.p. Hitem miesiąca były za to pełne hybrydy (HEV) – sprzedaż na poziomie 6 097 egzemplarzy oznacza wzrost o 40,6%. Duży wzrost odnotowały także samochody w pełni elektryczne (BEV) – 149,6% (589 sztuk) i hybrydy plug-in (PHEV) – 28,2% (745 sztuk). Spadki odnotowały za to samochody typu MHEV (4 346 sztuk, -17,4%), a także oczywiście te z napędem Diesla (3 315 sztuk, -40,6%). „Osobówki” z silnikiem wysokoprężnym stanowiły w lutym 9,9% sprzedaży, podczas gdy rok wcześniej było to 14,8%. 

Toyota cały czas bez konkurencji

Zacznijmy od samochodów osobowych, gdzie konkurencji nadal nie ma Toyota. Japońska marka sprzedała 6 529 nowych samochodów, odnotowując niewiele gorszy wynik niż rok temu. Nadal jednak jej udział w rynku jest ogromny i wynosi 19,47%.

Na drugim miejscu znalazł się Kia, która za to znacząco urosła względem zeszłego roku. Południowokoreańska marka sprzedała w naszym kraju 3 095 samochodów, co oznacza wzrost względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 31,3%. Podium zamknęła Skoda, która odnotowała jednak ogromny spadek – o 40,4%. Na czwartym miejscu znalazła się druga południowokoreańska marka, która także może pochwalić się ogromnym wzrostem. Hyundai sprzedał bowiem o 34,2% więcej samochodów niż w lutym 2021 r. 

ZOBACZ TAKŻE
Diesle umierają, ale nie wszędzie. Na tym rynku dopiero rozkwitają

Bardzo słaby miesiąc odnotował za to Volkswagen. Znalazł się na piątym miejscu zestawienia sprzedaży, notując jednocześnie jej spadek względem analogicznego okresu ubiegłego roku o 40,3%. To podobny wynik jak w Skodzie, tyle że Czeska marka sprzedała w lutym ponad 1000 „osobówek” więcej. W obu przypadkach jest to oczywiście związane z ograniczoną dostępnością samochodów, a nie znikomym zainteresowaniem. Fatalny miesiąc odnotowały także Nissan i Seat, których sprzedaż względem lutego 2021 r. zmalała o połowę. Najgorsze z TOP 20 było jednak Suzuki, gdzie spadek wyniósł aż 65,7%. 

MarkaSprzedaż 02.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku 2022
1.Toyota6529-1,6%1225519,60%
2.Kia3095+31,3%634110,14%
3.Skoda2822-40,4%55148,82%
4.Hyundai2654+34,2%41816,69%
5.Volkswagen1772-40,3%38086,09%
6.BMW1690-10,1%32805,25%
7.Ford1702-2,5%31605,05%
8.Dacia1651+22,2%31054,97%
9.Mercedes-Benz1493-10,1%26344,21%
10.Audi1384-15,9%25494,08%
11.Renault1015-6,4%17852,86%
12.Peugeot1013+6,1%17522,80%
13.Opel948-35,2%16192,59%
14.Volvo1007-24,2%14902,38%
15.Mazda544+14,5%9861,58%
16.Citroen583-17,5%9771,56%
17.Nissan414-49,5%7931,27%
18.Seat349-50,5%7041,13%
19.Suzuki311-65,7%7001,12%
20.Lexus403-20,4%6881,10%

Trzy Toyoty na podium

Dominację Toyoty widać także w zestawieniu sprzedaży poszczególnych modeli, która zajęła wszystkie miejsca na podium. Bestsellerem nadal pozostaje Corolla, która jest flotowym hitem, ale tuż za jej plecami znalazł się RAV4, co już nie jest tak oczywiste. Pierwszą piątkę dopełniły Yaris, Hyundai Tucson i Kia Sportage. Te trzy modele są zresztą najpopularniejsze wśród klientów indywidualnych. 

MarkaSprzedaż 02.2022Różnica rdrSprzedaż 2022
1.Toyota Corolla1607-26,0%
1679
2.Toyota RAV41514+132,6%
1117
3.Toyota Yaris1358-16,4%
934
4.Hyundai Tucson1208+44,8%
693
5.Kia Sportage944+51,3%
860
6.Skoda Octavia804-47,5%
912
7.Dacia Duster803-23,7%
541
8.Hyundai I30715+41,3%
341
9.Kia Ceed633+24,4%
856
10.Dacia Sandero628+212,4%
748

Renault nadal bestsellerem wśród „dostawczaków”

Na rynku samochodów dostawczych równych sobie po raz kolejny nie miało Renault, które sprzedało 1 167 pojazdów, dzięki czemu miało 22,23% udziału w rynku. Na drugim miejscu mimo wszystko dość niespodziewanie znalazła się Toyota, która wyprzedziła Forda. Ten zajął trzecie miejsce, choć biorąc pod uwagę spadek rok do roku o 27,1%, nie ma specjalnie się czym chwalić. 

ZOBACZ TAKŻE
Pandemia niestraszna Ferrari. Rekordowa sprzedaż samochodów

To jednak nic w porównaniu z Fiatem, który często bywał na podium zestawienia sprzedaży samochodów dostawczych, a w lutym 2022 r. znalazł się dopiero na siódmym miejscu. Sprzedaż względem analogicznego okresu ubiegłego roku spadła aż o 60,6%. Gorszy wynik osiągnął tylko MAN (-68%), ale marka ta operuje na znacznie mniejszych ilościach. 

Absolutnym hitem miesiąca po raz kolejny był Renault Master, co potwierdza aż 18,9% udziału w rynku (989 sprzedanych sztuk). Za jego plecami znalazły się Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter, Toyota Proace City i Opel Movano. W dziesiątce znalazło się jeszcze miejsce choćby dla Toyoty Hilux, która po raz kolejny zdetronizowała Forda Rangera. Pełne wyniki można znaleźć na stronie PZPM

MarkaSprzedaż 02.2022Różnica rdrSprzedaż 2022Udział w rynku
1.Renault1167+26,8%
248325,53%
2.Toyota674+87,7%
111811,50%
3.Ford603-27,1%
110911,40%
4.Iveco595+20,7%
8979,22%
5.Mercedes-Benz431-0,2%
8098,32%
6.Volkswagen352-30,2%
7257,46%
7.Fiat307-60,6%
6376,55%
8.Opel418+49,3%
6366,54%
9.Peugeot289-40,4%
4885,02%
10.Citroen145-48,9%
3263,35%

5/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama