Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż marek premium w 2022 roku. Która okazała się najlepsza?

Sprzedaż marek premium w 2022 roku przybierała różne oblicza i różnych liderów w zależności od miesiąca. Segment ten jest niezwykle wyrównany, a trzech niemieckich producentów toczy na rynku nowych samochodów osobowych naprawdę wyrównaną rywalizację o zwycięstwo. Kto okazał się najlepszy w ubiegłym roku?

sprzedaż marek premium 2022 BMW
Fot. BMW

Udany rok dla marek premium

Podsumowując rok należy zauważyć, że był on bardzo udany dla marek premium. Pomimo rosnących cen i spadającej sprzedaży nowych samochodów, radziły one sobie lepiej od marek wolumenowych. Dość powiedzieć, że trzy najpopularniejsze z nich (Audi, BMW, Mercedes-Benz) od dawna znajdują się w dziesiątce najlepiej sprzedających się marek ogółem. Dwie kolejne, a więc Volvo i Lexus znalazły natomiast swoje miejsce w TOP 20.

Biorąc pod uwagę wzrost sprzedaży rok do roku zdecydowanie najbardziej zadowoleni mogą być w Mercedesie. Trójramienna gwiazda zwiększyła bowiem sprzedaż względem 2021 roku o 6,7%, co jest znakomitym rezultatem biorąc pod uwagę cały rynek. Spośród marek premium znajdujących się w TOP 20 wzrost sprzedaży rdr (o 1,8%) odnotowało jeszcze tylko Audi, a pozostali znaleźli się pod kreską. Wydaje się jednak, że w 2023 roku zwłaszcza Lexus może mieć dobrą dynamikę wzrostu. Nowe modele i swego rodzaju transformacja popularności z Toyoty były widoczne już w grudniu 2022 r., kiedy japońska marka odnotowała wzrost sprzedaży o 308,1% rdr. 

ZOBACZ TAKŻE
Sprzedaż nowych samochodów w grudniu 2022 r. Mocne zamknięcie roku Toyoty, Skody i Renault

Sprzedaż marek premium 2022 – nowe samochody osobowe

Według danych PZPM najlepsze w całym roku okazało się jednak BMW (6. miejsce ogółem). 23 806 sprzedanych nowych samochodów pozwoliło na objęcie 5,67% udziału w rynku (o 0,3 p.p. więcej niż w 2021 roku). Na drugim miejscu znalazł się Mercedes (7. miejsce ogółem) z 21 356 sprzedanymi nowymi samochodami osobowymi. Wspomniany wzrost sprzedaży o 6,7% przełożył się na zwiększenie udziału w rynku o 0,61 p.p. – do 5,09%. Trzecie Audi (9. miejsce ogółem) także może być zadowolone, bowiem dzięki 19 323 sprzedanym pojazdom objęło 4,60% udziału rynku (względem 4,25% w 2021 r.)

W pierwszej dwudziestce najlepiej sprzedających się marek ogółem znalazły się jeszcze Volvo (12. miejsce ogółem) i Lexus (19. miejsce ogółem). Szwedzki producent sprzedał w Polsce 10 947 nowych samochodów osobowych, zwiększając swój udział w rynku z 2,47% do 2,61%. Lexus natomiast z 5 657 sprzedanymi pojazdami nieznacznie „zmalał” biorąc pod uwagę cały rynek. Spadek sprzedaży o 8,1% przełożył się na utratę 0,03 p.p. udziału w rynku. 

O czym jeszcze warto wiedzieć? BMW wygrało dzięki popularności wśród klientów biznesowych – było wśród nich 4. najpopularniejszą marką, co jest wynikiem godnym uznania. W tym zakresie wyprzedziło choćby Kię czy Hyundaia. Mercedes znalazł się na 7. miejscu, Audi na 8., Volvo na 12., a Lexus na 17. Jeśli chodzi o klientów indywidualnych, zdecydowanie najpopularniejszy był natomiast Mercedes (8. miejsce ogółem). BMW zajęło 12. miejsce, Audi 14., Volvo 16., a Lexus 19. 

sprzedaż marek premium samochody 2022

Dane: PZPM

Modele marek premium – które najpopularniejsze w 2022 roku?

Pomimo naprawdę dobrej sprzedaży marek premium w 2022 roku, ich sprzedaż była dość rozdrobniona. Dość powiedzieć, że w czołowej dwudziestce sprzedaży modeli za 2022 rok znalazł się tylko jeden przedstawiciel segmentu premium. Co ciekawe, nie jest to ani BMW, ani Audi, ani Mercedes-Benz. Na 17. pozycji znalazło się bowiem Volvo XC60 z 5 365 sprzedanymi egzemplarzami, które tym samym odpowiadało aż za 49% sprzedaży całej marki.

Volvo XC60 było też najlepiej sprzedającym się samochodem premium wśród klientów biznesowych, którzy odpowiadali za 82% sprzedaży modelu (4 403 sprzedane pojazdy, 13. miejsce). W czołowej dwudziestce znalazło się jednak miejsce także dla BMW Serii 3 (20. pozycja), które sprzedało się w firmach w liczbie 3 067 sztuk. Żaden model premium nie znalazł się natomiast w TOP 20 sprzedaży wśród klientów indywidualnych. 

Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama