Zmiany śladem trendów w branży
Skoda wprowadziła nową tożsamość korporacyjną, co oznacza zmiany nie tylko logo, ale także czcionki używanej przy okazji identyfikacji wizualnej. To zmiana, która następuje po 12 latach obecności na rynku obecnego logo i oznacza… powrót do przeszłości. Podobne logo – choć w innym kolorze – marka stosowała już w latach 1925-1993. Nie jest to jednak nic zaskakującego – kolejni producenci podejmują takie rebrandingi.
Takie, czyli zasadniczo upraszczające całe logo. Podczas gdy kiedyś silono się na wymyślne plakietki 3D, teraz ponownie króluje prostota. Zacznijmy od uskrzydlonej strzały, która nie uległa zasadniczej zmianie, ale została uproszczona poprzez spłaszczenie. Te zmiany są też podyktowane przez zmiany w komunikacji i marketingu online, gdzie słusznie uważa się prostsze logo za po prostu lepsze. Logotypy 2D wyglądają lepiej w wielu przypadkach, a dodatkowo łatwiej zintegrować je z różnymi formatami.
Zmiany są niewielkie, ale zauważalne
Większe zmiany zaszły w napisie „SKODA”, co nie jest bez znaczenia. Jak pokazuje koncept Vision 7S, czeska marka ma zamiar teraz częściej posługiwać się samą nazwą, bez logotypu. Oprócz zmiany czcionki na bardziej nowoczesną, doszło do pewnych zmian w symetrii oraz połączenia zaokrąglonych kształtów z krawędziami. Największą zmianą jest oczywiście personalizacja litery „S” i wkomponowanie w nią czeskiego „haczyka”.
Tzw. haczyk tworzy teraz integralną część litery, co wydaje się być dobrym pomysłem. Przede wszystkim wysokość całego napisu pozostaje jednolita, co jest nie bez znaczenia w wielu przypadkach. Jednocześnie jednak marka z całą pewnością traci swoją czeską tożsamość. Prawda jest bowiem taka, że większość klientów na zagranicznych rynkach nie domyśli się, o co chodzi, a pomyśli, że to po prostu taki element artystyczny w literze „S”.
Nowa identyfikacja wizualna będzie stosunkowo wprowadzana na wszystkich platformach. Skoda na swojej infografice oznaczyła, że obowiązuje ona od 2023 roku, ale to znacznie bardziej rozciągnięty w czasie proces. Najpierw oczywiście pojawi się ona w materiałach informacyjnych, bo tam o to najłatwiej. Na nowo wprowadzanych modelach powinniśmy ją jednak zobaczyć dopiero od 2024 roku. Pogłoski z Czech mówią, że jako pierwsza nowe logo dostanie zmodernizowana Octavia.