Ranking sprzedaży modeli w Polsce 2022. Toyota razy pięć w TOP 10
Bestsellerem 2022 roku na rynku nowych samochodów osobowych była Toyota Corolla. Model ten sprzedał się aż w 21 371 egzemplarzy, co pozwoliło na ponad 5% udziału w całym rynku. Corolla tym samym utrzymała koronę z 2021 roku, podobnie jak drugi stopień podium utrzymała Toyota Yaris. Miejskie auto od Toyoty niezmiennie sprzedaje się bardzo dobrze, choć względem 2021 roku nieco spadła zarówno sprzedaż, jak i udział w rynku.
Zupełnie nowy gracz pojawił się natomiast na trzecim stopniu podium. Kia Sportage awansowała bowiem o siedem miejsc, meldując się na podium przed modelami Skody czy Dacii. Flagowiec koreańskiej marki sprzedał się w ponad 11 tys. egzemplarzy, o 45,9% więcej niż rok wcześniej. Pierwszą piątkę uzupełniły Dacia Duster i Skoda Octavia, która spadła o dwa miejsca w porównaniu z 2021 rokiem.
W pierwszej dziesiątce znalazły się pięć samochodów Toyoty, dwa Hyundaia oraz po jednym Kii, Dacii i Skody. Jednoznacznie świadczy to o dominacji japońskiej marki na polskim rynku. W TOP 20 większych zaskoczeń nie ma. W trybie ataku są modele Skody (m.in. Kamiq i Kodiaq), które zwiększyły sprzedaż względem 2021 roku i istotnie przesunęły się w rankingu. Spodziewanym hitem sprzedaży została Toyota Cross, która skończyła rok na 9. miejscu, ale za rok prawdopodobnie będzie jeszcze wyżej.
Dane: PZPM
Hyundai coraz popularniejszy w firmach
Nie od dziś wiadomo, że o ogólnej sprzedaży decydują głównie dane o sprzedaży do klientów biznesowych i nie inaczej było tym razem, choć nie do końca. O ile Corolla także zajęła pierwszą pozycję w rankingu sprzedaży do firm, to podium jest już zupełnie inne. Znalazły się na nim bowiem Skoda Octavia i Hyundai i30, który dość niespodziewanie i po cichu stał się jednym z flotowych hitów.
Co jeszcze zwraca uwagę? W pierwszej dwudziestce znalazły się dwa modele premium – to Volvo XC60 (13. miejsce) oraz BMW Serii 3 (20. miejsce). Zwłaszcza szwedzki producent może być zadowolony, patrząc na znaczące zwiększenie sprzedaży i awans w rankingu. Duży spadek zaliczyła natomiast Skoda Fabia, która zaliczyła spadek sprzedaży o 35,3% i spadek w rankingu o siedem miejsc.
Dane: PZPM
Zestawienie sprzedaży modeli 2022 – Polska. Preferencje klientów indywidualnych były nieco inne
Znacznie ciekawszy od sprzedaży firmowej jest ranking sprzedaży do klientów indywidualnych. To on przecież odpowiada na pytanie, jakie modele są najpopularniejsze w polskich domach, a nie wśród menadżerów flotowych, często patrzących głównie na kwestie kosztów użytkowania samochodów. Bestsellerem wśród klientów indywidualnych była Toyota Yaris Cross, która zdetronizowała swoją mniejszą siostrę Toyotę Yaris, która wylądowała na trzecim stopniu podium.
Dwa modele Toyot przedzieliła Dacia Duster, która podobnie jak w 2021 roku była drugim najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych. Czołową piątkę zamknęły Kia Sportage i Dacia Sandero. Poza tym jest jednak kilka pozycji zwracających na siebie uwagę niemal od razu. Mająca stosunkowo niedawno premierę Toyota Aygo X spotkała się z ogromnym zainteresowaniem od startu sprzedaży i wylądowała na 15. miejscu. Zaskakują także wysokie miejsca Renault Captura i Suzuki Vitary, które przecież nie są nowościami. Po awansie o kilkanaście pozycji w TOP 20 zameldował się także Fiat 500.
Dane: PZPM