Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Najlepiej sprzedająca się marka samochodów na świecie. Toyota trzeci rok z rzędu na szczycie

Toyota po raz trzeci z rzędu może pochwalić się tytułem najlepiej sprzedającej się marki samochodów na świecie. Po raz kolejny wyprzedziła Volkswagena, notując znakomite rezultaty.

najlepiej sprzedająca się marka samochodów toyota
Fot. Toyota

Wyniki niemal jak w 2021 roku

Toyota i jej spółki zależne sprzedały w zeszłym roku prawie 10,5 miliona pojazdów, co oznacza niewielki spadek – o 0,1%. Na wynik zapracowała głównie sprzedaż zagranicą, która wyniosła rekordowe 8,6 mln pojazdów. Sprzedaż na domowym rynku w Japonii spadła bowiem do 1,9 mln pojazdów. W 2022 roku Toyota sprzedała 2,7 mln zelektryfikowanych pojazdów, co daje wzrost rok do roku o 5%. Zdecydowana większość z nich (2,6 mln) to oczywiście modele hybrydowe. 

Japoński producent samochodów w minionym roku rozwinął się jednak nie tylko na froncie sprzedażowym. Przez silny popyt zwiększył swoje moce produkcyjne i zoptymalizował procesy w Azji i Ameryce Północnej, co pomogło mu zwiększyć globalną produkcję o 5%. 

Dla porównania Grupa Volkswagen, która jest oczywiście największym konkurentem japońskiej marki, sprzedała w 2022 roku 8,3 miliona pojazdów. To spadek rok do roku o 7 procent, czemu trudno się dziwić. W naszych newsach „sprzedażowych” często podkreślaliśmy, że problemy związane z niedoborem półprzewodników – najpierw przez pandemię koronawirusa, a następnie wojnę na Ukrainie – bardzo mocno uderzyły w niemieckiego producenta. Na jego szczęście wszystko zaczyna wracać do normy. 

ZOBACZ TAKŻE
Najpopularniejsze modele osobowe w Polsce w 2022 r. To był rok dominacji Toyoty

Historyczna zmiana w Toyocie

Przypomnijmy, że Toyota do końca dekady chce wprowadzić na rynek 30 modeli elektrycznych zasilanych akumulatorami. To plan firmy, który został ogłoszony już jakiś czas temu, ale do tej pory jego realizacja szła bardzo opornie. Jedyny wprowadzony dotąd model elektryczny Toyoty – SUV bZ4x – boryka się z kolejnymi problemami technicznymi, przez co jego rynkową premierę można już ocenić jako klapę.

Jednocześnie jednak niedawno ogłoszono zmianę kierownictwa Toyoty, która powinna wiele zmienić. Uwielbianego przez wielu krytyka samochodów elektrycznych Akio Toyodę od kwietnia 2023 r. zastąpi bowiem Koji Sato. Obejmie on funkcje prezesa i dyrektora generalnego, podczas gdy Toyoda zasiądzie w radzie nadzorczej. To tak naprawdę dość niespodziewana zmiana, która jasno pokazuje, że japoński producent chyba w końcu zrozumiał, że na poważnie musi zająć się samochodami elektrycznymi. Akio Toyoda pełni swoją funkcję od 2009 roku. 

Reklama