Mocny wzrost samochodów elektrycznych i SUV-ów
W lutym europejski rynek nowych samochodów nadal zmagał się z ogromnymi problemami. Rosyjska inwazja na Ukrainę jeszcze bardziej wpłynęła na niedobór półprzewodników, rzutując również na inne aspekty łańcucha dostaw. W konsekwencji wielu producentów zostało zmuszonych do wstrzymania produkcji, opóźniając dostawę nowych pojazdów. Według danych JATO Dynamics dla 26 rynków europejskich, sprzedaż nowych pojazdów spadła w drugim miesiącu roku o 5,4% w stosunku do 2021 r. i wyniosła 794 576 sztuk.
Po raz kolejny równych sobie nie miały SUV-y, których sprzedaż objęła ponad połowę rynku – 51%, po wzroście z 27% w 2021 roku. W tym kontekście warto zwrócić, że prym wiodą średniej wielkości SUV-y, których sprzedaż urosła aż o 75%. Zdecydowanie spadła za to popularność małych samochodów miejskich (z 44% udziału w rynku do 25%), a tylko niewiele lepiej wygląda sytuacja hatchbacków (spadek z 16% do 10% udziału w rynku). Swoją pozycję utrzymały natomiast sedany, które mają 13% udziału w rynku.
Trendy zostały podtrzymane także, jeśli chodzi o rodzaje paliwa. Cały czas dynamicznie rośnie rynek samochodów elektrycznych, który w Europie ma już 20% udziału w rynku. Mocno spada za to sprzedaż samochodów z silnikiem Diesla, które w lutym 2022 roku miały tylko 21% udziału w rynku. Najprawdopodobniej w najbliższych miesiącach dojdzie więc do historycznej zmiany, a strony internetowe zaleją nagłówki „samochody elektryczne popularniejsze od Diesli”. W całej sytuacji stosunkowo dobrze odnajdują się benzyniaki, których sprzedaż spada w niewielkim stopniu.
Golf znowu królem, ciekawe wyniki modeli zelektryfikowanych
W ogólnym rankingu modeli na szczyt powrócił Volkswagen Golf. Po wielu miesiącach problemów legendarny już model sprzedał się w ilości ponad 15 tys. egzemplarzy, co pomimo spadku względem lutego 2021 r. wystarczyło na fotel lidera. Jego pozycja w marcu może być jednak zagrożona, bowiem Grupa Volkswagena została mocno uderzona brakiem półprzewodników z Ukrainy. Za plecami Golfa znalazły się Peugeot 208 i Dacia Sandero.
W pierwszej dziesiątce wyjątkowo nie ma większych sensacji – może poza bardzo wysokim miejscem Citroena C3. W TOP 10 zmieścił się także Hyundai Tucson, co z pewnością jest sukcesem koreańskiej marki. Kolejnym jest sprzedaż modelu Ioniq 5, który znalazł się na szóstym miejscu w zestawieniu samochodów elektrycznych, wyprzedzając chociażby Skodę Enyaq.
Ogromne wzrosty względem analogicznego okresu ubiegłego roku odnotowano także w segmencie hybryd plug-in. Zdecydowanie najlepszy w tym rankingu okazał się Peugeot 3008, który wyprzedził Forda Kugę. Na wyróżnienie zasługuje dziewiąte miejsce Cupry Formentora – model i sama marka nie wydają się być przesadnie „mainstreamowe”, więc taki rezultat należy uznać za ogromny sukces submarki Seata. Pełne wyniki znajdziecie na stronie jato.com.