Connect with us

Czego szukasz?

Biznes

Sprzedaż w Europie w lutym 2022 r. Kolejny negatywny rekord

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie nadal pikuje w dół, co doskonale pokazują dane ACEA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów). Luty 2022 r. był najgorszym miesiącem od czasu, kiedy organizacja zaczęła zbierać dane.

sprzedaż samochodów europa luty 2022
Fot. VW

Problemy wciąż te same

Spadek sprzedaży w lutym o 5,4% rok do roku (do 804 028 sztuk) był po raz kolejny spowodowany zakłóceniami łańcucha dostaw. Być może dla niektórych to już nudne, ale z pewnością producentom samochodów do śmiechu nie jest. Zwłaszcza, że rosyjska napaść na Ukrainę z pewnością ma ogromny wpływ na dostępność i sprzedaż samochodów w Europie. Widać to po wielu ogłoszeniach w tym temacie, chociażby Grupy Volkswagena.

Dane jak zwykle podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA). Jako Europę rozumie ono 26 krajów Unii Europejskiej (z pominięciem nieistotnej dla ogólnych statystyk Malty), do których dodaje wyniki sprzedażowe z Wielkiej Brytanii, Islandii, Norwegii i Szwajcarii.

Na pięciu kluczowych europejskich rynkach było różnie. Włochy i Francja odnotowały ogromne straty (odpowiednio -22,6% i – 13,0%), ale Hiszpania i Niemcy były już na plusie (odpowiednio +6,6% i +3,2%). Najlepiej wypadła Wielka Brytania, która zwiększyła sprzedaż samochodów względem ubiegłego roku aż o 15%. 

ZOBACZ TAKŻE
Sprzedaż samochodów w Polsce w lutym 2022 r. Problemy VW

Volkswagen poniżej 10%

Zestawieniu sprzedaży w lutym przewodzi Volkswagen, którego władze nie mogą być jednak zadowolone. Niemiecka marka nie osiągnęła nawet 10% udziału w rynku, a jej sprzedaż względem lutego 2021 roku spadła o 11,6%. Na drugim miejscu znalazła się Toyota z udziałem w rynku na poziomie 6,7%, która tym samym „wygryzła” Peugeota z pozycji v-ce lidera.

Francuska marka musi się zadowolić najniższym stopniem podium z udziałem w rynku na poziomie 6,3%. Warto jednak zauważyć, że producent z lwem w logo stracił aż 1,5 punktu procentowego udziału w rynku. To strata większa niż Volkswagena. Spadek sprzedaży o 23,4% względem analogicznego miesiąca ubiegłego roku jest zdecydowanie największy spośród wszystkich marek mających co najmniej 0,5% udziału w rynku. 

Kolejny świetny miesiąc zaliczyły Kia i Hyundai. Ich sprzedaż wzrosła odpowiednio o 24,8% i 25,5%, dzięki czemu zwiększyły one udział w rynku z 7,2% aż do 9,1%. Na duże brawa zasługuje także Dacia (wzrost o 13,6%). Dzięki niej Grupa Renault zwiększyła udział w rynku pomimo sporego spadku swojej flagowej marki. 

Poza Peugeotem fatalny miesiąc odnotowały także Fiat i Citroen, których spadek sprzedaży względem lutego 2021 r. wyniósł 19% lub więcej. Ogółem Stellantis stracił w lutym aż 3 punkty procentowe udziału w rynku, podczas gdy Volkswagen „tylko” 1,7 p.p. 

Sprzedaż samochodów osobowych w Europie - luty 2022 - TOP 15

MarkaLiczba rejestracji 02.2022Różnica rdr (%)Udział 02.2022 (%)Udział 2022 (%)
1.Volkswagen78 479
-16,6
9,8
10,1
2.Toyota54 060
+4,8
6,7
7,2
3.Peugeot50 522-23,4
6,36,3
4.Mercedes
46 065
+3,0
5,75,6
5.BMW45 568
-4,4
5,75,7
6.Skoda
42 152
-12,4
5,2
5,3
7.Renault
41 810
-13,3
5,2
5,2
8.Audi41 467
-3,5
5,2
5,2
9.Kia
39 149
+24,8
4,9
5,3
10.Ford37 747
-10,9
4,7
4,7
11.Hyundai37 032
+25,5
4,64,6
12.Opel/Vauxhall
33 206
-7,6
4,1
4,1
13.Citroen
31 168
-19,0
3,9
3,6
14.Fiat/Abarth
30 369
-21,8
3,8
3,6
15.Dacia
29 196
13,6
3,63,9

1/5 (liczba głosów: 1)
Skomentuj

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Reklama