Problemy wciąż te same
Spadek sprzedaży w lutym o 5,4% rok do roku (do 804 028 sztuk) był po raz kolejny spowodowany zakłóceniami łańcucha dostaw. Być może dla niektórych to już nudne, ale z pewnością producentom samochodów do śmiechu nie jest. Zwłaszcza, że rosyjska napaść na Ukrainę z pewnością ma ogromny wpływ na dostępność i sprzedaż samochodów w Europie. Widać to po wielu ogłoszeniach w tym temacie, chociażby Grupy Volkswagena.
Dane jak zwykle podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jako Europę rozumie ono 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii.
Na pięciu kluczowych europejskich rynkach było różnie. Włochy i Francja odnotowały ogromne straty (odpowiednio -22,6% i – 13,0%), ale Hiszpania i Niemcy były już na plusie (odpowiednio +6,6% i +3,2%). Najlepiej wypadła Wielka Brytania, która zwiększyła sprzedaż samochodów względem ubiegłego roku aż o 15%.
Volkswagen poniżej 10%
Zestawieniu sprzedaży w lutym przewodzi Volkswagen, którego władze nie mogą być jednak zadowolone. Niemiecka marka nie osiągnęła nawet 10% udziału w rynku, a jej sprzedaż względem lutego 2021 roku spadła o 11,6%. Na drugim miejscu znalazła się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 6,7%, która tym samym „wygryzła” Peugeota z pozycji v-ce lidera.
Francuska marka musi się zadowolić najniższym stopniem podium z udziałem w rynku na poziomie 6,3%. Warto jednak zauważyć, że producent z lwem w logo stracił aż 1,5 punktu procentowego udziału w rynku. To strata większa niż Volkswagena. Spadek sprzedaży o 23,4% względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku jest zdecydowanie największy spośród wszystkich marek mających co najmniej 0,5% udziału w rynku.
Kolejny świetny miesiąc zaliczyły Kia i Hyundai. Ich sprzedaż wzrosła odpowiednio o 24,8% i 25,5%, dzięki czemu zwiększyły one udział w rynku z 7,2% aż do 9,1%. Na duże brawa zasługuje także Dacia (wzrost o 13,6%). Dzięki niej Grupa Renault zwiększyła udział w rynku pomimo sporego spadku swojej flagowej marki.
Poza Peugeotem fatalny miesiąc odnotowały także Fiat i Citroen, których spadek sprzedaży względem lutego 2021 r. wyniósł 19% lub więcej. Ogółem Stellantis stracił w lutym aż 3 punkty procentowe udziału w rynku, podczas gdy Volkswagen „tylko” 1,7 p.p.
Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - luty 2022 - TOP 15
Marka | Liczba rejestracji 02.2022 | Różnica rdr (%) | Udział 02.2022 (%) | Udział 2022 (%) | |
---|---|---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 78 479 | -16,6 | 9,8 | 10,1 |
2. | Toyota | 54 060 | +4,8 | 6,7 | 7,2 |
3. | Peugeot | 50 522 | -23,4 | 6,3 | 6,3 |
4. | Mercedes | 46 065 | +3,0 | 5,7 | 5,6 |
5. | BMW | 45 568 | -4,4 | 5,7 | 5,7 |
6. | Skoda | 42 152 | -12,4 | 5,2 | 5,3 |
7. | Renault | 41 810 | -13,3 | 5,2 | 5,2 |
8. | Audi | 41 467 | -3,5 | 5,2 | 5,2 |
9. | Kia | 39 149 | +24,8 | 4,9 | 5,3 |
10. | Ford | 37 747 | -10,9 | 4,7 | 4,7 |
11. | Hyundai | 37 032 | +25,5 | 4,6 | 4,6 |
12. | Opel/Vauxhall | 33 206 | -7,6 | 4,1 | 4,1 |
13. | Citroen | 31 168 | -19,0 | 3,9 | 3,6 |
14. | Fiat/Abarth | 30 369 | -21,8 | 3,8 | 3,6 |
15. | Dacia | 29 196 | 13,6 | 3,6 | 3,9 |